بخشی از مقاله

چکیده:

از مهمترین عوامل موفقیت سازمانهای توسعه یافته ودر حال رشد خلق مزیت رقابتی با استفاده از دانش سرمایه های انسانی وانتشار سریع آن در سطوح سازمان می باشد. پالایشگاه چهارم پارس چنوبی نقش پالایشگاه مادر را در چرخه تولید پالایشگاههای مجاور با مهیا کردن منبع گاز ترش جایگزین برعهده دارد.

از این رو شناخت و خلق دانش کلیدی در جهت ارتقاء سطح بهره وری و رضایتمندی ذینفعان از اهداف کلان مدیریت استراتزیک است. مواردی همچون طولانی شدن مدت انجام پروژه ها، نبود مستندات در زمینه انجام فعالیتهای مهم روزانه، ما را به انتخاب پروژه مدیریت دانش رهنمون ساخت. دراین پالایشگاه امکان سنجی انچام پروژه مدیریت دانش در هشت مرحله تجزیه و تحلیل زیرساخت های موجود، همسوسازی مدیریت دانش با راهبردهای سازمان، ممیزی دارائی ها و نظامهای موجود دانش، تعیین گروه پروژه مدیریت دانش، طراحی و توسعه زیرساخت های لازم، گسترش با روش توسعه تدریجی مبتنی بر نتایج، مدیریت تغییر، فرهنگ و ساختار پاداش انجام گردید.

در هنگام امکان سنجی اجرای این پروژه از مرحله دوم به بعد مشاهده شد که اهداف مدیریت استراتزیک با پیاده سازی ساختار مدیریت دانش در سازمان سریعتر تحقق می یابد و از طرفی با افزایش دانش سازمان استراتژیهای مفیدتری تدوین می گردد. مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی و ساختارپاداش می بایست به گونه ای انجام شود که اهداف کلان تعالی سازمانی در ضمیر کارمندان نهادینه گردد. ایجاد فرهنگ گشودگی - - Openness که در آن افراد آزادانه به بیان افکار خود می پردازند و همچنین فرهنگ تسهیم به همکاری تیمی و افزایش بهره وری سیستم می انجامد.

مقدمه :
پالایشگاه چهارم پارس جنوبی به دلیل چایگاه ویژه خود در میان پالایشگاههای پارس جنوبی علاوه بر تهیه محصولات مورد نیاز صنعت کشور، به عنوان پالایشگاه مادر در زمینه تامین گاز ترش درخواستی پالایشگاههای مجاور نقش مهمی در صنعت کشور ایفا می کند. برتری عملیاتی به همراه بهبود سطح ایمنی و سلامت کارمندان وصیانت از محیط زیست از اهداف کلان شرکت می باشد.

باتوجه به حجم گسترده وظایف تعمییراتی و نگهداری در بخشهای مختلف پالایشگاه، ارائه را ه حل مناسب جهت افزایش دقت و سرعت در انجام آنها و ارائه روشهای نوین بسیار ثمر بخش است . بدیهی است که بدون استفاده از دانش کلیدی در هر بخش سازمان بهبود عملکرد آن بخش امکان پذیر نیست. مواردی همچون طولانی شدن مدت انجام پروژه ها، نبود مستندات در زمینه انجام فعالیتهای مهم روزانه، عدم ثبت وبه اشتراک گذاری دانش نیروهای متخصص در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی ازجمله موانع رسیدن به اهداف کلان مدیریت استراتژیک به شمار می آیند .

جهت رفع موانع ذکر شده وهمچنین تدوین راهبردهای استراتژی بصورت مستمر، اجرای مدیریت دانش می تواند راه گشا باشد.امکان سنجی انجام پروژه مدیریت دانش در پالایشگاه چهارم در هفت مرحله - Amrit Tiwana،[1] - 2002 تجزیه و تحلیل زیرساخت های موجود، همسوسازی مدیریت دانش با راهبردهای سازمان، ممیزی دارائی ها و نظامهای موجود دانش، تعیین گروه پروژه مدیریت دانش، طراحی و توسعه زیرساخت های لازم، گسترش با روش توسعه تدریجی مبتنی بر نتایج، مدیریت تغییر، فرهنگ و ساختار پاداش انجام گردید.

در هنگام اجرای این پروژه از مرحله دوم به بعد مشاهده شد که اهداف مدیریت استراتزیک با پیاده سازی ساختار مدیریت دانش در سازمان سریعتر تحقق می یابد و از طرفی با افزایش دانش سازمان استراتژیهای مفیدتری تدوین می گردد. در مرحله دوم هنگام تحلیل نقاط قوت و ضعف درون سازمان وهمچنین تهدید ها و فرصت ها در محیط پیرامونی - تحلیل - SWOT با تکیه بر استراتژیهای دانشی مسیر تعالی سازمان هموار می گردد.

با اجرای استراتژیهای دانشی مدیریت وبرنامه ریزی اهداف استرتژیک سازمان بهتر انجام می شود. پس از شناخت دانش کلیدی و توسعه آن در ساختار سازمان با به اشتراک گذاری دانش الگوی مناسبی جهت استمرار برتری عملیاتی که از اهداف کلان برنامه ریزی مدیریت استراتزیک سازمان است ارائه می گردد.در ممیزی داراییها و نظامهای موجود دانش، چگونگی استفاده از نرم افزارهای فن آوری اطلاعات جهت تبدیل دانش پنهان به آشکار و همچنین گسترش مستندات مورد نیاز واحد های مختلف پالایشگاه مورد بررسی قرار گرفت .

استفاده از سیستم نظام مشارکت ونرم افزار های واحد تعمییرات از نقاط قوت سازمان در این زمینه می باشد. با استفاده از بستر مناسب فن آوری اطلاعات و تشکیل تیم پروژه مدیریت دانش می توان همگام با تیم راهبردی مدیریت استراتژیک سازمان به طراحی وتوسعه زیرساختهای لازم جهت تعالی سازمانی همت گماشت. در مرحله طراحی و توسعه زیرساخت های لازم، راهبردهای دانایی همانند ایجاد باشگاههای دانایی که در آنها پرسنل به تبادل اطلاعات می پردازند در نهایت به اتخاذ تصمیمهای استراتژیک منجر می شود که در رفع موانع تعالی سازمانی بسیار موثر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید