بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به سیاست گذاری های جدید جمعیتی در ایران و حرکت روبه رشد آن و افزایش تقاضای مصرف انرژی در کشور و با در نظر گرفتن منابع محدود نفت و گاز برای تامین برق و سایر نیازهای جامعه و آلودگی های زیست محیطی این منایع محدود زیر زمینی ، دست یابی به منابع تجدید پذیر و پاک و ارزانتر ، جایگزین کردن آن با ذخایر نفت و گاز یک امر واجب به نظر میرسد .

انرژی های نو که سالهاست که استفاده از آن در جهان بحث و تاکید میشود ولی در ایران با داشتن شرایط بسیار مناسب جغرافیایی ازاین انرژی پاک کم بهره برداری میشود . هدف از این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از انرژی خورشید در بهبود تامین انرژی در بیمارستان شهر نور و اثرات آن در محیط زیست می باشد .

در نظر گرفتن آمارهای ایستگاههای سینوپتیکی سازمان هواشناسی مستقر در استان و تجزیه تحلیل این آمارها در منطقه معتدل و مرطوب استان مازندران و بررسی تکنولوژی لازم برای بهره برداری از انرژی خورشیدی و محاسبه توان تولید انرژی با توجه به ویژگی های اقلیمی در این استان و دستیابی به معماری سازگار با اقلیم جهت افزایش میزان آسایش روشی است که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است . نتایج حاصل از این تحقیق معرفی راهکارهای استفاده از انرژی خورشیدی و تولید برق با توجه به شرایط اقلیمی میباشد.

-1 مقدمه :

وابستگی شدید و نیاز به فرایند جهان به منابع انرژی که به عنوان عامل اساسی رشد و فعالیت رشد اقتصادی محسوب میشود از یک طرف و محدودیت ذخایر نفتی و سایر سوخت های فسیلی از طرف دیگر ، جهان را در سالهای اخیر با مسئله پیچیده چگونگی تامین انرژی مورد نیاز مواجه ساخته است.

همچنین مسئله احتمالی تغییرات اقلیم و ارتباط آن با مصرف سوخت های فسیلی و افزایش گاز های گلخانه ای به مسئله فوق ابعاد جهانی داده است . چنانکه ناهنجاری های اقلیمی در قالب رخداد های گوناگون خشکسالی ، سیلاب های مخرب ، آتش سوزی های جنگلی ، طوفان حاره ای و فاجعه های جوی و آلودگی هوا در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده و میتوان ریشه در تغییرات ترکیب اتمسفر داشته باشد .

گرچه امروزه انرژی اصلی جهان از نفت و سایر سوخت های فسیلی تامین میگردد ولی با توجه به ذخایر محدودوآلودگی های  بسیار زیاد این منابع همواره انسان ها در پی دست یابی به منابع پاک و تجدید پذیر میباشند .انرژی خورشیدی از مهمترین و فراوان ترین منابع انرژی تجدید پذیر است در جهان که این انرژی پایه بسیاری از آزمایشهای پژوهشگران و صنعت گران در دهه اخیر میباشد .

در ایران از انرژی خورشیدی علارغم شناخت و آگاهی و وجود دانش و تجهیزات لازم برای بهره برداری مناسب از انرژی خورشیدی ، کم بهره بوده و با وجود شرایط بسیار مناسب جغرافیایی با وجود ذخایر نفت و سایر منابع فسلی اهمیت داده نشده است، این انرژی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر، یکی از مهمترین گزینه های جایگزین برای سوخت های فسیلی به شمار می آید که نگرانی های بشر را در مورد پایان پذیری ،افزایش آلودگی های ناشی از تبدیل آن به انرژی های دیگر برطرف کرده است .

خوشبختانه کشور ما به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی،توان بالایی در دریافت انرژی خورشیدی دارد؛ به طوری که میانگین سالانه تابش خورشیدی در کشور 5 کیلو وات ساعت در روز برآورده شده که این رقم در مقایسه با دیگر کشورها بسیار چشمگیر است. بنابراین می توان با استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق مختلف کشور، بویژه مناطق آفتاب خیز در کویر مرکزی با حداقل 3کیلووات ساعت تابش روزانه ، ضمن بهره مندی از این انرژی رایگان و حفظ ذخایر فسیلی برای نسل های آینده، آلودگی های زیست محیطی نیروگاههای دیزلی را در اثر کاهش ساعات عملکرد کاهش داده و زمینه را برای رسیدن به توسعه پایدار فراهم آورد 

کار روی انرژی های تجدید پذیر در ایران برای اولین بار در سال 1354 توسط وزارت نیرو با اقدام روی پروژه زمین گرمایی آغاز شد . به همین منظور اداره انرژی های تجدید پذیر توسط وزارت نیرو در سال 1372 برای توسعه این انرژی ها راه اندازی شد . سه سال بعد یک شرکت دولتی با نام سازمان انرژی های تجدید پذیر - سانا - زیر نظر وزارت نیرو به بهره برداری رسید .

لذا مبنای چهارمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی سهم انرژی های تجدید پذیر در کل ظرفیت نصب شده برق باید به سطح %1 تا سال 1388 برسد . اگر کل ظرفیت برق نصب شده به حدود 50 هزار مگاوات برسد ، سهم انرژی های تجدید پذیر نیز باید 50 مگاوات برسد

صنعت برق طی هشت سال گذشته از تحول های جهانی عقب مانده است و در صنعت برق جهان با یک راهبرد جدید روبه رو هستیم که اگر آن را درک نکنیم، هزینه بالایی به مردم تحمیل می شود .استفاده نکردن از فناوری های نو موجب تحمیل هزینه به مردم میشود . اگر برابر ارزش گازوییل مصرف شده طی سالهای 83 تا 90 در نیروگاههای کشور ، نیروگاههای تجدید پذیر احداث و بهره برداری میرسید ، میتوان به مدت 17 سال برق رایگان تولید و در اختیار مردم قرار داد .

ایران دارای منابع فراوان سوخت فسیلی است . ذخایر اثبات شده نفتی ، شامل مایعات گازی بیش از 137 میلیار یا %11 منابع کل جهان است . این در حالی است که منابع پاز طبیعی بیش از 26 / 7 تریلیون متر مکعب یا %15 کل منابع جهان در سال1383 بوده است 

مصرف سوخت های فسیلی در ایران به دلیل افزایش جمعیت و رشد تولید ناخالص داخلی ، غیر بهینه است و قیمت های یارانه ای سوخت افزایش یافته است.سیاستگذاران انرژی مدت هاست در تلاش هستند تا مصرف انرژی را تنوع بخشند و انرژی های هسته ای و تجدید پذیر را نیز وارد سبد انرژی نمایند . امنیت انرژی از دیدگاه سیاستگذاران انرژی ایران بسیار حیاتی است ولی سیاست های زیادی وجود دارد که با مصرف بهینه انرژی ناسگار است .

یکی از موانع مهم بر سر راه توسعه انرژی های تجدید پذیر میزان زیاد یارانه های سوخت های فسیلی است . اخیرا تلاش های زیادی برای حذف تدریجی یارانه های انرژی انجام گرفته است ولی تمامی این تلاش ها به دلیل موانع های مختلف اجتماعی ناکام ماندند که نهایتا جیره بندی بنزین تصویب گردید که قرار است درباره گازوئیل نیز اعمال گردد .در شرایط فعلی که قیمت های بین المللی سوخت افزایش زیادی یافته اند ، این یارانه ها به میزان زیادی افزایش یافته و حدود 100 میلیارد دلار رسیده که بخش عمده آن را یارانه انرژی تشکیل میدهد .

هزینه های تولید نشان میدهد که انرژی های تجدید پذیر به خاطر وجود یارانه های پرداختی به انرژی های فسیلی در ایران توجیه اقتصادی ندارد . هزینه تولید برق در ایران 1/3 و 5/4 و 19/4 سنت آمریکا در هر کیلو وات ساعت به ترتیب در نیروگاههای حرارتی ، بادی و خورشیدی میباشد . - رازدان ، - 1385 انرژی های تجدید پذیر در کشورهای مختلف به دلیل وجود شرایط متفاوت از حمایت های متفاوتی برخوردار هستند .

از آنجایی که ایران منابع فسیلی زیادی دارد و این سوخت ها به صورت یارانه ای عرضه می شوند و ایران هیچ تعهدی در پروتکل کیوتو برای کاهش گازهای گلخانه ای ندارد . بنابر این این انرژی های تجدید پذیر از حمایت بالای سیاسی برخوردار نبوده اند . اما علیرغم همه موانع اقتصادی موجود ، ایران هنوز در حوزه کشورهای خلیج فارس در زمینه انرژی های تجدید پذیر ، کشوری پیشرو تلقی می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید