بخشی از مقاله

چکیده

چگونه می توان به موازات بهره گیری از طبیعت در فضا های معماری، به توسعه معماری پایدار کمک کرد؟ بررسی های انجام گرفته توسط روانشناسان حاکی از ان است که ؛استان چهار محال و بختیاری از نظر میزان افسردگی حائز رتبه نخست در کشور می باشد.و در بررسی علل ان مشخص گردید اقلیم سرد و کوهستانی سبب می شود تا ساکنین این استان ،اکثر اوقات روز و سال را در خانه سپری کنند

.و امکان لذت بردن از طبیعت را نداشته باشند.،از انجا که ،میزان تعطیلات در بانک کمتر از سایر نهاد هاست لذا فرصت کمتری برای استفاده از طبیعت به وجود آمده به همین دلیل این قشر به عنوان نمونه انتخاب شدند و مطالعات روی این گروه صورت پذیرفت. حال در این پژوهش که از نوع توصیفی پیمایشی می باشد بر انیم تا ابتدا به معرفی سیستم دیوارهای سبز متحرک عمودی و افقی به عنوان یک روش جدید بهره گیری از طبیعت و همسو با اهداف معماری پایدار بپردازیم و سپس با مصاحبه از کارمندان بانک نظرات آنان در مورد کارایی استفاده از این سیستم و موانع و نکات مثبت آنان را در این اماکن جویا شویم.

-1 مقدمه

رفع نیازهای نسل حاضر بدون مصالحه با نسل های آینده در باره نیازهای آن ها. - کنفرانس زمین: - 1992مایکل فاکس معماری جنبشی را یک ساختمان با موقعیت متغیر، متحرک ویا ساختمان با هندسه متغیر یا جنبشی تعریف کرد.

معماری حرکتی یک عمل ضروری و فراگیر در زندگی معاصر می باشد.

ساختمان قابل حمل با نام شناخته شدهyurts ،از قرن ها پیش در اسیای میانه استفاده می شده است.

طبق آماری که رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اوایل امسال اعلام کرد 80 درصد خانواده های ایرانی در سال91افسردگی داشته اند

ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای ان ،راهی ساده اما مهم جهت کسب ارامش و تلطیف روح و روان ادمی است. - نتایج پژوهش پژوهشگران رفتار شناسی دانشگاه روگرز - - Rutgersدر نیوجرسی امریکا - 2007 عواطف گروهی نقش بسیار موثری در رضایت کاری و به تبع تولید و بهره وری ایفا میکند لذا باید فرد را در شرایط فیزیکی قرار داد که بتوان عواطف گروهی را در ان محیط تحریک کرد

-2 نمونه های اجرا شده:

-nancy rottlleطراح سایت پلان معماری در حین اجرای دیوارهای سبز متوجه نابودی گیاهان دیوار سبز، به دلیل عدم دسترسی مناسب و به تبع کمبود اب مورد نیاز ان ها شد.او در برخورد با این مشکل دیوار های سبز متحرک را ارائه داد.

rottleبه همراه هفت دانشجو خود این ایده را در ضلع جنوبی مدرسه gould house اجرا کرد و در این پروژه توانست تنوع زیستی دیوارهای سبز،دیوار های سبز خوردنی و ابیاری پروژه را به نمایش بگذارد.این پروژه به صورت بالقوه ،قابلیت های پوست ساختمان در حمایت اقتصادی از محیط زیست شهری را نشان می دهد.

ان ها در این پروژه درصدد ان بودند که بفهمند چگونه می توان به مدد دیوارهای سبز به بهتر کردن تنوع زیستی ،تولید غذا و کاهش انرژی مورد استفاده، که از اصول معماری پایدار هستند ،کمک کنند. در این تحقیق530نوع گیاه از 22نقطه مختلف جمع آوری وکاشته شده که از طریق هدایت اب باران ابیاری می شدند.همچنین انها تحقیقاتی در مورد چگونگی پرورش گیاهان نقاط مختلف،چگونگی جذب حشرات و پرنده ها توسط این گیاهان وتاثیر گیاهان بر صدا بندی پروژه انجام دادند البته در این پروژه پنل های خورشیدی به عنوان سیستمی مقرون به صرفه در اجرای این طرح معرفی شد.

-2-1-2نحوه عملکرد سیستم دیوار سبز در پروژه:

در این سیستم، از دو سیستم خورشیدی و دستی استفاده شده است .پنل های خورشیدی به شکل - اا - نصب می شوند تا بتوانند 0/100نیاز های الکتریکی پروژه را به منظور جابه جایی و تامین نور پنل ها ایجاد کنند.همچنین در این پروژه دیوار سبز بر روی یک سیستم قرقره ای دستی برای سهولت در حرکت و نگهداری در نزدیکی بالکون طراحی شده است.

البته با نور پردازی دیوار های سبز متحرک توسط سیستم های خورشیدی توانستند علاوه بر اینکه فضای زیبا در نمای ساختمان در شب هنگام داشته باشند،امنیت مدرسه و ایستگاه اتوبوس اطراف نیز از نظر تردد را تامین کنند.

شکل -1نورپردازی پروژه GOULD HOUSE در شب

-3-1-2نحوه عملکرد سیستم ابیاری پروژه: GOULD HOUSE

سیستم ابیاری از یک ابگذر تشکیل شده که اب باران را به پایین هدایت می کند .در پایین اب به سمت انبار اب منحرف می شود این اب انبار علاوه بر تصفیه اب باران،ظرفیت نگهداری اب برای یک ماه خصوصا در تابسستان را دارد.سپس اب با تلمبه بر سطح دیوار های سبز تخلیه می شود و آب مازاد آبیاری نیز دوباره به سمت منبع هدایت می شود

شکل -2سیستم آبیاری پروژه GOULD HOUSE

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید