بخشی از مقاله

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگري دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه3 شهر کرمانشاه بود. روش تحقیق: روش تحقیق اعمال شده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماري شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 3 شهر کرمانشاه که بالغ بر 1871 نفر در سال تحصیلی 90-91 بود که تعداد70 نفر بر اساس روش نمونه گیري تصادفی انتخاب شدند.

یافتهها و نتایج: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که هرچه دانشآموزان از میزان عزت نفس بالاتري برخوردار باشد، کمتر پرخاشگري میکند و همچنین بیشتر میتواند خود را کنترل کند. پرخاشگري به عنوان یکی از اختلالات روانی میتواند مانع بزرگی در راه موفقیت و پیشرفت فرد باشد، خصوصًا اگر دانشآموز پرخاشگر باشد علاوه بر این که نمیتواند در کارهایش موفق باشد نمیتواند با دوستان و معلمانش نیز ارتباط خوب و مثبتی داشته باشد و این عامل خود باعث گوشهگیري او میشود.

مقدمه

امروزه اکثر روان شناسان عزت نفس را عامل مهمی در سلامت روانی انسانها می دانند و عقیده دارند که یکی از علل بیماریهاي روانی پایین بودن عزت نفس افراد می باشد. راجرز - - 1988عزت نفس را به معنی ارزیابی فرد از خویشتن خویش می داند و می گوید این صفت خاصیتی عمومی است و در همه ي انسانها وجود دارد. مزلو - 1970 - معتقد است که همه ي افراد جامعه به یک ارزشیابی ثابت و استوار از خود یا عزت نفس نیاز مند است.

ارضاي نیاز به عزت نفس یا احساساتی از قبیل: اعتماد به نفس ارزش، قدرت، لیاقت، کفایت و مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد.اما بی اعتنایی به این نیاز موجب احساساتی از قبیل حقارت.ضعف و درماندگی خواهد شدکه این احساسات به نوبه ي خود به وجود آورنده ي یاس و دلسردي خواهد بود ویا اینکه بیماریهاي روانی را در انسان به وجود خواهد آورد . [1] عزت نفس به معنی ارزشمند بودن است.

این حس از مجموعه ي افکار، احساسها، عواطف وتجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود.می اندیشیم که فردي با هوش و کودن هستیم، احساس می کنیم که که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم، خود را دوست داریم یا نداریم، مجموعه ي هزاران برداشت، ارزیابی و تجربه اي که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن یا بر عکس احساس نا خوشایند بی کفایتی داشته باشیم.

افراد صرف نظر از سن، جنس، زمینه ي فرهنگی، جهت و نوع کاري که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند.چنانچه نیاز به عزت نفس ارضا شود، نیازهاي گسترده تري نظیر نیاز به آفریدن، پیشرفت و یا درك استعداد بالقوه محدود می ماند - هریس کلمز، - 1988عزتنفس میزان ارزش و اعتباري است که یک فرد در زمینههاي مختلف زندگی بویژه در زمینههاي خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، جسمانی و هوشی براي خود قائل است .[3]

عزتنفس عبارت است از قضاوت و نگرشی که شخص به طور مداوم و پیوسته از ارزشهاي خویش انجام داده و معمولاً حفظ مینماید .[2] چرا به عزتنفس نیاز داریم؟ گرینبرگ - - 1992 در تبیین چرایی مسئله، نظریهاي بیان نموده است که بر اساس این نظریه، چون عزتنفس ما را از اضطراب محافظت مینماید به آن نیاز داریم. در اهمیت عزتنفس همین بس که رضایت از زندگی شدیداً به احساسات مادر، مورد میزان ارزش خویشتن بستگی دارد. به طوریکه هرگاه افراد احساس کنند عزتنفسشان در معرض خطر است، سعی میکنند تا با استفاده از انواع رفتارها و راهبردها، احساس ارزشمندي خویش را حفظ کرده و از خود دفاع میکنند. نیاز به عزتتفس فقط از آن انسان است و وجود آن بدان دلیل است که انسان داراي استعداد نماسازي و تفکر است .[3]

امروزه اکثر روانشناسان عزتنفس را عامل مهمی در سلامت روانی انسانها میدانند و عقیده دارند که یکی از علل بیماريهاي روانی پایین بودن عزتنفس افراد میباشد. ارضاء نیاز به عزتنفس با احساساتی از قبیل اعتماد بنفس، ارزش، قدرت، لیاقت در جهان منتهی خواهد شد، اما بیاعتنایی به این نیاز موجب احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی میشود که این احساسات به نوبهي خود بوجودآورندهي یأس و دلسردي خواهد بود و یا اینکه بیماريهاي روانی را در انسان بوجود میآورند.[1]

پرخاشگري معمولاً به رفتاري اطلاق می شود که قصد از آن صدمه رساندن زبانی یا جسمانی به فرددیگر یا نابود کردن دارایی افراد است.وا ه اصلی در این تعریف قصد است .[9] از نظر علمی باید گفت که پرخاشگري.کشش ویا یک گرایش در فرد است که به صورت زدن و کشتن، ویران کردن خود را نشان می دهد.امري که فرد به عنوان عکس العمل از خود بروز می دهد به گونه اي است که باید گفت مناسب عمل یا رفتار طرف مقابل نیست. ظاهرا این امر نشان دهنده ي یک شورش و انقلابی در درون فرد و وجود احساساتی است که فرد گویی از باز گو کردن آن وحشت دارد رنجی دردرون او وجود دارد که قادر به رفع و جبران آن نیست و نا گزیر تلافی آنرا بر سر دیگران در می آورد.اگر چه مواردي از زجر این دادن و توجه خودش هم ممکن است باشد. [6]

در اجتماع کنونی پرخاشگري مترادف با تجاوز به حقوق دیگران است.امروزه کسی را پر خاشگر خواندن در واقع نوعی تحقیر کردن و مهر خشونت.خود خواهی و گاهی خطرناك بر پیشانی او زدن است. اگر چه واقعا ممکن است دنبال هدف هاي خود رفتن یک فرد منجر به تخریب هدف دیگري شود. اما نکته ي مهم این است که چگونه و در چه حدي این حس بر انگیخته می شود. در واقع اگر پرخاشگري معطوف به کسب هدف هاي قانونی بوده و سبب نقض حقوق دیگران نشود. می تواند یکی از زمینه هاي اخلاقی شخصیتی هر کسی باشد.

تمامی جنبه هاي زیست شناختی انطباقی که در حیوانات وجود دارد .در انسان نیز می تواند یافت شود.ما مجبوریم استعداد انسان را در پرخاشگري تا حدي بشناسیم و کارکرد مثبت آن را نیز باید بپذیریم.ما باید در مقابل دشمنان بتوانیم از خود دفع کنیم و در شرایط خطر فرمان صادر کنیم و در موارد ضروري جهت توالد و تناسل با رقباي خود به رقابت بپردازیم. بنابر این همه جوامع باید راههایی بیابند تا مانع از آن شوند که اعظاي آن همدیگر را بکشند یا به هم آسیب برسانند. [10] ما اعتقاد داریم که تندرستی یکی از نعمت هاي بزرگ در زندگی انسان است و نمی توان منکر شد که سلامتی روانی در زمره ي بالا ترین نعمت هاست.

هدف و روش تحقیق

هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگري دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه3 شهر کرمانشاه می باشد. روش تحقیق اعمال شده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی که محقق در این نوع تحقیق به دنبال پیشبینی میزان تغییرات یک یا چند عامل - متغیر وابسته - با توجه به تغییرات متغیرهاي مستقل است. جامعه آماري شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 3 شهر کرمانشاه که بالغ بر 1871 نفر در سال تحصیلی90-91 میباشد که تعداد70 نفر بر اساس روش نمونه گیري تصادفی انتخاب شدند.

براي به دست آوردن اطلاعات در رابطه با میزان عزت نفس از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و همچنین براي به دست آوردن اطلاعات مربوط به میزان پرخاشگري دانشآموزان از پرسشنامه پرخاشگري آرنولد اچ – باس و مارك پري استفاده شدهاست. براي اجراي پرسشنامه مورد نظربا توجه به بزرگ بودن جامعه آماري ، ومقدور نبودن انتخاب همه افراد جامعه جهت اجراي پرسشنامه ، 70 نفر به صورت نمونه گیري تصادفی، از جامعه انتخاب کرده و پرسشنامه هارا اجرا نموده . تعداد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 3، - 1871 جامعه - تعداد مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 3، 14 مدرسه - جامعه - از میان 14 مدرسه موجود ، 5 مدرسه ودر هر مدرسه 14 نفر و جمعاً 70 نفر به صورت تصادفی انتخاب کرده، و پرسشنامه هاي مذکور را تکمیل نموده اند.

یافتهها و تجزیه و تحلیل آن

روش آزمون فرضیهها :

پس از گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي مذکور ، داده هاي بدست آمده را تجزیه و تحلیل کرده و جهت تأیید فرضیه ها از آمار استنباطی - ضریب همبستگی پیرسون - استفاده شده است.

فرضیه اول:

بین میزان عزت نفس با پرخاشگري دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی ناحیه 3 کرمانشاه رابطه وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید