بخشی از مقاله

چکیده

ترکیب ضد استروژنی کلومیفنسیترات برای اولین بار به عنوان یک عامل برای درمان نازایی ناشی از عدم تخمکگذاری مورد استفاده قرار گرفته است و در مورد نانوذرات اکسید روی، یکی از نانوذرات معدنی پرکاربرد میباشد که در بهبود تولیدمثل اهمیت بسزایی دارد. در این تحقیق تجربی 240 قطعه جوجه یکروزه بلدرچین ماده ژاپنی در قالب 4 تیمار و 4 تکرار که در هر تکرار 15 قطعه جوجه بلدرچین ماده ژاپنی میباشد و در هر گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. که گروه اول - تیمار شاهد که فقط جیره غذایی پایه - را دریافت کرده است و گروه دوم - تیمار کلومیفنسیترات که به میزان 2 میلیگرم در هر کیلوگرم خوراک - دریافت نموده است و گروه سوم - تیمار نانوذرات اکسید روی که به میزان 80 میلیگرم در هر کیلوگرم خوراک - دریافت کرده است و گروه چهارم - تیمار ترکیبی از نانوذرات اکسید روی و کلومیفنسیترات که به میزانی با همان سطوح - دریافت کرده است. نتایج نشان میدهد که در مرحله بعد از تخمگذاری تیمارهای نانوذرات اکسید روی و ترکیبی - نانوذرات اکسید روی + کلومیفنسیترات - توانسته تأثیر معنیداری را بر میانگین غلظت هورمون LH نسبت به تیمار شاهد داشته باشند - - p<0/05 و کلومیفن-سیترات افزایش غیر معنیداری را بر میانگین غلظت هورمون LH نسبت به تیمار شاهد داشته باشند - - p>0/05 و همچنین در همین مرحله تیمارهای کلومیفنسیترات و ترکیبی - نانوذرات اکسید روی + کلومیفنسیترات - توانسته تأثیر معنیداری را بر میانگین غلظت هورمون TSH نسبت به تیمار شاهد داشته باشند - - p<0/05 و نانوذرات اکسید روی افزایش غیر معنیداری را بر میانگین غلظت هورمون TSH نسبت به تیمار شاهد داشته باشد - - p>0/05 و نیز هیچ کدام از تیمارهای آزمایشی نتوانستهاند تأثیر معنیداری را بر میانگین غلظت هورمونهای FSH، استرادیول، پروژسترون،  ،   نسبت به تیمار شاهد داشته باشند

.-1 مقدمه:

بلدرچین پرندهای کوچک جثه از راسته ماکیان است - خجستهکی، . - 1393 بلدرچین ژاپنی در سال 1961 به عنوان یک حیوان آزمایشگاهی برای مطالعات ژنتیکی معرفی شد. ولی به تدریج این پرنده برای تولید گوشت و تخم بیشتر مورد توجه قرار گرفت و پرورش آن رایج شد - شکوهمند و امامی میبدی، . - 1386 بلدرچین ژاپنی دارای خصوصیات مناسب مانند رشد بسیار سریع، بلوغ جنسی زودرس، تولید بالای انکوباسیون، مقاومت در برابر بسیاری از بیماریهای متداول طیور، کیفیت بالای گوشت و تخم و هم چنین بازگشت سریع سرمایه در پرورش بلدرچین - والی1، - 2008 که باعث شده به عنوان پرندهای با ارزش اقتصادی جهت پرورش شناخته شده و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان پرورش داده میشود - محروقی، . - 1388 روی یک فلز رایج و ضروری در بافتهای حیوانات است - اونوساکا و همکاران2، . - 2002 روی، یک ماده معدنی ضروری میباشد که در کلیه سلولها یافت شده و در دامنه وسیعی از فرآیندهای متابولیکی دخالت دارد. این عنصر نقش گسترده و همه جانبه خود را در فرآیندهای بیوشیمیایی بدن، با شرکت در جایگاه کاتالیتیکی بالغ بر 200 آنزیم به انجام میرساند - جهانیان، . - 1389 روی از جمله مواد معدنی کم نیاز است که میتواند در بهبود عملکرد طیور و نیز بلوغ جنسی به موقع و ظرفیت تولیدمثلی مطلوب نقش مؤثری داشته باشد - نادعلی و همکاران، . - 1392 روی به عنوان عامل کمکی در آنزیمهایی که در رونویسی DNA نقش دارند، وجود دارد و از آنجا که رونویسی DNA بخش مهمی از تکوین سلولهای جنسی میباشد، روی عنصری حیاتی برای تولیدمثل محسوب میشود - بادکوبههزاوه و همکاران، . - 1392اخیراً نانوذرات اکسید روی توجه زیادی را در مطالعات جانوری به خود معطوف نموده است - داوی و همکاران3، . - 2010 نانوذرات مختلف از اشکال جدید مواد با خواص بیولوژیکی برجسته و سمیت کم میباشند که به نظر میرسد پتانسیل بالایی در عبور از سدهای فیزیولوژیک بدن و دسترسی به بافتهای هدف خاص دارا میباشند - سوری و همکاران4، . - 2007 کلومیفنسیترات که اولین بار در دهه شصت میلادی معرفی شد، به عنوان اولین ترکیب شیمیایی در زمینه القاء تخمکگذاری مورد استفاده قرار گرفت - سیفی و همکاران، . - 1389 کلومیفنسیترات به عنوان یک آنتاگونیست استروژن رقابتی عمل می-کند - عملکرد کمیته جامعه امریکا برای تولیدمثل5، . - 2013 این دارو یک ترکیب تریفنیلکلرواتیلن با خواص ضداستروژنی است که طی چهل سال گذشته به طور وسیعی در درمان نازایی ناشی از عدم تخمکگذاری استفاده شده و به طور معمول به صورت قرص-های خوراکی تجویز میشود. از مزایای آن مصرف آسان، در دسترس بودن، ارزانی و بیخطر بودن نسبی است که آن را به عنوان اولین داروی انتخابی در نازایی ناشی از عدم تخمکگذاری معرفی میکند - خزاعی، . - 1389 کلومیفن از طریق دستگاه گوارش جذب شده و در کبد دگرگون میگردد و به آهستگی از طریق صفرا دفع میشود. دارو تغییر نیافته و متابولیتهای آن از طریق مدفوع دفع میشوند. تقریباً 85 درصد از دوز داده شده پس از حدود 6 روز از بین میرود، اگرچه آثار آن ممکن است در گردش خون برای مدت طولانی باقی بماند - ناصری، 1383؛ میککلسون و همکاران1، . - 1986 لذا این آزمایش به منظور بررسی استفاده از نانوذرات اکسید روی و کلومیفنسیترات و ترکیب هر دو به عنوان مکمل در جیره بلدرچین ماده ژاپنی و اثر آن بر هورمونهای استروئیدی، T3، T4، TSH انجام شد.

-2 مواد و روش:

این آزمایش با استفاده از 240 قطعه بلدرچین ماده ژاپنی در سن 30 الی 35روزگی در قالب یک طرح کاملاً تصادفی با 4 تیمار، 4 تکرار و 15 قطعه در هر تکرار - قفس - مطایق شکل 1 توزیع خواهند شد و تا سن 60 روزگی پرورش داده میشوند و با جیره غذایی که در جدول 1-1 نشان داده شده تغذیه گردید. که تیمار شاهد - شامل تغذیه با جیره پایه و بدون افزودن مادههای آزمایشی خواهد بود - و تیمار دوم - شامل تغذیه با جیره غذایی پایه 80 + میلیگرم نانوذرات اکسید روی در هر کیلوگرم خوراک تغذیه خواهند شد - و تیمار سوم - جیره غذایی پایه 2 + میلیگرم کلومیفنسیترات در هر کیلوگرم خوراک تغذیه خواهند شد - و تیمار چهارم - جیره غذایی پایه + ترکیب نانوذرات اکسید روی و کلومیفنسیترات با همان سطوح - تغذیه خواهند شد در مرحله بعد از تخمگذاری یا - قبل از پیک تولید و یا در زمان تقریبی 50 درصد تولید - در این مرحله، یعنی در 60 روزگی از تیمارهای آزمایشی نمونه خون تهیه بهطوری که از هر تکرار یک بلدرچین به طور تصادفی انتخاب و با بریدن سر اقدام به گرفتن نمونه خون از تیمارها کرده و 5 سیسی خون از هر تیمار را به درون لوله آزمایش ریخته و سپس با استفاده از سانتریفیوژ - با دور 3000 ، زمان 10 الی 15 دقیقه - سرمها را جدا کرده و در میکروتیوپهای در بسته تا زمان آزمایش ریخته و در دمای -20 درجه سلسیوس نگهداری میکنیم و سریعاً به آزمایشگاه انتقال میدهیم. با استفاده از روش آزمایشگاهی - الایزا - 2 مقدار هورمونهای -FSH-LH استرادیول-پروژسترون-  -  و TSH اندازهگیری خواهند شد. مدل آماری مورد استفاده شده به شرح زیر خواهد بود:

  = نشاندهنده هر مشاهده،  = میانگین کل جمعیت،   = اثر هر تیمار،   = خطای آزمایشی

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید