بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزت نفس و کمرویی دانش آموزان دختر پایه هفتم مقطع متوسطه اول انجام شد.روش پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش روش نمونه گیری خوشهای-تصادفی 30 نفر از دانش آموزان دخترپایه هفتم دوره متوسط اول شهرک اندیشه در سال تحصیلی 94-95 انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به صورت تصادفی به 2 گروه 15 نفری - گروه آزمایش و کنترل - تقسیم شدند.
گروههای آزمایشی آموزش مهارتهای اجتماعی را در 9 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزشها ارائه نشد.ابزاراندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه کمرویی سموعی - - 1382 و عزت نفس کوپراسمیت - - 1967 بود.اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر کمرویی و عزت نفس - مؤلفه های آن - تأثیر دارد . - P<0/0001 - نتیجهگیری نشان داد کرد که برنامهریزی برای آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزت نفس و و کمرویی اهمیت ویژه ای دارد.

کلید واژه ها : آموزش مهارتهای اجتماعی ، کمرویی، عزت نفس مقدمه: سالهای نوجوانی4 مرحله مهم تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. در این دوره نیاز به تعادل

هیجانی5 و عاطفی6، خودآگاهی با انتخاب هدف های واقعی در زندگی، استقلال عاطفی ، برقراری روابط سالم بادیگران وکسب مهارت های اجتماعی لازم در دوست یابی مهم ترین نیازهای نوجوان می باشد.امروزه درخانه، مدارس و دانشگاه ها رفتارهای آسیب زا مانند:پرخاشگری1، اضطراب2،تعارض3،خودکشی4 واحساس پوچی5 رفتارهای دیگری از این قبیل به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.ازجمله عواملی که باعث می شود جوانان و نوجوانان دست به چنین عواقب منفی ومخاطره آمیزی دچار شوند کم رویی6 و عزت نفس7 ضعیف است - احدی و جمهری،. - 1380عزت نفس از نگاه کوپر اسمیت - 1976 - 8 عبارت است از قضاو تهای شخص در مورد ارزش خود و اعتماد به توانایی خود برای کنار آمدن با چالش های اولیه زندگی است . ارضای نیاز به عزت نفس با احساساتی از قبیل اعتماد به نفس، لیاقت، کفایت و مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد اما بی اعتنایی به این نیاز موجب احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی میشود - شهابی نژاد،. - 1391 حسینی نسب ، مصرآبادی ،آقاجان زاده - 1391 - پژو هشی تحت عنوان تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه ی سوم متوسطه انجام دادند.نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس کلی، عزت نفس تحصیلی و عزت نفس اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد .

در پژوهشی که کنراد1 - 2012 - در ارتباط با بهبود مهارتهای اجتماعی واعتماد به نفس در کارکنان بیمارستان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پس از آموزش مهارتهای اجتماعی،اعتماد به نفس در آنان بطور چشمگیری افزایش یافت. طبق نظر متخصصان، کم رویی یکی از جدی ترین مسائل کودکان و نوجوانان می باشد که از همان دوران اولیه رشد، قابل مشاهده بوده و می تواند به ایجاد مشکلات در زمینه های مختلف سلامت روانی از قبیل مشکلات ارتباطی، سازگاری، کمبود اعتماد به نفس، احساس کم ارزشی و ... منجر شود - واناجام و مارتی2،1987 ؛ ترجمه باقری،. - 1385 کمرویی یک توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن دریک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی عضلانی شده، شرایط عاطفی و شناختی اش متأثر می گردد و زمینه بروزرفتارهای خام و نسنجیده و واکنش های نامناسب در وی فراهم می شود..بنابراین باید به افراد کمرو مهارتهای اجتماعی3،آموزش داده شود تا از دستور العملهای ساده و مستقیم ویژهای برای تغییر الگوهای رفتاری و جهت دریافت پاداشهای اجتماعی بیشتر استفاده کنند. نتایج تحقیقات نشان داد آموزش مهارت اجتماعی موجب کاهش میزان کمرویی، پیشرفت مهارت اجتماعی و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان شود که می توان به تحقیقات بارکر - 2014 - 4،بتلو - 2014 - 2ولومن - 2013 - 3اشاره نمود.اجتماعی شدن یا جامعه پذیری، مهم ترین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید