بخشی از مقاله

چکیده

انسان موجودی است اجتماعی، بدین معنی که در اجتماع زاییده می شود، زیست میکندوسرانجام به سرای باقی می شتابد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازیهای پرورشی بر بهبود اختلال خواندن و نوشتن در کودکان ابتدائی است. طرح با توجه به گستردگی جمعیت دانش آموزان، نمونه مورد نظر، از هر استان یک ناحیه یا شهرستان به تصادف انتخاب و با استفاده از آزمون WRAT دانش آموزان مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت همبستگی این آزمون با آزمون ریاضیات ایران کی مت محاسبه شد.

جهت تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات ازروشهای آمار توصیفی جهت طبقه بندی، تنظیم شاخص مرکزی، شاخص پراکندگی وترسیم نمودار و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده و نشان دادن اینکه بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت وجود دارد از آمار استنباطی - T -TESt - جهت تعیین معنی دار بودن یا عدم معنی دار بودن اختلاف امتیازات به دست آمده توسط دوگروه استفاده شد.

نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای حرکتی با ایجاد فرصتهای مناسب و در قالب رفتارهای حرکتی هدفمند، باعث بهبود عملکرد متقابل کورتکس مغز و سطوح پایین تر مغز یعنی مخچه می گردد، که این امر باعث بهبو یادگیری می شود.

-1 مقدمه

انسان موجودی است اجتماعی، بدین معنی که در اجتماع زاییده می شود، زیست میکندوسرانجامبه سرای باقی می شتابد. لازمه زندگی اجتماعی یاد دادن و یادگیری، فهماندن و فهمیدن، تعلیم و تعلم است.یادگیری به وسیله آموزش فرا گرفته می شود آموزش راههای زیادی را برای یادگیری ایجادمی کند .برای یادگیری و تعلیم قواعد وفنونی لازم است. مجموعه این قواعد و دستور ها که برای رسیدن به هدفی دنبال می شود روش نام دارد ریاضیات یکی از دروس مهم و حیاتی در زندگی انسان است و مانند هر علم و فنی برای آموزش و یاد دادن آن راهها و روش های مختلفی وجود دارد .

برای تدریس ریاضی در دبستان به ویژه سال اول روشهایمتعدد و متنوعی ذکر کرده اند. هر روش طرفداران و مخالفانی دارد. بعضی از روش های تدریس آن را زبانی، فعال ومکاشفه ای گفته اند. گروهی روش های تدریس ریاضیات را گفتاری، پرسشی، سقراطی و آمیخته ذکر کرده اند و گروهی نیز برای تدریس سال اول روش های شرحی، تشبیهی ،آزمایشی، استفاده از مثال، استفاده از مدل و... . - فاضلی، الهام - حبیبی،سکینه - 1385 چنان که مشاهده می شود در هیچکدام از روش های فوق از بازی به عنوان عاملی موثر در آموزش و یاددهی درس ریاضی نامی برده نشده است،

در حالیکه می دانیم علاقه کودک به بازی امری فطری است و یکی از نیاز های جسمی و روحی وی بازی و حرکت است. به فعالیت هایی که کودک با جنب و جوش و تحرک از روی رغبت و شوق و رضایت کامل انجام می دهد بازی می گویند. در چنین شرایطی فشار و تحمل اراده بر روی کودک وجود ندارد و مربی باید سعی کند در ضمن بازی کودک را برای فعالیت و انجام کارهای اصولی که بعداَ در جامعه با آن مواجه خواهد شد آماده نماید. جملاتی مانند بازی تخیل کودکی است، در ادبیات آموزش و پرورش کم نیست که اعتقاد دارند استفاده از بازیها در کلاس درس به منظور تسهیل در یادگیری، سالها در میان معلمان متداول بوده - بلوم ویاکرم - 1996 اعتقاد دارند که بازی ها راهبرد انگیزشی دانش آموزان را جهت تمرین مهارت ها بهبود می بخشد و پایه ای قوی برای یادگیری آن ایفا می سازند 

پژوهشگران معتقدند که بازی به عنوان ابزار تدریس به دانش آموزان کمک می کند که مسائل را حل کنند. انجام بازیها به آنها شانس سرو کله زدن با مسائل و تدوین راهبرد هایی را برای حل مشکلات در محیطی به دور از تهدیدفراهم می سازد

کودک عاشق بازی است و شاید شدیدترین محرومیت برای او آن باشد که از بازی محرومش نمایند.بازی اگر حساب شده و هدف دار باشد به کودک فرصت می دهد تا بهتر کار کند و بیشتر یاد بگیرد. باید توجه داشت آن چه از نظر یک فرد کار سخت و دشوار جلوه می کند، برای شخص دیگری ممکن است بازی و سرگرمی جالبی به حساب آید به شرط آنکه برای وی رضایت خاطر عمیق، هیجان و رهایی از تشویق و نگرانی فراهم آورد و بدون جبر و از روی میل و اراده وی انجام شود

تحقیقات نشان داده است که کاهش زمان بازی و فعالیت های بدنی در مدارس اغلب با افزایش زمان اختصاص داده شده به مهارت های خواندن و ریاضیات همراه بوده است. به هر حال بررسی کتب ریاضی ابتدائی و روش های آموزش نشان می دهد که بازی به ندرت در این درسها لحاظ شده و معلمان به ندرت از بازی برای آموزش مفاهیم ریاضی استفاده می کنند

باید توجه داشت که زمان اختصاص داده شده به بازی به طور قابل توجهی در سالهای اخیر کاهش یافته است بنابراین اگر با توجه به گفته های پیشین بتوانیم آموزش ریاضیات را برای کودکان به بازی مفرحی تبدیل کنیم شاید بتوانیم غول ترسناک ریاضی را در آموزش از بین ببریم به همین دلیل در این تحقیق محقق در تلاش می باشد که از بازی، این وسیله وموهبت خدادادی که علاوه بر مزایای فیزیکی و روحی روانی آن استفاده کرده و آنرا به عنوان ابزاری برای تدریس درس ریاضی پایه اول بکار گیرد.

-2 روش شناسی

به منظور بررسی روایی همزمان از آزمون WRAT - آزمون ریاضی مداد- کاغذی - که در 1936 توسط جوزف جاستاک تهیه و هنجار گزینی شده و بدفعات مورد تجدیدنظر گرفته است استفاده شدهاست، هنجاریابی این آزمون قبلاً توسط مجری طرح حاضر صورت پذیرفته و اعتبار آن از طریق دوم فرم موازی برای پنج پایه اول تا پنجم محاسبه شده است که میزان آن بین 0/78 تا 0/84 است. این طرح با توجه به گستردگی جمعیت دانش آموزان، نمونه مورد نظر، از هر استان یک ناحیه یا شهرستان به تصادف انتخاب و با استفاده از آزمون WRAT دانش آموزان مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت همبستگی این آزمون با آزمون ریاضیات ایران کی مت محاسبه و ضریب همبستگی حاصل از پایه های اول تا پنجم به ترتیب به میزان 0/57، 0/62، 0/67، 0/56 و 0/55 است.

-3 نتایج و یافتهها

دراین تحقیق ازآنجایی که متغیرمستقل را روی دوگروه مطالعه کردیم بنابراین جهت تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات ازروشهای زیراستفاده کرده ایم. ابتدا از آمار توصیفی جهت طبقه بندی، تنظیم شاخص مرکزی، شاخص پراکندگی وترسیم نموداراستفاده شد سپس برای تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده ونشان دادن اینکه بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت وجود دارد از آمار استنباطی - T -TESt - جهت تعیین معنی دار بودن یا عدم معنی دار بودن اختلاف امتیازات به دست آمده توسط دوگروه استفاده شده است.

جدول .1-3شاخص های آمار توصیفی، حیطه مفاهیم اساسی در گروه آزمایش - - N=20 وکنترل - - N=20

 بنابر آنچه که در جدول 1-3 ارائه شده است، مشخص می شود، میانگین و انحراف استاندارد گروه آزمایش به ترتیب در پیش آزمون برابر با 6.05 و 2.01 و در پس آزمون برابر با 13.65 و 1.74بوده و تفاوت میانگین پیش آزمون با پس آزمون برابر با 7.6 می باشد. میانگین و انحراف استاندارد گروه کنترل به ترتیب در پیش آزمون برابر با 6.05 و 2.01 و در پس آزمون برابر با 6.25 و 1.74 بوده و تفاوت میانگین پیش آزمون با پس آزمون برابر با 0.2 می باشد.

تحلیل داده ها

جدول.2- 3 .نتایج آزمون کوواریانس برای اثر بازی پرورشی با کنترل متغیر مفاهیم اساسی در پیش آزمون    

 آزمون کوواریانس در جدول 2-3 نشان داد که با حذف اثر نمرات مفاهیم اساسی در پیش آزمون به عنوان متغیر همپراش، اثر اصلی متغیر بازی پرورشی بر نمرهای پس آزمون معنادار است F1,37 =429.33 - و P=0.001 و 2 92 - - به نمودار 1-4 و جدول 2-4 رجوع شود - . بنابراین بازی پرورشی به شکل معناداری سبب بهبودی در حیطه مفاهیم اساسی شده است.

بنابراین فرض اول رد می شود.

نمودار.1-3مقایسه مفاهیم اساسی در گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید