بخشی از مقاله

چکیده

لویی کان معماری مدرنیستی بود که در دوران پست مدرن تاریخ گرا مورد تمجید فراوان واقع شده بود.آثار لویی کان در برهه ای از بحران معماری مدرن ظهور یافت که بیشتر معماران اعتماد بنفس و اعتماد خود به معماری را از دست داده بودند.رویکرد وی در اصل - - ساختمان چه چیزی می خواهد باشد؟ - - تعریف می شود.لویی کان نسل جوان معماران پست مدرن آمریکایی و اکثر معماران مشرق زمین خصوصا معماران ایرانی را وام دار خود کرده بود.وی در طرح هایش به این سوال برحسب فضا و خصلت پاسخ می گوید.

وی با به کارگیری نحوه بیانی بسیار شخصی و شاعرانه دیدگاهش را تبیین می کند.لویی کان بیشتر از سایر معماران ،معماری را از منظر مکان ،ادراک می کند.ادراک معماری به عنوان نظام مصنوع در آثار کان اهمیت ویژه ای را داراست.وی معتقد به عملکردی بودن صرف معماری نبود و آن را نظامی ادراک شده می دانست. لویی کان معماری به عنوان تجلی و تجسد خصلتهایی فهم می کند که همزمان انسانی و طبیعی هستند و ساختمانهای او به این خصلت ها حضوری مادی و عینی می بخشد.و به یک فرمالیسم مشخص متمایل هستند.در این مقاله برآنیم با روش تحلیلی و توصیفی و در بستر مطالعات کتابخانه ای به بررسی ویژگی های معماری لویی کان و تاثیر او بر معماران ایرانی خصوصا دهه 40 و 50 که معماری نوگرای ایرانی رواج پیدا کرده بود بپردازیم.

کلمات کلیدی:لویی کان، معماری مدرن، معماری پست مدرن، معماری نوگرای ایرانی، معماری معاصر

مقدمه

لویی کان - 1974-1901 - خیلی دیر خود را در جامعه معماری تثبیت کرد، در انتهای دهه چهارم زندگی اش دفتر معماری خود را تاسیس و در 50 سالگی اش بود که توانست سبک معماری اش را پیدا کنده البته این بازه زمانی مصادف تغییر و تحولات عظیمی در جامعه جهانی نیز بود، از یک سو شاهد تلاش جامعه بشری برایخروج از شُوک جنگ جهانی دوم هستیم .تاریخ نگاران، او و معماری اش را، فراتر و بیش از تمام معاصرینش، مرکز ثقل گذر از وضعیتمدرن به مابعدِمدرن خوانده اند.

چگونگی کنش لویی کان در مواجه با این چالش تاریخی که عملا به شکافی تبدیل شده بود ماحصل تمایل به معماری ارگانیک و معماری عقل گرا و نحوه برخورد با مناسبات فرم و کارکرد، او را در تاریخ نگاری معماری جاودان ساخت و موجب شد وینسنت اسکالی در کتابی که به سال 1962 در مورد لویی کان به رشته تحریر دراورد در وصف او بگوید:"این قول گزیرناپذیر است که با کان، معماری در زمان خود، از نو اغاز شد.

لویی کان در 20 فوریه 1901 در استونی - روسیه - متولد شد.خانواده او در سال 1905 به ایالات متحده مهاجرت کردند.او در 17 مارس 1974 هنگام بازگشت از هندوستان ، در ایستگاه فیلادلفیای نیویورک به علت حمله قلبی درگذشت.مهمترین مراحل زندگی کان:1912-20 تحصیل در دبیرستان معماری پنسیلوانیا 1930-33همکاری با آژانس پل کرت که به شیوه آکادمیک معماری شرق گرایش داشت.

ساماندهی و مدیریت مجله تحقیقات معماری متشکل از 30 نفر از مهندسین معمار و مهندسین ساختمان جهت تحقیق در مورد شرایط مسکن در فیلادلفیا مطالعه می کند. عضویت در انستیتو معماران آمریکایی 1947-57 استاد مدرسه معماری و شهر سازی میت - بنیاد آلبرت فارول بنیس - استاد معماری دانشگاه پنسیلوانیا رئیس دانشکده معماری ییل - هاروارد و دانشکده های کالیفرنیا و هوستن و کارولین شمالی 1962 رئیس دانشکده فیلادلفیا/ اونتاریو و شیکاگو 1965 دریافت دکترای هنر های زیبا از دانشگاه بیل 1971 دریافت دکترای هنر های زیبا از کالج بارد 1973 عضویت در آکادمی هنر و ادبیات آمریکا.

ویژگی های معماری لویی کان،سوالات تحقیق

اندیشه های لویی کان در معماری با چه مفاهیمی قابل توضیح و تشریح می باشد؟ تاثیر اندیشه های لویی کان بر معماران معاصر ایران چگونه بوده است؟

تفکرات لویی کان

لویی کان تا سالهای پنجاه تحت تاثیر سه استاد بزرگ معماری آن دوران میس و رایت و لوکوربوزیه بود و تا این زمان اثر برجسته ای نیز ندارد.معماری کان نه در قالب معماری ارگانیک فرانک لوید رایت جای می گیرد و نه در قالب دیگر نهضتهای معماری مدرن، مثل مکتب معماری مدرن لوکوربوزیه و میس وندروهه . کان اغلب از فرم، نور و روشنایی و از فضاهایی که عملکردی بر آنان متربت است، صحبت می داشت .نخستین بنایی که لویی در اغاز موفقیت خود ساخت گالری هنری دانشگاه ییل است که در این اثر یک مدرنیست محتاط است.کان با توجه به اینکه تدریس می نمود با فلسفه آشنایی داشت و کارهایش همواره با توضیحاتی فلسفی همراه بود.در سال 1951-1950 سفری به رم می رود و تحت تاثیر معماری رم قرار می گیرد. به گفته وی تمام فرمهای خالص در رم امتحان شده اند.

شخصیت لویی کان را به راحتی می توان با بررسی آثار او شناخت.نگاه او به معماری همواره نگاهی موسیقیایی بوده است و مانند یک سمفونی از روابط فضایی که از نور و ساختمان تشکیل شده است می باشد.به اعتقاد او ،هنر زبان انسان است و همه چیز از یک کیفیت غیر قابل اندازه گیری سرچشمه می گیرد و سیری را طی می کند تا قابل اندازه گیری شود.یک معمار نمی تواند مانند یک نقاش تخیل گرا باشد بلکه باید مطابق واقعیت طراحی کند .معماری در واقع وجود ندارد ، بلکه این اثر معماری است که تعیین پیدا می کند .معماری "تجسم کیفیت " غیر قابل اندازه گیری است.

استنباط او از معماری رسیدن به اندیشه های بزرگ بود.او همه آنچه را که به دنبالش بود ، نیافت ؛اما آنچه را که باید می دانست ،فهمید.کوشش و جستجوی او شبیه به موسیقیدان معاصرش " جان کولتران" بود .کولتران اجراهای زیادی داشت که هیچ یک شبیه دیگری نبود . آهنگ در واقع در جستجوهای فی البداعه احساس و پتانسیل خلاق و اشکال و ساختار موزیکال ناپدید می شد.درست است که او یک نوازنده ساکسیفون بود اما به هیچ وجه منفرد عمل نمی کرد.کان هم به همین ترتیب ، با محیط خود هماهنگ بود و معتقد بود که سکون به معنی مرگ است. تمام تلاش کان بر این بود که ؛ آنچه را که یک ساختمان خاص از لحاظ ویژگی فضاها و حجم باید داشته باشد ، مشخص کند.روی هم رفته ، او یک افلاطون گرای معاصر بود.

به اعتقاد او استعداد هر فرد همیشه در ضمیر او موجود است و چیزی نیست که قرار است کشف شود .او یافتن و طراحی کردن ساختمان های ایده آل را وظیفه خود می دانست. لویی کان ، برخلاف معماران هم عصر خود به کیفیت روحانی تاریخی و ساختارهای مذهبی و همچنین ظرافت های رنگ و نور طبیعی بسیار توجه می نمود.سابقه و ویژگی های اصلی مصالح ، رنگ ، آب ، نور و سایت محل اجرا که برای کان اهمیت زیادی داشت ، برای معاصرانش در درجه دوم اهمیت قرار داشت .

کان از مدرنیست درباره موادی مثل بتن و تکنولوزی آن و درباره نظم و ترتیب بصری اشکال ساده و هندسه ی بنیادی آموخت.او معتقد بود اتصال شروع تزیین است.آنچه کان به دنبال آن بود فقط کمالات ، حقیقت ، ماهیت ، نظم و هماهنگی نبود .اما در نهایت یافته هایش در زمینه متافیزیک ، روانشناسی با موجودیت بود تا معماری. - جورگولا، - 1377 کان در مقام یک معمار به ترجمه و بیان اهداف و مقاصد جمعی در قالب های معماری پرداخت.او ارتباط بین فضاهای مربوط به انسان و اجزای سازنده آن فضاها را با روشی نو بازگو کرد.کاری که تا قبل از او در معماری مدرن چنین نمود و ظهور نیافته بود.

او با اعتقاد عمیق به این درک که توسعه تاریخی معماری را باید در گستره ای زمانی از سازه های سنگی و فشرده رمی یونانیِ عهد باستان تا استخوان بندی های سازه ای ماده زدایی شده کلیسای گوتیک بررسی کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید