بخشی از مقاله

 

چکیده

در شهر تهران پروژه عظیم دریاچه چیتگر جزء طرح های عمرانی مهمی است که در صورت تامین سرمایه مورد نیاز ؛این پروژه می تواند پیشرفت های اقتصادی قابل توجهی را ایجاد نماید ؛در اجرای این پروژ ه تأمین منابع مالی جهت سرمایه گذاری؛ دغدغه مهم و اولیه می باشد بنابراین هدف و رسالت مهم این پژوهش چگونگی تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های این دریاچه میباشد .

روش پژوهش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به کتابخانه و مطالعه سوابق پژوهشی به بررسی موضوع مورد مطالعه میپردازیم . یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که پروژه عظیم دریاچه چیتگر به دلیل وسعت قابل ملاحظه آن نیازمند تامین منابع مالی تضمین شده ای می باشد به همین منظور بهترین شیوه تامین هزینه های عمرانی این پروژه ؛واگذاری آن در سبد بورس اوراق بهادار خواهد بود ؛از این طریق با جذب سرمایه های اختصاصی افراد و هزینه آن در مسیر آبادی و تکمیل این پروژه می توان نه تنها مخارج لازمه را تامین کرد بلکه موجب سود دهی نیز به سرمایه گذاران شد در هیمن راستا برای جذب سرمایه گذاران خارجی بهتر است امکان ورود آنها از طریق سرمایه گذاری در بورس ایران فراهم شود و آنها نیز در قالب همین شیوه برای تامین مالی پروژه دریاچه چیتگر همکاری نمایند؛رسیدن به این مهم جز همکاری و مساعدت دولت امکان پذیر نمی باشدلذا شایسته است حمایت همه جانبه ایشان را در این زمینه شاهد باشیم.

مقدمه

پروژه های زیربنایی و عمرانی در هر کشور زیرساخت توسعه و پیشرفت اقتصادی آن کشور را تشکیل می دهند . از طرفی منابع داخلی کشورهای در حال توسعه در اکثر موارد تکافوی هزینه های ساخت تسهیلات زیربنای جدید را نمی دهند .

در اینگونه کشورها، پروژه های زیربنای عمدتًا به دلیل سرمایه بری زیاد آنها امکان اجرای به موقع را پیدا نکرده و در زمان کسری بودجه و بحران بدهی جزو اولین اقلامی هستند که در مقابل هزینه های جاری بخش عمومی حذف می شوند

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از کمبود تاسیسات و زیر ساختهای زیربنایی رنج می برد و به علت کمبود منابع سرمایه ای، تفاوت بسیاری بین سرمایه موجود و سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد و توسعه این زیرساختها وجود دارد . قطعاً سرمایه به عنوان یک عامل کمیاب از نقش غیر قابل انکاری در پیشرفت اقتصادی کشورهای در حال توسعه برخودار می باشد .

تأمین مالی برای اجرای پروژه ها را - منظور طرح های عمرانی می باشد - بیشتر از دو منظر عمده می توان مورد توجه و بررسی قرار داد . نخست تأمین مالی برای طراحی تدارک و ساخت پروژ هها از دید صاحبان کار - کارفرما - مد نظر بوده و دوم تأمین مالی پروژه توسط پیمانکاران و سازندگان این پروژه ها، مطرح می باشند .

بدیهی است که به دلیل ماهیت کلی بیشتر بحث تأمین مالی برای اجرای پروژ هها از دید صاحبان کار و کارفرمایان طرح های عمرانی، مد نظر می باشد، ولیکن به دلیل ارتباط نزدیک این موضوع با شرکت های پیمانکاران و همچنین ماهیت این مقاله مسلماً باید به این موضوع از دید پیمانکاران و سازندگان پرداخته شود

به هر حال در این جا بحث کلی تأمین مالی و رو شهای تأمین مالی و سرمایه گذاری پروژه ها - دریاچه چیتگر تهران - واقع در منطقه 22 را ارایه کرده و در نهایت به تأمین منابع مالی از سوی شرکتهای پیمانکاران خواهیم پرداخت . بدیهی است که در صورت قبول یک پروژه از سوی یک شرکت پیمانکار سازنده طرح با توجه به تعهدات مشارکت در تأمین مالی اجرای آن، یک شرکت پیمانکاری مشارکت کننده در این کار قطعاً باید اطلاعات دقیقی از چگونگی و روشهای تأمین مالی و مسایل مختلفی که در ارتباط با این مو ضوع مطرح می باشد را داشته باشد تا بتواند با حفظ حقوق طرفین کار امور مربوط به خود را به نحو مطلوب و بهینه به انجام برساند

بیان مساله

پروژه ی دریاچه ی مصنوعی چیتگر به عنوان یکی از پروژه های عظیم ملی که قابلیت جذب گردشگران فراوانی را دارد لازم است هر چه سریعتر به اوج موقیع تجاری و اقتصادی خود برسد .نظر به این مطلب بدون در نظر گرفتن هزینه های جاری تکمیل این پروژه غیر ممکن به نظر می رسد. لذا بایسته است راهکارهایی در جهت تامین منابع مالی و سرمایه گذاری این پروژه اندیشیده شود که در این پژوهش در تلاشیم این منابع را شناسایی و چگونگی امکان بهره مندی از آن را مورد مداقه قرار دهیم.

فرضیه های پژوهش

-1 با واگذاری سهام طرح پروژه ی دریاچه ی چیتگر در بورس میتوان مشکلات مالی که در راستای تکمیل این پروژه وجود دارد را برطرف نمود.

-2 در صورت تضمین سرمایه گذاری سرمایه داران خارجی در کشور با استفاده از قانون بودجه سالانه میتوان منابع مالی متعددی را برای تکمیل پروژه های کلان عمرانی فراهم نمود.
سوابق پژوهش:

پژوهشی با عنوان رتبه بندی روش های تامین مالی جهت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری - مطالعه موردی شهر اصفهان - که توسط سارا علومی در سال 1389 انجام شده است .یافته های پژوهش ایشان حاکی از آن است که این پژوهش با استفاده از استراتژی پیمایش تحلیلی، نشان داد که بین ابزارهای تامین مالی و توسعه صادرات رابطه معنی داری وجود دارد و مشخص شد که این ابزارها بر توسعه صادرات کشور موثر میباشند و در نهایت ابزارهای تامین مالی از نظر میزان تاثیر بر توسعه صادرات اولویت بندی شدند.

مقاله ای تحت عنوان تبیین ابزارهای تامین مالی و نقش آن در توسعه ی صادرات کشور که توسط اسماعیل پور اصغر در سال 1390 انجام شده است. یافته های پژوهش ایشان حاکی از آن است که که بین ابزارهای تامین مالی و توسعه صادرات رابطه معنی داری وجود دارد و مشخص شد که این ابزارها بر توسعه صادرات کشور موثر میباشند و در نهایت ابزارهای تامین مالی از نظر میزان تاثیر بر توسعه صادرات اولویت بندی شدند.

پژوهشی دیگر تحت عنوان تامین مالی پایدار پیش نیاز توسعه ی پایدار شهری که توسط محمد شعبانی در سال 1392 انجام شده است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که راهکارهای اجرایی در این زمینه عبارتند از: ایجاد درآمدهای جدید پایدار ، افزایش قابلیت منابع مالی شهرداری ها از طریق وضع عوارض ، تامین بخشی از منابع مالی شهرداری ها با استفاده از استقراض ، افزایش مشارکت بخش خصوصی ، حرکت نظام درآمدی شهرداری ها به سوی فروش خدمات ، به منظور برخورداری از درآمدهای پایدار ضروری است که ابتدا ماهیت و نحوه شکل گیری اقلام درآمدی تعریف و سپس آنها را با ملاک های پایداری سنجید و استفاده از بازاریابی شهری در شهرداری ها .
تحقیقی تحت عنوان رابطه ی کمیت و کیفیت افشاء اطلاعات مالی با ساختار تامین مالی شرکت ها با اندازه ی کوچک و متوسط که توسط اسداالله زاده در سال 1391 انجام شده است .

نتایج تحقیق ایشان نشان داد که میزان اطلاعات افشا شده رابطه مستقیمی با اهرم مالی شرکتهای کوچک و متوسط دارد و کیفیت اطلاعات افشا شده نیز وقتی از متغیر امتیاز کیفیت افشا تعلق گرفته توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای سنجش کیفیت افشا استفاده شد، با اهرم مالی رابطه مستقیمی دارد. هرچند وقتی از متغیر نوع اظهارنظر حسابرس و اندازه حسابرس برای سنجش کیفیت افشا استفاده شد، رابطه معناداری مشاهده نگردید. همچنین در مورد کمیت و کیفیت افشا و ساختار تامین مالی شرکت های بزرگ ارتباط معناداری مشاهده نشد. بنابراین شرکت های کوچک و متوسط برای دسترسی ارزان تر و آسان تر به تامین مالی از طریق بدهی افشا بیشتر و با کیفیت تری در صورتهای مالی ارائه می دهند.

مقاله ای دیگر با عنوان تاثیر روش های تامین مالی بر سود آوری با تاکید برنوع مالکیت که توسط رمضانپور؛قلی زاده و شمسی در سال 1391 انجام شده است. یافته های پژوهش درهردو گروه شرکت های دولتی و غیردولتی، نشان میدهد رو شهای مختلف تأمین مالی رابطه معناداری با سودآوری ندارد. عدم توجه بازار سرمایه به اطلاعات مربوط به روشهای تامین مالی گزارش شده درصورت های مالی و نااطمینانی نسبت به استفاده بهینه از وجوه تأمین شده توسط مدیریت م یتواند از دلایل عکس العمل نامشخص بازار به پدیده تامین مالی باشد .

پژوهشی با عنوان بررسی اثر گذاری روش های تامین مالی نظام سلامت در اقتصاد ایران که توسط پازوکی و رضایی در سال 1391 انجام شده است . نتایج حاصل ازبراورد مدل نشان میدهد که میزان تاثیر متغیرمخارج بهداشتی و درمانی خانوارها ازمتغیر مخارج عمومی دولت و متغیر پرداخت های مستقیم افراد تامین میشود بنابراین امید است استفاده از ابزا رهای پیشنهادی مانند بکارگیری انواع مالیات به عنوان ابزاری موثر درسیاستگذاری مالی دولت طراحی تعرفه خدمات درمانی براساس قیمت تمام شده خدمات و ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت بخشی خصوصی رو شهای تأمین مالی نظام سلامت در اقتصاد ایران را بهبود بخشد و .....

روش پژوهش:

در مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای و مرور مطالعات انجام شده به بررسی و نگارش موضوع مورد پژوهش پرداخته ایم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید