بخشی از مقاله

چکیده 

الفبای آموزش و شاید مهم ترین گام ابتدایی در فرایند آموزش ، خواندن و درک کردن است، چرا که با خواندن و ساختارهای مفهومی چون درک ، تفکر ، استدلال ، تعمیم و نوشتن است که ارزشها ،فرهنگ ها و تمدن ها شکل میگیرند و انسانها به تکامل میرسند و صاحب خرد و احساسات انسانی والا می گردند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارت خواندن و نوشتن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول ابتدایی شهر تهران از دیدگاه معلمان در جامعه آماری معلمان سال اول ابتدایی شهر تهران که درسال تحصیلی1387؛ 1386 اشتغال به تدریس داشته اند و در نمونه ای معادل 271 نفر منتخب با روش خوشه ای طراحی و اجرا شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از یک پرسشنامه 24 سؤالی با اعتباری معادل 0/9768 استفاده شد و چهار فرضیه ی تدوین شده مورد آزمون قرار گرفت و یافتهها حاکی از آن است که : 1؛ بین توانایی دانشآموزان در قالب بندی کردن جملات و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. 2 - p 0/01 - ؛ بین توانایی دانش آموزان در بیان ایده ها و افکار بطور نوشتاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. - p 0/01 -     3؛ بین توانایی دانشآموزان در بیان افکار بصورت نوشته خلاقانه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. - p 0/01 -     4؛ بین توانایی دانش آموزان در آداب صحیح نوشتن و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
مقدمه

متأسفانه در کشور ما شماری از خانواده ها از معیارهایی چون دقت، فرصت، انضباط و اهتمام فرهنگی کافی که شایسته رسیدگی به امر آموزش فرزندانشان باشد، برخوردار نیستند و این مهم را به عهده آموزش و پرورش می گذارند. در چنین زمینه پنداری و ذهنی خانواده هاست که وظایف و مسئولیت های نظام آموزشی دو برابر می شود و تصمیم گیری ها را با حساسیت بیشتری مواجه می نماید. یکی از آن مسئولیت ها ایجاد علاقه و کشش به کتاب و رویکرد مطالعه در کودکان از آغاز ورود به دبستان است که در پایه ریزی روند رشد یابنده تحصیلی آنان بدون مشوقهای خانوادگی، نقشی مهم ایفا مینماید. الفبای آموزش و شاید مهم ترین گام ابتدایی در فرایند آموزش، خواندن و درک کردن است، چرا که با خواندن و ساختارهای مفهومی چون درک، تفکر، استدلال، تعمیم و نوشتن است که ارزش ها، فرهنگ ها و تمدن ها شکل میگیرند وانسانها به تکامل میرسند و صاحب خرد و احساسات انسانی والا میگردند.

امر تدریس در مدرسه بر یادگیری کودکان استوار است. یک نظام تربیتی موثر را نمی توان پی ریزی کرد. مگر اینکه دو فرایند یادگیری و تدریس کاملاً شناخته و فهمیده شوند. زیرا یادگیری فرایندی است که موجب تغییرات نسبتاً پایداری در رفتار می شود و این چگونگی استعداد و توانایی یادگیری کودکان است که میزان موفقیت و پیشرفت آنها را تعیین می نماید - سید محمدی، . - 1377 همانطور که مشخص است یادگیری در مدرسه بر پایه یادگیری های پیشین استوار است که با یادگیری های پیش نیاز را رفتارهای ورودی شناختی می دانیم. یکی از علل عدم یادگیری دانشآموز غیر کامل بودن رفتارهای ورودی شناختی پیش نیاز است - گانیه ترجمه نجفی زند، . - 1368

خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که بر پایه مشترک موفقیت در همه زمینه های تحصیلی محسوب می شود. محور اصلی سوادآموزی، خواندن است و از هر کسی انتظار می رود که خواندن و نوشتن را بداند. اکثر افراد به شوق یادگیری خواندن به مدرسه می روند و تحصیلات رسمی خود را با خواندن و نوشتن شروع می کنند. در این مقاله سعی داریم روش های آماده سازی کودکان در امر خواندن، سن آغاز خواندن و مشکلات موجود در یادگیری خواندن را مورد بررسی قرار دهیم و به راههای عملی تقویت و پیشرفت آن بپردازیم.

هنر »نوشتن وخواندن« نه تنها وسیله ای است که گذشتگان توانسته اند با کمک آن، شیوه زندگی و فرهنگ عصر خودشان را به آیندگان منتقل سازند، بلکه یکی از ابزارهای مهم یادگیری نیز محسوب میشود. اگر ما به بچه ها بفهمانیم که با دیدی نو به پدیدهها و ماجراهای پیرامون شان بنگرند نوشتن برای آنها میتواند نقش مهم و ارزندهای داشته باشد. آنها میتوانند با به کارگیری شیوههای گوناگون نوشتن - شعر، داستان، مقاله نویسی، - افکار و احساسات و آرزوهای شان را بهتر بشناسند و بیان کنند و البته نسبت به خودشان نگرش برداشت والاتری داشته باشند.

کسب توانایی خواندن و درک مطلب میتواند علاقه و اشتیاق به مطالعه و یادگیری را در دانشآموز ایجاد نماید و نگرش را که یکی از متغیرهای پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است تحت الشعاع قرار دهد. نورویچ1 و جاگر - 1989 - 2 از نگرش برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی در ریاضیات استفاده کردند. مدل آنان بر این مبنا بود که مهم ترین تعیین کننده رفتار فرد، تمایل و خواست او در انجام آن است. بر طبق این نظر پیشرفت تحصیلی ناشی از رفتار یادگیری در کلاس درس است و آن رفتار نیز بر اساس ارتباط با خواسته

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید