بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر استفاده از پودر زرده تخم مرغ بر صفات کیفی مرغهای تخمگذار، پژوهشی در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایهی طرح کاملا" تصادفی با 81 قطعه مرغ تخمگذار سویه تجاری های لاین - w360 - به مدت 4 هفته با 9 تیمار و 3 تکرار و 3 مشاهده در هر تکرار انجام شد. تیمارها شامل سه سطح 0 - ، 0/2، 0/4 درصد جیره - پودر زردهی غنی نشده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغ هایی که واکسن دریافت نکردند - و سه سطح 0 - ، 0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی شده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن آنفولانزا و نیوکاسل دریافت کردند - بودند.

نتایج نشان داد که استفاده از پودر زرده تخم مرغ غنی شده × معمولی سبب ایجاد اختلاف معنی دار بر وزن نسبی پوسته و ضخامت پوسته تخم مرغ نشد . مصرف 0/2 درصد پودر زرده تخم مرغ غنی شده تفاوت معنیداری در شاخص شکل تخم مرغ ایجاد کرد

.1 مقدمه

صنعت مرغداری به عنوان یکی از منابع تولیدکنندهی مواد غذایی پروتئین دار از اهمیت ویژهای برخوردار است. این صنعت به دلیل برتری گوشت مرغ از نظر پروتئین، تناسب اسید آمینه نسبت به گوشت سایر حیوانات، در نتیجه استقبال بالا از آن و همچنین درآمد بالای این صنعت، رتبه دوم را از نظر سرمایه گذاری بعد از صنعت نفت به خود اختصاص داده است

امروزه هدف مرغداران، به د ست آوردن حداکثر تولید با کمترین هزینه ا ست. سود دهی یک مرغداری به عوامل مختلفی وابسته است، از جمله این عوامل میتوان به متوسط افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل غذایی،تلفات، شاخص تولیدو... اشاره کرد. ک شور ایران با تولید 1/26 در صد در دنیا، پانزدهمین ک شور تولید کننده تخم پرندگان در دنیا ا ست

کیفیت در حقیقت مجموعه م شخ صههایی ا ست که به وا سطه آنها میتوان میزان پذیرش یک فراورده را تو سط م شتریا ن احتمالی آن، ارزیابی نمود. کیفیت تخم مرغ و ثبات آن در مدت نگهداری بستگی فراوانی به ساختار فیزیکی وترکیب شیمیایی آن دارد.

کیفیت خارجی تخم مرغ را بر اساس ساختار، رنگ ، قالب ، تمیزی و تازگی میسنجند. پوسته هر تخم مرغ باید نرم وصاف ، تمیز و عاری از ترک باشد. تخم مرغها باید از نظر رنگ، سایز و قالب کاملاُ یکنواخت باشند.

صرف نظر از ارزشهای غذایی تخم مرغ، اولین شرط مرغوبیت آن، مناسب بودن برای فروش است که منظور از آن مناسب بودن ظاهر خارجی تخم مرغ میباشد، درتعریف این شاخصه میتوان به اندازه، شکل، رنگ پوسته، صافی و پاکیزگی پوسته و یکنواختی تخم مرغها اشاره کرد. ازآنجا که محتویات داخلی تخم مرغهای کوچکتر، کیفیت بالاتری نسبت به تخم مرغهای در شت تر دارند، بنابراین اندازه تخم مرغ مهمترین عامل در تعیین قیمت آن در بازار ا ست.

هرعدد تخم مرغ ا ستاندارد 56/6 گرم وزن دارد. پو سته یک تخم مرغ متو سط 350 میکرون - 0/35 میلیمتر - ضخامت دارد که درانتهای باریک، ضخیمتر از دیوارههای جانبی آن میبا شد. تخم مرغ هم اگر از لحاظ شکل، اندازه، رنگ و وزن یکنواخت با شد، نظر م شتری را بی شتر جلب کرده، آسانتر به فروش میرسد.

اندازه و ترکیب تخم مرغ به چگونگی تغذیه مرغ، وزن بدن، سن و ژنوتیپ مرغ و ژریم نوری گله بستگی دارد. وزن تخم مرغ، همب ستگی بالایی با وزن بدن دارد و بنابراین انتخاب برای وزن تخم مرغ، موجب افزایش اندازه مرغ شده و برعکس، انتخاب برای افزایش اندازه مرغ موجب بزرگ شدن تخم مرغ میشود. همچنین اندازه تخم مرغ تحت تاثیر سن و ژنوتیپ مادری میباشد

وزن تخم مرغ بین سویههای مختلف متفاوت ا ست. تفاوت وزن تخم مرغ در لاینهای مختلف به دلیل تفاوت در وزن زرده، آلبومین و پوسته میباشد. از اهداف مهم در صنعت مرغداری تولید تخم مرغ با شکل و اندازه مناسب جهت عرضه به بازاراست.

در کل جهان تولید تخم مرغهای با کیفیت بالای پوسته و کیفیت داخلی خوب در پویایی اقتصادی صنعت تخم مرغ تاثیر زیادی دارد، مشکلات مربوط به کیفیت تخم مرغ در حال حاضر سالانه میلیاردها دلار به این صنعت خسارت وارد میکند. فاکتورهای تاثیر گذار برروی کیفیت پوسته تخم مرغ شامل سویه پرنده، سن پرنده، تولک بری، تغذیه، بیماری،... میباشد

تخم مرغ به عنوان یک منبع غنی از چربی، پروتیین، مواد مغذی فعال زی ستی، آنتیبادی مح سوب می شود - جدول. - 1 قابلیت هضم پودر زرده تخم مرغ توسط پرندگان بالاست و پرندگان آنرا به صورت کارامد مصرف میکنند - اسماعیل زاده و همکاران، - 2012 ، لذا هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از پودر زرده تخم مرغ روی صفات کیفی تخم مرغ مرغهای تخمگذار میباشد.

-2 مواد و روش

این آزمایش درفارم مرغ تخمگذار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به روش پرورش در قفس به مدت 4 هفته با 9 تیمار و 3 تکرار و 3 مشاهده در هر تکرار انجام شد که در آن از 81 قطعه مرغ تخمگذار سویهی های-لاین - W36 - استفاده شد. جیره غذایی مطابق جداول استاندارد احتیاجات غذایی طیور تخمگذار با استفاده از نرم افزار UFFDA تنظیم گردید و خوراک روزانه یک بار به صورت دستی بین مرغها توزیع شد. تیمارها حاوی سه سطح 0 - ، 0/2، 0/4 درصد جیره - پودر زردهی غنی نشده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغ هایی که واکسن دریافت نکردند - و سه سطح 0 - ، 0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی شده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن آنفولانزا و نیوکاسل دریافت کردند - بود.

جدول-1ترکیب شیمیایی تخم مرغ                

-3 اندازه گیری صفات کیفی تخم مرغ

تعداد دو عدد تخم مرغ از هر تکرار به تصادف انتخاب و بعد از توزین، طول و عرض آنها با استفاده از - EGG SHAPE - FACTOR METER اندازه گیری شد. سپس تخم مرغها شکسته شد و محتویات پوسته تخم مرغها تمیز شده و پوستهها به مدت 48 ساعت برای خشک شدن در دمای اتاق نگهداری شدند. بعد از خشک شدن وزن آنها با استفاده از ترازوی دیجیتالی با دقت 0/01 گرم اندازه گیری گردید.

ضخامت پوسته تخم مرغها با استفاده از ریز سنج با دقت00/001میلی متر در سه نقطه از پوسته اندازه گیری و میانگین آنها به عنوان ضخامت نهایی پوسته در نظر گرفته شد این کار برای هر دو تخم مرغ انجام شد و میانگین آنها به عنوان ضخامت نهایی پوسته تخم مرغ برای هریک از واحدهای آزمایشی در نظر گرفته شد. شاخص شکل تخم مرغ از طریق فرمول زیر محاسبه شد.

-4 آنالیز آماری

این آزمایش به صورت یک طرح کاملا تصادفی در قالب آزمایش فاکتوریل با سه سطح زرده غنی شده و سه سطح زرده غنی نشده در 3 تکرار با 3 پرنده در هر قفس به اجرا در خواهد آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزارآماری SAS9,1 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید