بخشی از مقاله

چکیده

زمانی که در جامعه اي نقش مذهب و عوامل معنوي پررنگ میشود بی شک میزان جرم و جنایت نیز کاهش می یابد. به گونه اي که در بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است غالب مجرمان افرادي دور شده از دین هستند و در خانواده هایی پرورش یافته اند که ارزشهاي معنوي در آنها کمرنگ شده و ارزشهاي مادي جاي آن را گرفته است.

رشد سریع مفهوم اعتقادات مذهبی در محیط نظامی براي رهبران، مدیران و فرماندهان از اهمیت فراوانی برخوردار است. بدین سبب که اگر معنویت در محیط پادگان به کار گرفته شود سعادت و خلاقیت فردي ایجاد و هماهنگی سازمانی افزایش می یابد.

بررسی ها موید آن است که هرچند مسائل برون سازمانی که نشات گرفته از مسائل خانوادگی، روحی، روانی و... از عوامل اصلی و تعیین کننده در بروز چنین رویدادهایی می باشد، لیکن تاثیر عوامل درون سازمانی - یگانی - از جمله عدم تقویت و توسعه معنویت کارکنان را نادیده نمی توان گرفت. در این پژوهش هدف این است چگونه می توان با تکیه بر تقویت اعتقادات مذهبی کارکنان نیروهاي مسلح در جهت پیشگیري از ارتکاب جرم نظامیان گام برداشت.

-1 مقدمه

امر معنوى جست و جویی درونی است که اغلب با امور مادى، فیزیکی و بیرونی در تقابل است. برخی معنویت را نسبت به دین، پراکنده تر و کمتر نهادینه شده می دانند. در مقابل، دیگران معنویت را درست مرکز و قلب دین می دانند؛ مخصوصا وقتی که با تجربه عارفانه و دینی مواجهه شود. موضوع معنویت دل مشغولی دیرپاى بشر است، امّا بررسی نقدى و تطبیقی معنویت در زمینه هاى جهانی، یک پدیده نو ظهورى است. منظور از معنویت اقدامی است که در مسیر توجه به خدا صورت گرفته و منشأ بهرهمندي از امداد الهی شده است.

معنویت یعنی ارزشهاي متعالی، اخلاقی و والایی که از متن دین گرفته شده است. اساس معنویت، باور به مبدأ و معاد است و معنویت دینی منهاي ایمان به خدا و معاد، معنا ندارد. آموزه ها و باورهاي دینی و ترویج و تقویت آنها علاوه بر اینکه رشد و تعالی روحی و معنوي انسان را تضمین می نماید و او را به هدف والایی که براي آن خلق شده نزدیک می کند، نقش خارق العاده اي در کاهش و پیش گیري از وقوع جرم و انصراف درونی انسان از اعمال مجرمانه و تبهکارانه دارد و حتی افراد را از دست زدن به اعمالی که دون شأن و منزلت انسانی آنهاست باز می دارد.

هرقدر عمق این باورها در وجود انسان بیشتر باشد به همان اندازه تأثیرگذاري آنها بر رفتار انسان بیشتر خواهد بود. در مقابل، منشأ بسیاري از جرایم و گناهان، فقدان یا ضعف دین داري افراد می باشد. از این رو، متولیان فرهنگی و مذهبی براي تقویت هرچه بیشتر اعتقادات و ایمان مذهبی و جلوگیري از ضعف و افول آنها، باید تدابیر و اقداماتی را اتخاذ نمایند. منابع دینی ما، بخصوص قرآن، به معرفی حقایقی پرداخته اند که هم از بعد علمی و یقینی در اصلاح رفتار ما تأثیر اساسی دارد و از انحراف و کژروي انسان پیش گیري می کند و هم از بعد ایمانی و اعتقادي در رفتار و اعمال ما تأثیر ژرف و عمیقی دارد.

-1 روش تحقیق:

نظر به اینکه لزوم رعایت استانداردهاي بین المللی ناشی از تحولات در سیستم هاي حقوقی است و این حقیقت مسلم است که نقش معنویت و اعتقادات کارکنان نیروهاي مسلح در جهت پیشگیري از جرایم و تجدید نظر در سیاست توجیهی آنها می تواند به حل بسیاري از چالش هاي قضایی حقوقی فرا روي آنها منتهی گردد و لذا محل هیچ شکی نیست که انجام پژوهش هایی که بتواند ضمن شناسایی و برجسته سازي نقاط ضعف و قدرت موجود فرا روي تقنین جرایم نیروهاي مسلح، پیشنهادات اجرایی مفیدي در راستاي فائق آمدن بر مشکلات فرا رو داشته باشد، کاملاً ضروري است.

بنابراین با توجه به اینکه موضوع حاضر موضوعی نو و بکر می باشد، دستاورد هاي آن می تواند براي پرکردن خلأ علمی در این زمینه مفید و مؤثر واقع شود. روش تحقیقی که در این پژوهش استفاده شده روش تحقیق تحلیلی- توصیفی است و اطلاعات مورد نیاز در انجام آن به روش کتابخانه اي- اسنادي گردآوري شده است. دراین پژوهش در پی تجزیه و تحلیل و توصیف یافته هایی هستیم که از مطالعه کتابها مقالات و مجله ها و اینترنت و سایر منابع بدست آمده است.

-2 تعریف معنویت:

معنویت را به عنوان تلاشی در جهت پرورش حساسیت نسبت به خویشتن، دیگران، موجودات غیرانسانی و خدا، یا کند و کاوى براى آنچه براى انسان شدن موردنیاز است، وجست وجویی براى رسیدن به انسانیت کامل دانسته اند.

راهی که در آن، معنویت عینیت می یابد، در میان فرهنگ ها و ادیان گوناگون بسیار متفاوت است. از آنجایی که واژه معنویت …Spirituality» در زمینه هاى گوناگونی به کار می رود، تعریف آن مشکل است. ریشه هاى معنویت در سنت مسیحی قرار دارد، سنتی که تاریخی طولانی در الهیات و عمل دینی دارد. علاقمندى جدید به معنویت، با تأکید بر موضوع فردى، خود بالندگی و درك متفاوت ترى از روانشناسیِ انسان همراه گشته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید