بخشی از مقاله

چکیده

چه خوب اینجا ،این جمله ایست که در اولین واکنش فرد در فضای با طراحی مناسب بر زبان مخاطب جاری می شود مجموعه کاملی از تمام ایده آل فردی،جمعی،روانی، فرهنگی،ارزشی و عملکردی است مسلما فضا وفرد از یک رابطه دو سویه در تاثیر گذاری بر یکدیگر برخودارند.اتاق خواب بعنوان اولین فضای حضور فرد می تواند نقش عمده ای را برای شروع یک روز پر نشاط ایفاکند. اصول آن گرایی درصدد بهترین شکل تامین نیازهاست. با نگاهی ویژه به ساختار یک فضا جهت انجام فعالیت های مختلف درصدد تدوین استانداردهایی جهت طراحی فضاست.

آنگرایی درحقیقت استفاده تلفیقی ازاصول معماری پایدار،روانشناسی محیط،سبکهای معماری ،ساختمانهای هوشمند،مصالح نوین و همه ابزار هاست با نگاهی رو به آینده درراستای بهترین شکل تامین نیازهابراساس سن ،جنس، فرهنگی وروحیه افراد گام برمیدارد که شاخص حق انتخاب در طراحی عوامل کالبدی سبب افزایش نشاط در افراد می شود، نشاط حرکت به سمت پیشرفتی متعهدانه را هموارتر خواهد.. در حقیقت آن گرایی بدنبال اوج کیفیت تاثیر گذاری متقابل فضایی و انسانی است از این رو با نگاهی مجدد ، ویژه و متفاوت به ساختار یک فضا جهت انجام فعالیت های مختلف به تدوین استانداردهایی جهت طراحی فضا می پردازد.

در این پژوهش که از نوع کاربردی ، توصیفی - تحلیلی و پس رویدادی است با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی ،مشاهدات عینی و پرسشنامه ،پدیده شناسی ،آسیب شناسی و عملکردی فضای محل اقامت سعی شده است به بررسی و تحلیل جامعه آماری با نمونه موردی جوانان دانشجو در فضای اتاق خواب بپردازد که این فضا قابلیت تامین عملکردهای مختلف را در بالاترین کیفغیت داشته باشد.

.1مقدمه

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه رتبه شادی و نشاط ایران در میان 157 کشور دنیا 115 است، گفت: در دنیای کنونی تکنولوژیها پیشرفت می کنند و فرصتهای شادی و به ویژه شادیهای گروهی کمتر می شود به همین دلیل انسان اجتماعی در اجتماع انسانی با وجود افزایش جمعیت، تنها و تنهاتر می شود. [1] - خبرگزاری مهر - در بیان مسئله بدین طریق مطرح می شود که در تمام طول تاریخ معماری سعی شده است تا فضایی با بهترین شرایط طراحی شود تا نیازهای مختلف افراد را پاسخگو باشد.

با نوجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و بالطبع آن انسان امروزی هم نیازمند سرعت در تامین نیازهای خود می باشد از اینرو فضا و طراحی معماری نیز می بایست به این سمت حرکت کند و بهترین فضا با حفظ بهترین شرای طروحی فرد با بالاترین بازده عملکردی را فراهم کند. ضرورت تحقیق موضوع اینست که این سرعت نباید باعث از بین رفتن بسیاری از ارزشها نشاط فرد و و سلامتی افراد باشد.معماری بعنوان اساسی ترین بخش تامین کننده نیازهای افراد باید با استانداردهای عالی به بهترین وجه و در کمترین زمان ممکن این نیازهارا پاسخگو باشد.

سابقه تحقیق: معماری سبز به انگلیسی Green Architecture - :یا معماری پایدار یکی از گرایش ها و رویکردهای نوین معماری است که در سالهای اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماری که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است. روانشناسی محیط از ابتدای دهه 60 قرن بیستم به وجود آمد.ابتدا در سالهای 1970-1960 اولین کار روانشناسی محیط این بود که آثار محیط فیزیکی و اجتماعی بر افراد را بفهمد، اما از دهه 1980 به بعد به بررسی نقش افراد بر محیط هم میپردازد.

از جمله سر فصل های این شاخه از روانشناسی قلمروو رفتار قلمروی، تراکم و ازدحام، استرس زاهای محیطی است.این رشته از روانشناسی شاخه ایست میان رشتهای که با معماری، معماری منظر و طراحی شهری رابطه ای نزدیک دارد. معماری هوشمند مربوط به سالهای اخیر است که حاصل تحقیقات و تلاشهای معمار ان است و این ایده در سطح جهانی و بین سیاستمداران و شهرداران مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

فرض تحقیق: بنظر می رسد قابلیت حرکت و تغییر داشتن عوامل کالبدی فضا مثل نور، رنگ ،صدا ، رایحه ، فرم ، و... با ایده آنگرایی متناسب با نوع فعالیت و روحیه فرد در آن فضا در جهت تامین همه جانبه نیازها یکی از راهکارهایی است که می تواند آیند همعماری ایران باشد.

سوال تحقیق: اینگونه مطرح می شود که در فضای اتاق خواب تا چه اندازه می توان نشاط روحی افراد را افزایش داد؟ اتاق خواب که عملکردهای مختلفی از جمله استراحت خوابیدن مطالعه شنیدن موسیقی تعویض لباس و ارایش و ... غیره انجام می شود چرا تقریبا همیشه یک شکل است؟ایا برای همه این فعالیتها نباید شرایط استاندارد و بهترین شرایط را خلق کرد.جز اینست که هر عملکردی نیازمند شرایط خاص خودش است.فرد با حالات روحی متفاوت طی ساعات شبانه روز ایا اتاق خواب نمی تواند متناسب با شرایط روحی فرد گزینه های مختلفی از عوامل کالبدی کمک کننده به فرد را در اختیاز و انتخاب وی قرار دهد.در ذیل به بررسی شرایط رنگ متناسب با شرایط روحی و عملکردی همچون مطالعه و خواب برای فرد میپردازیم.

.2روش تحقیق

در این پژوهش که از نوع کاربردی ، توصیفی - تحلیلی و پس رویدادی است با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی ،مشاهدات عینی و پرسشنامه ،پدیده شناسی ،آسیب شناسی و عملکردی فضای محل اقامت سعی شده است به بررسی و تحلیل جامعه آماری با نمونه موردی جوانان دانشجو معماری در فضای اتاق خواب بپردازد که این فضا قابلیت تامین عملکردهای مختلف را در بالاترین کیفغیت داشته باشد.

.3اهمیت نشاط اجتماعی :

معیارهای سنجش افزایش نشاط اجتماعی .1مقبولیت اجتماعی 2. امید به آینده.3 عدالت اجتماعی 4. پایبندی به معتقدات دینی 5. بیگانگی 6. همبستگی و.7 محرومیت اجتماعی از عواملی هستند که در کاهش و افزایش این عوامل موثرند و آن را در مجموع میتوان در قالب سرمایه فرهنگی و نشاط اجتماعی مؤثرند [3]: هزار جریبی و همکاران1388 راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی از دید کارشناسان جامعه شناسی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر علی باصری جامعه شناس:

.1 داشتن تفریحات سالم

.2تاثیر طراحی فضاهای شهری:

.3ایجاد امکانات تفریحی با توجه به علاقه مندی کودکان

.4سلامت روان شناختی پیش فرض ایفای نقش در خانواده

.5تغییر پذیری سلامت روان در طول زندگی .5تاثیر 10 درصدی امکانات بر شادکامی

.6عدم آگاهی 80 درصد مردم از نحوه صحیح گذراندن اوقات فراغت

.7افزایش آمار طلاق از عوارض خستگی روح و روان.8 راه و روش هایی برای افزایش نشاط روحی و روانی:.1 .پایین آوردن سطح اضطراب 2 استفاده از طنز 3. انجام کارهای لذت بخش.4 انجام کاری که در آن مهارت دارید، 5. عزت نفس.6 یک شیوه زندگی سالم .7 ورزش کنید. .8 خواب کافی..9 صحبت کنید و آنچه در دل کنید .10 خنده : طبیعی است که کاهش تنش و فشار روانی برابر با بروز احساسی بهتر در افراد است -

.4روانشناسی رنگ :

امروزه ثابت شده است رنگها براحتی روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردی آنها میزان و نوع رنگ و نوع رنگ بندی محیط بر انگیزه پیشرفت ،تحرک و پویایی ،اعتیاد،افسردگی ،استرس،اضطراب،ترس ،وحشت، آرامش، شادی و نشاط، حتی سلامت جسمی افراد و ... نیز تاثیر گذار است. - .[4]رنگ وتربیت ،ص - 19 .در رنگ کاری فضای داخلی بسته به محیط بایستی فاکتور های متفاوتی را در نظر گرفت . .1: سن کاربر؛ .2 نوع فعالیت؛ .3 رنگهای طبیعی موجود در محیط؛ .4 شکل و حالت آیرودینامیکی محیط . برخی از وظایف مهمی که بر عهده رنگ است شامل موارد زیر است.1 برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هوای خاص در محیط. .2 .متمرکز و یا منحرف کردن توجه..3 تنظیم مقیاس فضا برای این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد..4 تقسیم و تعیین فضا..5 وحدت و یا یکپارچگی فضا. - [5] ماهنامه طراحی داخلی -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید