بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف »رابطه بین مهارتهاي خواندن و نوشتن زبان انگلیسی و میزان استفاده از کامپیوتر« در سال تحصیلی 1393-94 انجام شد. جامعه آماري این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج میباشد. حجم نمونه با توجه به روش پژوهش 50 نفر از دانشآموزان دوره دوم دبیرستان یکی از مدارس کرج با توجه به نمره سال گذشته آنها در درس زبان و همچنین میزان استفاده آنها از رایانه به روش نمونهگیري هدفدار انتخاب شده است. روش پژوهش از حیث هدف کاربردي و از نظر نوع آن نیمه تجربی میباشد.

روش گردآوري دادهها تحقیقات میدانی و کتابخانهاي است و همچنین استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده میباشد. روایی سوالات مهارت- هاي خواندن و نوشتن زبان انگلیسی به تأیید رسیده، پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفاي کرونباخ مقدار 0.85 به دست آمده است. اطلاعات گردآوري شده به کمک آزمون کولموگروف اسمیرنف و آزمون ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج نشان داد که بین مهارت- هاي خواندن و نوشتن زبان انگلیسی و میزان استفاده از کامپیوتر رابطه معناداري وجود دارد به نحوي که هر چه میزان استفاده از کامپیوتر بالاتر باشد، مهارتهاي خواندن و نوشتن زبان انگلیسی به شدت قوي بیشتر است.

مقدمه

عشق توسعه فناوري اطلاعات تأثیر عمیقی بر بهبود تمام زمینهها در جامعه مدرن امروزي ما دارد. کاربرد فناوري اطلاعات در آموزش و یادگیري یکی از ضروريترین کارهاي خدمات آموزشی در حال حاضر میباشد و استفاده از آن در آموزش و یادگیري زبان انگلیسی، همانند دیگر موضوعات، انگیزهاي براي فرآیندهاي ابتکاري روشهاي تدریس میباشد که هدفشان برجسته کردن کارآیی تدریس و آموزش است.

به دلیل کاربرد فناوري اطلاعات در آموزش و یادگیري، دروس جذابتر شده و فراگیران احساس اطمینان بیشتري براي شرکت در فعالیتهاي کلاس درس پیدا میکنند - حسن، . - 2007 انفجار اطلاعات و به دنبال آن فراهم شدن بسترهاي مبادله آن، کیفیت زندگی انسان را دگرگون کرده و تحول در ابزارها و فناوريهاي جمعآوري، پردازش، تولید، ذخیره و انتقال اطلاعات شکل جدیدي از ارتباطات انسانی را موجب شده است.

سر بر آوردن این تحولات سبب گردیده است تا تواناییهاي مورد نیاز براي زندگی فردي و سازمانی ماهیت دگرگونهاي به خود بگیرد. به طوريکه آنچه تا چند دهه گذشته برتري تلقی میشد، اینک جاي خود را به مهارتهاي در حال تغییري داده که هر روز نیازمند بازسازي و بازنگري در آن هستیم تا بتوانیم خود و ساختارهاي اطرافمان را مدیریت کنیم. آموزش در چنین فضایی نه یک انتخاب؛ بلکه یک ضرورت است که بدون آن حتی در برآوردن نیازهاي روزانه ناتوان خواهیم بود - شریفی و اسلامیه، . - 1390 در 10 سال گذشته با رشد و توسعه نقش فناوري اطلاعات در کشور ما و با توجهی که به آماده کردن بسترهاي لازم براي توسعه آن شده است، این پدیدیه در آموزش و پرورش نیز جاي خود را باز کرده و به خوبی خودنمایی میکند.

اینکه این موضوع چه مقدار تأثیرگذار بوده، قابل اندازهگیري نیست. ولی نه به جرأت میتوان گفت که از معدود پدیدههایی است که در عمر کوتاه خود توانسته تأثیر گستردهاي بگذارد و توجه بسیاري را به خود معطوف کند. در این میان فراگیران زبان انگلیسی به دلیل گستردهاي که با وسایل نرمافزاري و چند رسانهاي در زمینه فراگیري این زبان داشتهاند توانستهاند به نحو احسن از فناوري اطلاعات بهرهمند شوند و دانش خود را در زمینه زبان انگلیسی و بواسطه فناوري اطلاعاات افزایش دهند. فناوري اطلاعات میتواند تأثیرات عمدهاي بر میزان و سرعت یادگیري زبان انگلیسی داشته باشد و از این روست که این تحقیق در پی بررسی کارکرد و تأثیر فناوري اطلاعات بر یادگیري زبان انگلیسی است.

امروزه با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع، نیازهاي فردي و اجتماعی نیز پیچیده می شوند. ارضاي نیاز هاي پیچیده نیز، احتیاج به علوم و فنون پیچیده دارد. کسب علوم و فنون و پیچیده در سایه روشهاي آموزشی پیچیده امکان پذیر است. از میان 4000 تا 5000 زبان زنده در دنیا، زبان انگلیسی بیشترین کاربرد و استفاده را به خود اختصاص داده است - بروتون1 و برومفیت2، . - 1978 نرم افزارهاي کامپیوتري و منابع کامپیوتري می توانند باعث افزایش یادگیري زبان انگلیسی شوند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید