بخشی از مقاله

چکیده

در قرن جدید از آموزش مجازی، به عنوان آموزش جدید یاد می شود. همچنین با افزایش دسترسی به رسانه های تعاملی ، آسیب های اجتماعی در جامعه بروز کرده است. که میزان آموزش مجازی کاربران، در آن نقش دارد. مهمترین مساله تحقیق این است که واقعیت مجازی چه امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا فضای آموزشی مناسبی را برای یادگیری فراهم کند

آموزش مجازی برای تسهیل در امر آموزش و حذف محدویت های جغرافیایی شکل گرفت این سیستم آموزشی فارغ از زمان و مکان، امکان ادامه تحصیل را برای تمام افراد جامعه به گونه ای یکسان فراهم می آورد. همانند توسعه دنیای سایبر. بنابراین یکی از روش های کم کردن خطا در آموزش های عملی دانشجویان همراه با بالاتر بردن کیفیت آموزش می باشد. از جمله تکنولوژی های جدید قابل استفاده در این زمینه شبیه سازی و واقعیت مجازی است.

مزایای آموزش از طریق شبیه سازی عبارتنداز: کاهش هزینه،کاهش خطا و افزایش زمان. مطالعه حاضر به مرور موضوعات آموزش که شبیه سازی و واقعیت مجازی می تواند در آنها کارایی داشته باشد، تکنولوژی های زیر شاخه واقعیت مجازی و مشکلات و محدودیت آنها می پردازد.

-1 مقدمه:

فضای مجازی نوعی اجتماع و همزیستی بزرگی است که میلیون ها رایانه و کاربران آن در سراسر جهان به هم می  پیوندند؟ امروزه در یک جهان رسانه ای شده زندگی می کنیم و زندگی ما به رسانه ها وابسته است به گونه -ای که،  رسانه ها و به طور ویژه، رسانه های تعاملی”اینترنت“، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند. این رسانه ها در بین  نوجوانان و جوانان، جذابیت خاصی دارند آنگونه که زندگی بسیاری از این گروه سنی به رسانه ها و بویژه  رسانه های  تعاملی پیوند خورده است

فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، جنبش جهانی در حوزه ارتباطات و انتقال محتواها و پیام های ارتباطی در سریع  ترین زمان ممکن، به وجود آورده اند. از سویی همین فناوری های جدید باعث تسهیل انجام خلاف قانون و رشد جرایم  با استفاده از شیوه های جدید شده اند

ورود تکنولوژی به عرصه اطلاعات و پدید آمدن تکنولوژی اطلاعات تمام ابعاد زندگی بشری را متحول کرد. و روند انجام امور کلی با گذشته های نه چندان دور از نظر کیفی وکمی تغییرکرده که نتیجه این تغیر وتحولات دانشگاه ها و مراکز آموزشی با پدیده جدید به عنوان تکنولوژی آموزشی - فناوری آموزشی - رو به رو شده اند که این پدیده آموزش را از حالت سنتی خارج ساخته و جریان خاصی به آن بخشیده است، و با پیدایش کامپیوتر وبه دنبال آن شبکه های کامپیوتری و وب جهانی در دهه های اخیر قرن بیستم نوع دیگری از آموزش و مکانهای آموزشی را فرا روی دانشجویان وفراگیران قرار داده است .

این نوع آموزش شالوده ای از کاربرد تکنولوژی ، ارتباطات ، مفاهیم روانشناختی ، حرفه ای وآکادمیک بر اساس معیارها واستاندارد های معمول است که بنا به اهداف ، نیازها و واقعیت های موجود جوامع شکل خاصی به خود می گیرد آموزش به کمک فناوری های نوین در مدت زمان کوتاهی که از زمان آن پیدایش آن می گذرد توانسته شیوه های آموزشی را در سطح بسیار گسترده دگرگون کند.

امروزه اینترنت به خاطر به صرفه بودن از لحاظ هزینه، زمان و مکان و سرعت بالای انجام دهی کارها، دارا بودن حجم بالای اطلاعات از لحاظ مقداری در اکثر زمینه های آموزشی، تجارب، ارتباطات جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. در حال حاضر انقلاب الکترونیکی و تکنولوژیکی دگرگونی های عمیقی در تمام زندگی ما ایجاد کرده است و جامعه جهانی را به سویی می کشاند که آموزش از راه دور را اجتناب ناپذیر و ضروری ساخته است و روز به روز آن را غنی تر و آسانتر می کند و فرصت های ذی قیمتی را برای بانیان و متولیان آموزش از طریق در اختیار گذاشتن وسایل کمک آموزشی پیشرفته، ارائه دروس و مطالب را جذابتر کرده و کیفیت آموزش را بالا برده است.

-2 واقعیت مجازی:

واقعیت مجازی اصطلاحی است که برای توصیف محیط سه بعدی تولید شده توسط کامپیوتر به کار می رود که این محیط قابلیت تعامل با کاربر خود - انسان - را دارا است.

واقعیت مجازی تکنولوژیی است که می تواند یک دنیای مجازی مشابه دنیای واقعی ایجاد نماید

به عبارتی واقعیت مجازی پلی میان دنیای طبیعی و دنیای ذهنی است. ذهن انسان و قدرت تخیل او همواره فراتر از محدودیت های دنیای واقعی بوده و انسان در ذهن خود کارهایی را انجام می دهد که در دنیای واقعی امکان ناپذیر بوده است. واقعیت مجازی در واقع تبلور ذهن انسان در محیط شبیه سازی شده است و در مرز بین تصورات و واقعیات قرار می گیرد. همین موضوع باعث نزدیک شدن تصورات به دنیای واقعی می شود و انگیزه اصلی جلو رفتن دانشمندان و محققان را در این عرصه فراهم می کند.

-3 واقعیت مجازی در آموزش:

آموزش یکی از حوزه هایی است که از واقعیت مجازی استفاده می کند. یکی از برتری های این موضوع این است که قابلیت تعامل تعداد زیادی از دانش آموزان را در یک محیط سه بعدی فراهم می کند. همچنین این قابلیت را دارد که داده های پیچیده را در قالب قابل دسترس به طوری که برای دانش آموزان هم سرگرم کننده و هم آموزنده باشد فراهم کند. همین طور دانش آموزان می توانند با اشیای مورد نظرشان تعامل داشته و چیزهای بیشتری درباره یشان یاد بگیرند. هدف اصلی از واقعیت مجازی ایجاد احساس حضور کاربر در یک فضای مجازی می باشد. باید فضای ایجاد شده قابل باور بوده و به مقدار کافی دارای خاصیت تعاملی1 در مقابل انجام اعمال خاص ازسوی کاربر باشد.

-4 شبیه سازی

شبیه سازی در لغت به معنای ارائه بدلی از یک چیز واقعی، یک فرایند یا نمایشی از اوضاع جاری است. شبیه سازی هر پدیده ای متضمن ارائه ویژگی های کلیدی یا رفتاری آن سیستم فیزیکی یا انتزاعی است. اهمیت شبیه سازی با آغاز عصر پرواز نمود بیشتری یافت. صنعت هواپیمایی در توسعه شبیه ساز ها نقش عمده ای داشت و از روزهای آغازین این صنعت و ایده های مبتکرانه ای در این حوزه مطرح گشت.

-5 فضای آموزشی

منظور از فضای آموزشی، فراهم کردن محیطی مجازی برای ارائه محتوای آموزشی به دانش آموز و دانشجویان و در حالت پیشرفته محیطی جهت ارتباط معلم با دانش آموز و دانش آموز با دانش آموز ، معلم با معلم است و نیز امکان ایجاد محتوای آموزشی و قرار دادن آن در دسترس دانش آموز می باشد. در طراحی چنین فضایی باید به تمام جوانب آموزشی، نکات مهم در افزایش سطح یادگیری و استانداردهای تحصیلی توجه کرد. به از طور کلی یک فضا آموزشی از جهات زیر قابل ارزیابی می باشد:

-1 امکان تولید راحت محتوای آموزشی

-2 قابلیت انعطاف بالا در بکارگیری روش های آموزشی

-3 توانایی مدیریت دوره های یادگیری

-4 ابزارهایی برای فراهم کردن سطوح بالای یادگیری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید