بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر استفاده از پودر زرده تخم مرغ بر مصرف خوراک و درصد تولید تخم مرغ مرغهای تخمگذار، پژوهشی در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایهی طرح کاملا" تصادفی با 81 قطعه مرغ تخمگذار سویه تجاری های لاین - - w360 به مدت 4 هفته با 9 تیمار و 3 تکرار و 3 مشاهده در هر تکرار انجام شد. تیمارها شامل سه سطح 0 - ،0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی نشده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن دریافت نکردند - و سه سطح 0 - ،0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی شده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن آنفولانزا و نیوکاسل دریافت کردند - بودند. نتایج نشان داد که مصرف پودر زرده تخم مرغ تاثیر معنی داری بر مقدار خوراک مصرفی و درصد تولید تخم مرغ و وزن تخممرغ نداشت.

.1 مقدمه

پیدا نمودن منابع غذایی جدید که از جنبههای اقتصادی، تولیدی و سلامتی برای طیور مناسب باشند از جمله وظایف محققین و دستاندرکاران صنعت طیور میباشد. مهمترین هزینههای مرغداری مربوط به تغذیه میباشد که امروزه از 75درصد هزینهها نیز فراتر رفته است

استفاده از ضایعات و منابع غذایی با قیمت پایین یکی از تدابیر مهم در جهت اقتصادی نمودن تولید میباشد. از جمله ضایعات واحدهای مرغداری مرغ تخمگذار میتوان به تخممرغهای شک سته و تخممرغهایی که سایز منا سبی جهت عر ضه به بازار ندارند اشاره کرد.

بر اساس یافتههای گزارش شده از انگلستان، آلمان و ایالات متحده آمریکا، فراوانی تخم مرغهای شکسته بین 6 تا 8 درصد تخمین زده شد. در سال 2005 در کشور مکزیک تخمین زده شد که فراوانی 2/5درصدی تخم مرغهای شکسته و 4 درصدی پوسته ضعیف باعث میشود صنعت تولید تخم مرغ بین 30 تا 35 میلیون دلار ضرر کند 

برای جبران این هزینهها میتوان از زرده همین تخم مرغها در جیره پرندهها استفاده نمود مرغهای تخمگذار برای تولید مطلوب به یک جیره بالانس شده و کامل نیاز دارند زیرا که تغذیه ناکافی سبب افت تولید میشود که این حساسیت در خصوص انرژی، پروتئین و کلسیم بیشتر است بدین سبب تامین دائمی نیازهای مرغان تخمگذار ضروری است.

مصرف غذا، کیفیت و کمیت مصرف آب، شدت و مدت روشنایی، آلودگی های انگلی، بیماریها، مدیریت و فاکتورهای محیطی همگی بر تولید گله موثر است.

تخم مرغ بزرگترین سلول بیولوژیکی و ناشی از یک تقسیم سلولی میباشد، وزن و ترکیب تخم مرغ وابسته به وراثت، سن، فصل، رژیم غذایی و عوامل دیگر است.

تخم مرغ منبعی از مواد م غذی مختلفی همچون آب - 74% - ، چربی - 11/8% - و پروتیین - 12/8% - و م قداری کربوه یدرات - الیگوساکاریدهایی مثل مانوز و گلوکز آمین - و مواد معدنی است، که در زرده و سفیده و پوسته آن ذخیره شدهاند - جدول . - 1 این مواد برای ر شد و تکامل جوجه ضروری ه ستند. تخم مرغ یک سی ستم حفاظتی در مقابل عفونت برای جوجهها فراهم میکند. آنتیبادیها از بدن مادر از طریق خون به داخل تخم مرغ و در نهایت وارد بدن جوجه میشوند.

زرده تخم مرغ شامل %48 آب و %16 پروتیین و %32/6 چربی - کلسترول، لیستین - و برخی مواد معدنی و همچنین دارای ایمونوگلوبولین اختصاصی Y است

با توجه به این نکته که زرده تخم مرغ حاوی 129 میلیگرم کلسیم میباشد - احمدی و رحیمی، - 2011 میتوان از آن به عنوان یک منبع تامین کننده کلسیم استفاده کرد تا به تولید مطلوب دست یافت .

جدول-1ترکیب شیمیایی تخم مرغ                

.2 مواد و روش

این آزمایش درفارم مرغ تخمگذار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به روش پرورش در قفس به مدت 4 هفته با 9 تیمار و 3 تکرار و 3 مشاهده در هر تکرار انجام شد که در آن از 81 قطعه مرغ تخمگذار سویه ی های-لاین - W36 - استفاده شد. جیره غذایی مطابق جداول استاندارد احتیاجات غذایی طیور تخمگذار با استفاده از نرم افزار - UFFDA - تنظیم شد - جدول - 2 و خوراک روزانه یک بار به صورت دستی بین مرغ ها توزیع شد.

تیمارها حاوی سه سطح - 0، 0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی نشده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن دریافت نکردند - و سه سطح 0 - ، 0/2، 0/4درصد جیره - پودر زردهی غنی شده - پودر زرده تخم مرغ حاصل از مرغهایی که واکسن آنفولانزا و نیوکاسل دریافت کردند - بود.

این پژوهش در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایهی طرح کاملا" تصادفی اجرا شدکه مدل آماری این طرح به صورت زیر میباشد. که در این فرمول مقدار مشاهده، میانگین جامعه ، Ai اثر فاکتور زرده غنی نشده، Bj اثر زرده غنی شده ، ABij اثر متقابل زرده غنی نشده با زرده غنی شده و eijk اثر عوامل باقیمانده میباشد.

تجزیه و تحلیل آماری طرح با استفاده از نرم افزار آماری - SAS - و مقایسه میانگینها ی صفات مورد مطاعه با استفاده از آزمون چند دامنه ای دانکن انجام شد. صفات مورد بررسی در این آزمایش شامل تولید تخم مرغ روزانه، وزن تخم مرغ، مقدار خوراک مصرفی بودند.

جدول-2 اجزای خوراک جیره غذایی مرغ تخمگذار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید