بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتقادات مذهبی با امید به زندگی در زنان مبتلا به سرطان شیراز انجام گرفت .جامعه اماری کلیه زنان مبتلا به سرطان شهر شیراز از مراجعه کننده به بیمارستان نمازی و مراکز خصوصی شیمی درمانی بود، که از طریق نمونه گیری در دسترس 100 نفر از زنان مبتلا به سرطان انتخاب شدند . برای جمع اوری داده ها از دو پرسشنامه نگرش مذهبی محمدی و امید به زندگی اشنایدر استفاده شد . داده ها با استفاده از امار توصیفی از نوع همبستگی و پیش بینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که بین اعتقادات مذهبی با تاب اوری رابطه مستقیم ومعنی داری وجوددارد.همچنین بین اعتقادات مذهبی با امید به زندگی رابطه مستقیم ومعنی داری وجوددارد ،همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد امید به زندگی از طریق اعتقادات مذهبی پیش بینی می شود.بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطه اعتقادات مذهبی با امید به زندگی در زنان مبتلا به سرطان می تواند نقش داشته باشد.

کلمات کلیدی: اعتقادات مذهبی ، امید به زندگی، سرطان

مقدمه

رفتارهایی از قبیل توکل به خدا صبر و مانند آن می تواند از طریق ایجاد امید و نگرش مثبت موجب آرامش درونی فرد شود. - الا به ذکر االله تطمئن القلوب - همانا یاد خدا موجب آرامش قلب هاست. اعتقادات مذهبی قوی در جامعه ی اسلامی مجموعه ای از دستورها وقوانینی است که برای راهنمایی و پرورش انسان و پیشبرد او به سوی تعامل و رستگاری است که می تواند انسانی را در مقابل هجوم ناامیدی ها و درماندگی ها مقاوم تر کند. احساسات اعتقادات مذهبی در نزد هر کسی که یافت شود یک نیروی روز افزون در زندگی وارد می کند و هنگامی که در نبرد زندگی همه ی امیدها به باد می رود. احساسات و اعتقادات مذهبی دست اندر کار شده و زندگی تیره و تار را دگرگون می سازد. - بهرامی و رمضانی فرانی، - 1386 بسیاری از اساسی ترین اعتقادهای ما ریشه در مذهب و معنویت دارد.

مذاهب که نظام های باور سازماندهی نشده ای هستند عبارتند از ارزش های اخلاقی مشترک و نهادینه، باورها و اعتقادات راجع به قدرت برتر و عضویت در یک جامعه ایمانی. مذاهب از طریق آموزش، آداب و آیین های خود خط مش هایی را برای زندگی خارج از هسته باورها فراهم می آورد و روش های ارزش نوشته ای را برای مشخص ساختن تغییرات اساسی زندگی و هم برای حمایت گروهی در مواقع نیاز تعیین می کند. - راتر، - 1997 افراد با اعتقادات مذهبی از امید به زندگی بالاتری برخور دارند.این افراد با وجود قرار گرفتن در معرض فشارهای شدید و عوامل خطرمی توانند شرایط اجتماعی خود را بهبود دهند.

و بر مشکلات غلبه کنند تاب آوری یا بازگشت به تعادل پایه است یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر در شرایط تهدید کننده که موجب سازگاری موفق در زندگی را فراهم می کند. - جوکار، - 1390 امید به زندگی به عنوان یکی از منابع مقابله انسان در سازگاری با مشکلات روحی و حتی بیماری های صعب العلاج در نظر گرفته میشود. امید به معنای توانایی باور داشتن احساس بهتر در آینده می باشد. امید با نیروی نافذ خود تحریک کننده فعالیت فرد است تا بتواند تجربه کسب کند و نیروهای تازه ای را در فرد ایجاد کند و یک عامل شفادهنده چند بعدی، پویا و قدرتمند توصیف می شود و نقش مهمی در سازگاری یا فقدان داشته باشد.

اشنایدر برای اولین بار نظریه امید را مطرح کرد و آن را متشکل از قدرت اراده1 قدرت راهیابی داشتن هدف و تشخیص موانع دانست. امید عبور از موانع مهم و پرتگاههای عمیق را طی مسیر تسهیل می کند و به فرد جرأت میدهد که با شرایط خویش مواجه شود و ظرفیت غلبه بر آنها را پیدا کند - طاهری پور، سلطانی، - 1390 بیماران سرطانی و صعب العلاج نیز از این امر مستثنی نیستند. آنها ممکن است در زندگی خود با مشکلات جسمی، خانوادگی و روانی زیادی روبه رو شوند. میزان موفقیت این افراد به بزرگی و کوچکی مشکل بستگی ندارد بلکه به تفسیر آنان از مشکل مرتبط است. شیوه ای که افراد به ناراحتی و استرس پاسخ می دهند. ممکن است رشد آن ها را ارتقاء دهد و یا اینکه مشکلاترفتاری،اجتماعی، و روان تنی شود.

خوشبختانه اکثر افرادی که با مشکلات و مصیبت های گوناگون روبه رو می شوند زندگی عادی داشته اند و فقط تعداد اندکی از افراد در معرض خطر در زندگی با مسائل و موقعیت های چالش انگیز روبه رو می شوند که مشکلات جدی در رشد فیزیکی و یا شخصیت خود تجربه می کنند. - شانون، - 2008 اعتقادات مذهبی و تلاش در جهت ارتقاء امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان نه تنها می تواند در بهبود شرایط زندگی و بهداشت روانی این گروه تاثیر بسزایی داشته باشد بلکه می تواند تاثیر مطلوبی بر روابط خانوادگی و اجتماعی ایشان داشته باشد در این پژوهش سعی بر این است که رابطه اعتقادات مذهبی با امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

روش تحقیق
این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است .جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به سرطان شهر شیراز مراجعه کننده به بیمارستان نمازی و مراکز خصوصی شیمی درمانی در سه ماهه دوم سال 1394 بود.که از مدت بیماری انها یکسال گذشته است .در این مطالعه روش جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه می باشد.برای انتخاب واحدهای پژوهشی از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که با مراجعه به این مراکز تعداد 100 نفر از بیماران و نداشتن هیچ گونه بیماریهای روانی که به این مراکز مراجعه کرده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار انان قرار داده شده و با ارائه توضیحات خواسته شد که به تکمیل پرسشنامه اقدام کنند و پس از تکمیل تحویل داده شد.

یافته های توصیفی

جدول شماره 1 میانگین و انحراف معیار اعتقادات مذهبی و ابعاد آن را نشان می دهد .

جدول شماره2میانگین و انحراف معیار امیدبه زندگی ومولفه های آن را نشان می دهد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید