بخشی از مقاله

چکیده
هدف از انجام تحقیق بررسی تأثیرات اقتصادی و فرهنگی برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاههای علوم پزشکی بر میزان گردشگری استان چهارمحال بختیاری بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی وبه روش توصیفی – همبستگی بوده و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان تربیت بدنی و صاحب نظران ورزشی مربیان واساتید ورزشی میراث فرهنگی و مدیران ورزشی استان چهار محال بختیاری به تعداد 95 نفر بودند. نمونه آماری در این پژوهش برابر جامعه آماری تحت بررسی است که به دلیل عدم برگشت چند پرسشنامه تعداد نهایی نمونه آماری برابر 86 نفر شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه محقق ساخته 30 سئوالی آمیخته به عوامل تاثیر گذار بر المپیاد ورزشی را در5 عامل اقتصادی، فرهنگی، روانی –اجتماعی، زیست محیطی و گردشگری مورد مطالعه وبررسی قرار گرفت. روایی محتوایی وصوری پرسشنامه ها به تایید ده تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی رسید و با جمع بندی نظرات آنها تکمیل گردید و پایایی درونی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ با یک نمونه 30 نفری 0/85 بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که هیچ ارتباط معناداری بین تاثیرات اقتصادی و میزان گردشگری وجود ندارد در حالی که رابطه بین تاثیرات فرهنگی برگزاری المپیاد ورزشی با میزان گردشگری یافت شد.

مقدمه؛

در زندگی امروزی انسان، ورزش جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است زیرا علاوه بر نقش تربیتی، سلامتی و تقویت جسم برای دستیابی به بسیاری از اهداف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از عامل پرتحرک و پر جاذبه ورزش استفاده میشود و این موضوع تا آنجا پیش رفته است که گاه در مسابقات بینالمللی و بین منطقهای اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اصل تربیتی و تقویت جسم را تحتال شعاع خود قرار داده ا ست همچنانکه بازیهای المپیک، جامجهانی فوتبال و بازیهای قارهای در صدر رویدادهای بزرگ ورز شی بینالمللی و در مرکز کانون توجه جهانی قرار گرفتهاند - احسانی، 1382 الف - . ورزش نقش مهمیدر سلامتی انسان و همگرایی اجتماعی افراد جامعه ایفا میکند و برگزاری رویدادهای ورزشی میتواند تأثیرات بسیاری در ایجاد انگیزه برای روی آوردن به ورزش در افراد مختلف جامعه داشته باشد. بسیاری از تحقیقات حاکی از آنند که زمان برگزاری رویدادهای ورزشی توجه مردم به ورزش و اثرات مثبت آن افزایش فراوان یافته است - جلالی فراهانی و علیدوست، . - 1390 بهطوری که انواع مسابقات جهانی، ملی و منطقهای انگیزهای قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری مسابقات و تماشای رویدادها از نزدیک ایجاد میکند - زیتونلی، . - 1386 تحقیقات مختلف ن شان میدهد که میزبانی یک رویداد همواره تأثیرات مهم اقت صادی، اجتماعی- فرهنگی و زی ست محیطی بر جامعه میزبان دارد. علاوه بر آن، رویدادهای ورزش چه در سطح محدود و چه در سطح گسترده موجب جذب شرکتکنندگان فعال، تماشاگران، گردشگران و افزایش شرکت و توجه رسانهها شده و بازتاب مثبتی برای ساکنان منطقه به دنبال دارد - اصفهانی، . - 1388 از نظر سولبرگ و پروس - 1 - 2007 رویدادهای ورزش مهم باعث تغییرات مثبت بلند مدت در تقاضای گردشگری به شهر میزبان می شود. رویدادهای ورزشی بزرگ علاوه بر سرمایهگذاری زیاد در زمینه اماکن و تجهیزات ورزشی، مستلزم سرمایهگذاری در زیر بناهای غیرورز شی شهر میزبان نیز ا ست، این سرمایهگذاریها میبای ست متنا سب با طرحهای بلندمدت شهر برای موفقیت رویداد و تو سعه شهر با شد. اغلب شهرهای درخوا ستکننده میزبانی، به این دلیل میزبانی رویدادهای ورز شی بزرگ را درخوا ست میکنند که درآمد منطقهای کوتاهمدت یا بلندمدت قابل توجهای را برای آنها بوجود میآورد . از همین رو کشورهایی مختلف با توجه به منافع سرشار برگزاری رویداد تمایل خود را برای میزبانی رویدادهای مختلف از سالها قبل اعلام کرده و برنامهریزیهای وسیعی برای کسب میزبانی و برگزاری هر چه بهتر رویداد انجام میدهند. امروزه برنامهریزان ورزشی در هر کشور به دنبال تخصصی کردن و بومیسازی رشتههای مختلف هستند تا با استفاده از استعدادها و پتانسیلهای موجود در یک یا چند رشته خاص و ایجاد تأسیسات زیربنایی و زیرساختهای گردشگری بتوانند بخش عمدهای از درآمد سرانه ملی خود را از این طریق کسب نمایند. بنابراین هر کشوری با توجه به زیر ساختهای ورزشی و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی میتواند اقدام به برگزاری یک یا چند رشته ورزشی نموده و به دنبال آن از منافع برگزاری رویداد در کوتاهمدت یا در بلندمدت از طریق خدمات گرد شگری بهرمند شود - زیتونلی، . - 1386 از اینرو هدف از انجام تحقیق برر سی تأثیرات اقتصادی و فرهنگی برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاههای علوم پزشکی بر میزان گردشگری استان چهارمحال بختیاری بود.

روش شناسی
روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش از کارشناسان و صاحبنظران ورزشی وگردشگری تشکیل شده است، به همین منظور مدیران و کارشناسان تربیتبدنی استان چهارمحال بختیاری، اساتید تربیتبدنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی این استان به عنوان نمونه و به صورت تمام شمار انتخاب شدند. که در مجموع 86 نفر بودند. در مرحله اجرای پژوهش پس از ارائه توضیحات مقدماتی درباره ابزار اندازه گیری و هدف از اجرای آزمون، نحوه پاسخ گویی به آزمون ها برای شرکت کنندگان به طور مفصل شرح داده شد. در خصوص ملاحظات اخلاقی پس از کسب رضایت نامه از افراد و دادن اگاهی های لازم، به آنها اطمینان داده شد که اطلاعات دریافت شده فقط در این پژوهش استفاده خواهد شد و از هرگونه سوء استفاده محفوظ خواهد بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که با مطالعه در ادبیات تحقیق تعداد سی گویه در زمینه تأثیرات یک رویداد ورزشی بر میزبان شناسایی شده است که بصورت زیر در پنج عامل یا مؤلفه قرار گرفته است: تأثیرات اقتصادی شامل گویههای یک تا هفت پرسشنامه - هفت گویه - ، تأثیرات فرهنگی شامل گویههای هشت تا چهارده پرسشنامه - هفت گویه - ، تأثیرات اجتماعی- روانی شامل گویههای پانزده تا بیست و سه پرسشنامه - نه گویه - ، تأثیرات زیست محیطی شامل گویههای بیست و چهار تا بیست وشش پرسشنامه - سه گویه - ، تأثیرات رویدادورزشی بر گردشگری جامعه میزبان شامل گویههای بیست و هفت تا سی پرسشنامه - چهار گویه - ُ. پرسشنامه براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت شامل گزینهای کاملاً موافق، موافق، بینظر، مخالف و املاًک مخالف درجهبندی شده است که به ترتیب برای گزینههای هرگویه ارزش نمرهای 5 تا 1 اختصاص یافت. بهمنظور اطمینان از مطابقت پرسشنامه مزبور با محتوی موضوع مورد مطالعه، پرسشنامه تهیه شده در اختیار ده تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی قرار گرفت و با جمعبندی نظرات آنان تکمیل گردید. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و با یک نمونه 30 نفری محاسبه گردید و عدد %85 بدست آمد که قابل قبول میباشد.، وضریب پایایی زمانی از طریق ضریب همبستگی پیرسون %91 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون استفاده شد. در کلیه تحلیل ها سطح معنی داری p< 0/05 در نظر گرفته شد.

نتایج

در جدول 1 آمار توصیفی متغیرهای تحقق ارائه شده است.

جدول .1 میانگین و انحراف معیار عاملهای پرسشنامه

نتایج آزمون کولموگراف اسمینرف حاکی از طبیعی بودن توزیع داده ها بود . - p> 0/05 - جهت بررسی رابطه بین متغیرها از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج در جدول 2 ارائه شده است. با توجه به جدول ضریب همبستگی 0,189 بدست آمده است که با توجه به درجه معناداری 0/082 که از 0,05 بزرگتر میباشد. لذا می توان گفت که ارتباط معنیدار بین عامل اقتصادی و گردشگری استان چهارمحال بختیاری وجود ندارد.

جدول.2 آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین عامل اقتصادی برگزاری المپیاد با گردشگری  باتوجه به جدول 3 ضریب همبستگی 0,375 بدست آمده است که با توجه به درجه معناداری 0/001 که از 0,05 کوچکتر میباشد. لذا می توان گفت که ارتباط معنیدار و مثبتی بین عامل فرهنگی و گردشگری استان چهارمحالبختیاری وجود دارد.

جدول.3 آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین عامل فرهنگی برگزاری المپیاد باگردشگری استان

 بحث و نتیجه گیری

هدف از انجام تحقیق بررسی تأثیرات اقتصادی و فرهنگی برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاههای علوم پزشکی بر میزان گردشگری استان چهارمحال بختیاری بود. نتایج نشان داد که هیچ ارتباط معناداری بین تاثیرات اقتصادی و میزان گردشگری وجود ندارد. این یافته با نتایج تحقیقات زیر همخوانی ندارد. یانگ وهمکاران - 2010 - در بررسی ادراکات ساکنان محلی از تأثیرات نمایشگاه بینالمللی 2010 شانگهای عامل منافع اقتصادی را دررتبه سوم معرفی کردند. ژوو وآپ - 2009 - نیز در بررسی ادراکات ساکنان از تأثیرات بازیهای المپیک 2008 پکن توسعه اقتصادی را به عنوان عامل سوم شناسایی کردند. همچنین از نظر کیم؛گورسوی ولی - - 2006 منافع اقتصادی در جایگاه سوم تأثیرات حاصل از مسابقات جامجهانی 2002 فوتبال قرار دارد. البته باید اذعان نمود در اکثر تحقیقات مربوط به ارزیابی اثرات رویدادهای ورزشی بیشتر عامل اقتصادی مدنظر محققان مختلف بوده است وبا توجه به اینکه در اکثر کشورهای جهان برنامهریزیهای مدونی برای بهره مندی هر چه بیشترمیتوان از منافع اقتصادی رویدادها انجام میشودنتایج بیشتر تحقیقات نشان میدهد عامل اقتصادی در رتبه اول تأثیرات یک رویداد قرار دارد. بهطور نمونه میتوان به تحقیقات زیر اشاره کرد: هوانگ وهمکاران - - 2012 در شناسایی تأثیرات بازیهای جهانی 2009 کائوسیونگ در تایوان عامل اقتصادی را در جایگاهاول اثرات این رویداد معرفی کردند. در مورد اثرات اقتصادی المپیاد ورزشی چهارمحال بختیاری باید اذعان کنیم اکثر پاسخ دهندگان که جژه افراد صاحب نظر و متخصصین در زمینه ورزش ورویدادها نیز بودند اعتقاد دارند این رویداد ورزشی علی رغم سابقه طولانی هنوز جایگاه مناسبی در ایجاد منافع اقتصادی برای منطقه میزبان ندارد. وبا توجه به کوتاه مدت بودن این رویداد پاسخ دهندگان اعلام کردند 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید