بخشی از مقاله

- 1 چکیده
پژوهش حاضر به تأثیر پیچیدگی استراتژیک بر استراتژی بازاریابی و عملکرد سازمانی شرکت ها ی کوچک و متوسط شهرستان سنندج پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از مد یران شرکت های کوچک و متوسط شهرستان سنندج که برابر با ًَُ نفر بوده و تعداد ًٌَ نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردیدند.پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی-همبستگی است. نوع پژوهش برقراری همبستگی میان ابعاد مدل مورد آزمون است که میزان مداخله ی پژوهشگر در آن حداقل ممکن است و کلهیی رویدادها و فرضهی ها در شرایط و وضعیت طبیعی آزمون می شود.پژوهش حاضر تک مقطعی می باشد. تمامی فرضیات در سطح ُِ/ً اطمینان تا دیی گرد دی و نتایج نشان داد، پیچیدگی استراتژیک بر فرآیندهای استراتژی بازاریابی تاثیرمعنادار بیشتری داشته است، پیچیدگی استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثری معنادار کمتری داشته است؛ از بین فرضیات فرعی بررسی چشم انداز چندگانه بر پیچیدگی استراتژیک در رتبه اول، عملکرد مبتنی بر مشتری در رتبه دوم، عملکرد مبتنی بر کارایی در رتبه سوم، عملکرد مبتنی بر امور مالی در رتبه چهارم، ابتکار در رتبه پنجم و آخر قرار گرفته است.

واژه کلیدی: پیچیدگی استراتژیک، استراتژی بازاریابی، عملکرد سازمانی، شرکت های کوچک ومتوسط، شهرستان سنندج

- 2  مقدمه:

از اواسط دههیًٌُِ به بعد رویدادهای سریع و مداوم، مرزها، ساختارها و پو اییی محیط صنعتی و بازرگانی را دچار تغ ریی و تحول کرده به طوری که مدیران این قبیل سازمانها به طور فزا ینده ای با چالشها ی جد دی مواجه شدهاند. فقدان نگرش سیستمی و بیتوجهی به عوامل مح یط خارجی سازمان موجب بروز مشکلات جد دیی برای سازمان و مد یران آنها شده است. در ا ین شرایطیک استراتژی مؤثر منجر به دستیابی به اهداف سازمان م یگردد - مجیبی و میلانی، ٌٍَُ - . هر شرکتی که در یک صنعت رقابت م یکند دارای استراتژی رقابتی خواه آشکار ایضمنی است. ممکن است که ا ین استراتژ ی به طور آشکارا از طر یق فرایند برنامه ر زیی شکل بگیرد و ایدر طی فعالیتهای بخشهای متعدد اجرایییک شرکت به طور تدر یجی وضمنی ایجاد شود. هرکدام از بخشها ی اجرایی در حالی که مستقل از سا ریین عمل میکنند،الزاماً از روشهایی که براساس جهتگرییهای حرفهای و اهداف مسئولین به آنها دیکته میشود، پیروی میکنند. با این حال به ندرت اتفاق میافتد که حاصل روشهای همه بخشها بهترین استراتژی باشد. اهمیت خاصی که امروزه شرکتهای مختلف در کشورهای مختلف جهان برای تدوین استراتژی قائل هستند، مبین این عقیده است که در فرآیند آگاهانه تدو ین استراتژی فوائد ارزشمند ی نهفته است. از جمله فوائد ا ین است که انتخاب استراتژی - اگر نتواند فعال یتهای بخشها ی اجرا یی را تضم ین کند - حداقل به مد یران شرکت ا ین اطمینان را م یدهد که سیاستهای ا ین بخشها دارا ی هماهنگی بوده و در راستای اهداف معینی میباشند - سینکولا ،ٌُُُ - .

- 3 بیان مسأله:

شایستگی های سازمانی مانند ابتکار، انعطاف پذیری و پاسخدهی از شناخت جمعی یا معنا بخشی ناشی می شود. یک مزیت رقابتی پایدار از توانایی مؤسسه ی تجاری برای همانندسازی، مذاکره کردن و تبدیل به سرمایه کردن پیچیدگی ها بطور موفقیت آمیز در محیط خودشان به دست می آید. بازاریابی نقش کلیدی را در تلاش های معنابخشی یک سازمان از طریق جمع آوری، منتشر کردن، تفسیر کردن و فعالیت های ذخیره سازی اجرا می کند که تلاش می کند یک محیط را درک کند و در آن فعالیت کند - سینکولا - . در این نقش، بازاریابی بطور بالقوه شکل می گیرد و لنزهایی را بسوی طریقی که سازمان موقعیت استراتژیکی اش را درک کرده است و بطور گسترده تر، فعالیت هایی که در پاسخ انجام می شود هدایت می کند .

یک موضوع بنیادی برای محققان درک و توضیح فعالیت سازمانی است همانطور که مربوط به استقرار منابع بازاریابی برای سود رقابتی می باشد. بمنظور مورد بحث قرار دادن این موضوع، پژوهش حاضر با آزمایش کردن یک پیچیدگی استراتژیکی سازمان یا با توانایی ادغام کردن حوزه های محیطی چندگانه بطور هم زمان، یک چشم انداز شناختی را فرض می کند. سازمان ها می توانند تلاش کنند یا تنوعی را در محیط شان توسط نگه داشتن تفسیرهای چندگانه و به هیچ وجه متضاد جذب کنند و یا با درک به یک ارائه ی مجزا کاهش دهند - بویسد و چایلد - .

معنابخشی مؤثر سازمان به بهره برداری کردن از حوزه های مختلف و ترکیب سازی تقاضاهای هر یک از این حوزه ها در پاسخ به تغییرات محیط نیاز دارد. نه تنها سازمان باید در بازار - مشتریان و رقیبان بازار - شرکت کند بلکه همچنین باید با امکانات داخلی اش - مانند توانایی های ایجاد ارزش و امکانات تحویل - شرکت کند و محیط کلان اش - مانند تغییرات در نیروهای اجتماعی، تکنولوژیکی، اقتصادی و قانونی که بر سازمان تأثیر می گذارد - را تغییر دهد. بطور استراتژیکی سازمان های پیچیده محیط ها یشان را به یک روش چند بعدی تفسیر می کنند، هر بعد را با دریافت نتایج سازمانی مربوط می سازیم - استروفرت و نوگمی - .

پیچیدگی استراتژیک 

بمنظور تطبیق دادن یک محیط، تنوع داخلی سازمان باید تطبیق داده شود یا از محیط اش تجاوز کند - اشبی    - . بنابر اینکه واحد تجزیه و تحلیل فرد، گروه یا سازمان است تنوع و ادغام بیشتری از اطلاعات - برای مثال، ایده ها، نقش ها، مهارت ها، دانش - ، محرک محیطی بیشتری پردازش می شود و تصمیمات و رفتارهای متنوع تری بدست می آید - درایور و استروفرت ، ٌُُّ - .

استراتژی بازاریابی  

در صورتی که یک کسب و کار جهت فعالیت در قطعه خاصی از بازار مشخص شده باشد، برای پاسخگویی به این پرسش که: "برای پیشی گرفتن از رقبا چه اندیشه و اقدامی باید داشت؟ " استراتژی رقابتی به شیوههای اساسی رقابت در کسبوکار میپردازد. استراتژی رقابتی یا استراتژی کسبوکار دربرگیرنده چگونگی رقابت و برتری در برابر رقبا، چهارچوبها و الگوی رقابت و جایگاه و چشمانداز مورد نظر میباشد. - سینکولا،ٌُُُ - .

عملکرد سازمانی 

- استروفرت و نوگمی، ٌَُُ - بیان کردند که پیچیدگی شناختی b هر جا که عدم اطمینان و جریان موقتی مسلط شود نیاز است بویژه اگر مؤلفه های چند وجهی کار و تقاضای محیطی اتخاذ مجدد  دائمی را نیاز داشته باشند. مدیران پیچیدگی بیشتر در فعالیت های تجاریب مؤثر هستند زیرا ممکن است آنها با شناخت کمتری استراتژی های تک بعدی را برای موقعیت پیچیده بکار ببرند - مک گیل   و جمعی از نویسندگان،ٌُُُ؛ استروفرتو نوگمی، ٌَُُ - .

- 4 پیشینه پژوهش:

 مجیبی و میلانی  در پژوهشی با عنوان »بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توز یع برق نواح ی استان تهران« به ا ین نتیجه رسیدند، که در اجرا ییک راهبرد به دقت تدو ین شده، ساختار سازمانی اولو یت عمده ا ی دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که در شرکت م ورد بررسی متغیرهای ساختاری پیچیدگی و رسمیتبالا وتمرکز نسبتاً کم است و نوع راهبرد غالب، راهبرد تحلیلگر میباشد و همچنین نتایج اینیافتهها نشاندهندهی عدم وجود رابطه معنادار بین استراتژی و تمرکز ساختار سازمانی بود.

ٍ - الفت و همکاران پژوهشی با عنوان »بررسی تجربی ارتباط استراتژی فناوری با استراتژی و عملکرد کسبوکار در صنا یع الکترونیک ایران«به این نتایج دست یافتند، که در مورد استراتژ یهای کسبوکار تما زی و تمرکز، استراتژ ی فناوری نقش پشتیبان استراتژی کسبوکار و فراهمآورنده قابلیتهای رقابتی لازم را برعهده دارد و در صورتی که استراتژ ی فناوری از سازگار ی و قوت لازم برا ی ایفای این نقش برخوردار نباشد، عملکرد شرکتها ضع یف خواهد بود.

 زارعی متین، جام پر از می،یزدانی و بری اییی در سال پژوهشی با عنوان »بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن« را انجام دادند و نتا یج پژوهش بیانگر تأثری استراتژی کسب وکار بر عملکرد سازمانی بود. از نتا یج فرضیههای فرعی پژوهش چنین استنباط شد که گرایش انفعالی - واکنشی - دارای بیشترین رابطه با عملکرد سازمانی است.

مانسونگ و ساتیش در پژوهشی تحت عنوان "هماهنگی عملیات، بازاریابی، و استراتژ ی های رقابتی به منظور بالا بردن عملکرد " نشان دادند، ارتباط نزدیک بین استراتژی های رقابتی و استراتژی های ساختاری به عنوان پیش شرطی برُای موفقیت عملکردهای کسب و کار مطلوب به شم ار می آ دی. این تحقیق نشان می دهد که چگونه ارتباط بین فعالیت ها و استراتژی های رقابتی بر روی عملکرد سازمانی را در صنعت بانکدار ی تاثری گذار می باشد. یافته های ما نشان می دهد که - a استراتژی های رقابتی باعث اعتدال ارتباط بین عملکرد ها و فعالیت های استراتژیک بازاریابی و عملکردهای سازمانی می گردد، - b تصمیمات راهبردییکپارچه خاص در مورد عملکردها و فعالیت بازاریابی دارای تاثری قابل توجهی بر روی عملکرد سازمانی می باشد، و - c عملکرد بانک های محلی در میان گروه های استراتژیک متفاوت بوده که بستگی به کیفیت تناسب راهبردی دارد.

برند و همکاران  در پژوهشی تحت عنوان "دیدگاه پیچیدگی در تصم می گریی مشارکتی در سازمان ها" نشان دادند؛ هنگام مد رییت کار شرکتها و انجام تبادل اطلاعات وجود شبکه ها ی ارتباطی ضروری است؛ سیستم ها با دی به آنها - مد یران - اجازه دهند پو ایبوده و به خوبی ساختار یافته باشند. آنها به ارائه عملکرد بالای سازمانی و ظرفیت های نوآورانه در شرکت های شدیاً دانشی امروز کمک می کنند و این بدان معنی است که سازمان ها با دی شیکه ها را به صورت استراتژ یک مد رییت کنند. با وجود ا ین واقعیت که مشاوران از نفوذ عظ می ارتباطات غیررسمی در تصم می گریی آگاه هستند، در مورد اصول اساسی همکاری کارآمد شبکه ا ی کارمند کمتر شناختی دارد، که در طبیعت پو ایوجود دارد، به و یژه برای محیطهای پیچیده ناشی از نوآوری مداوم و فار رقابتی بالا است. ما ا ین موضوع را از د یدگاه پیچیدگی بررسی می کنیم، با استفاده از یک شبهی سازی عامل مبتنی بر عناصر کلدیی کارآمدی، مبتنی بر اطلاعات، تصم می گریی مشارکتی تجسم می کنمی. یافته های ما پیشنهاد کرد که فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT - ممکن است قادر به تغییرنسبت عملکرد مشارکتی در سازمان های به طور فزاینده پیچیده انطباقی نباشد.

- 5 چهار چوب مفهومی

مدل مفهومی این تحقیق برگرفته از مدل مطالعاتی است که ازمطالعه استرن و گر یگوری، - ًٌٍَ - ومباحث علمی دراین باره به دست آمده است. این مدل نشان میدهد که چگونه پیچیدگی استراتژیک بر استراتژی بازاریابی و عملکرد سازمانی تأثیرمیگذارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید