بخشی از مقاله

چکیده

باتوجه به سیاستهای کلی نظام در راستای اصل 44 قانون اساسی، برونسپاری به عنوان یکی از روش های مدیریتی که می تواند نتایج گرانبهایی برای سازمان ها به همراه داشته باشد و در عین حال بدنه دولت را کوچک کند، مطرح شده است و بسیاری از سازمانهای دولتی از جمله شرکت توزیع نیروی برق شیراز ملزم شده اند تا بخشی از فعالیتهای خود را به بخش پیمانکاری واگذار نمایند. تحولات نوین در حوزه مدیریت، برون سپاری در خدمات اداری و در جدیدترین شکل آن برون سپاری آموزش سازمانی را مطرح و حتی ضروری ساخته است.

از طرف دیگر گستره و تنوع امور پیمانکاری در رسته های مختلف نیاز به آموزش در این حوزه و انطباق آموزشها با فعالیت و ماهیت شغلی افراد را مطرح می نماید. لذا با توجه به اینکه فقدان دانش و مهارت نسبت به مخاطرات موجود در محیط کار از علل ریشه ای حوادث شغلی است و همچنین افزایش هزینه های غیرمستقیم - نظیر دوباره کاری ها، اشتباه کاریها و ... - در پی خواهد داشت.

لذا شرکت توزیع نیروی برق شیراز در راستای اصل 44 و جهت اخذ صلاحیت کار شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد خود فرایند چهارجانبه آموزش و صدور کارت صلاحیت کارگران پیمانکار را برنامه ریزی و اجرا میکند.

لذا این پژوهش با هدف تحلیل آموزشهای ارائه بروز و مدون در حوزه پیمانکاری در راستای برون سپاری و استفاده از روش آمار بررسی موردی به نتایج قابل توجهی از جمله کاهش خطرات ناشی از کار، افزایش ایمنی، کاهش دوباره کاری ها و ... نائل شده است.

مقدمه و هدف:

حرکت به سوی خصوصی سازی در صنعت برق و تبدیل شدن به سازمانی چابک ، مستلزم ارزیابی تک تک حلقه های زنجیره ارزش سازمان و سپردن تامین یا اجرای حلقه هایی از زنجیره ارزش به بیرون سازمان است. برون سپاری به صورت واگذاری تمام یا بخشی از فرایندهای ارزش آفرین سازمان به یک فرد یا سازمان دیگر تعریف می شود. نظر به سیاست برون سپاری خدمات به بخش غیر دولتی در صنعت برق، یکی از نیازهای اساسی در بخش توزیع برق، حضور پیمانکاران ذیصلاح برای اجرای پروژه های نو سازی ، بهینه سازی ، تعمیرات و ... می باشد.

حمایت از توسعه ظرفیت های پیمانکاری در راستای ارتقاء سطح خدمات به مشتریان و همچنین برونسپاری عملیات اجرائی رقابت پذیر، اعم از توسعه و بهینه سازی شبکه، تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات به مشترکین در مأموریت شرکت لحاظ و همواره سعی شده به این مأموریت مهم جامه عمل پوشانده شود. لذا توجه به امور پیمانکاران و رفع مسائل و مشکلات آنان در نهایت منجر به ارتقای سطح فعالیتهای اجرایی و برونسپاری شده خواهد شد.

محیط پر تلاطم و پویای دنیای کسب و کار سازمان ها را بر آن داشته است که برای انعطاف پذیری لازم در این محیط استراتژی های مناسبی را اتخاذ کنند که برون سپاری یکی از این استراتژی ها می باشد و شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز از این مهم مستثنا نمی باشد.

باتوجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب می شود و جزء مهم و لاینفک مباحث برنامهریزی استراتژیک است بنابراین توانمندسازی نیروی انسانی شرکتهای پیمانکار نیز به تبع آن یکی از بخشهای مهم در "نظام جامع مدیریت پیمانکاران" است. با توجه به این که نیروی انسانی مهمترین منبع برای اجرای یک پروژه است و آموزش و بهسازی منابع انسانی نوعی سرمایه گذاری مفید در توسعه محسوب می شود، می بایست این مقوله از اهمیت بالائی برخوردار گردد و به آن نگاه ویژه ای داشت. لذا این پژوهش ضرورت آموزش پیمانکاران را در شرکت توزیع برق شیراز مورد بررسی قرار داده است.

مبانی نظری تحقیق:

رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و برکارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامهریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است.

آموزش همواره به عنوان وسیله ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مد نظر قرار می گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل میدهد. بدین جهت بهمنظور تجهیز نیروی انسانی سازمان و بهسازی و بهره گیری هر چه مؤثرتر از این نیرو، بی شک آموزش یکی از مهمترین و مؤثرترین تدابیر و عوامل برای بهبود امور سازمان بشمار میرود. لذا از آنجا که صنایع کشور از جمله صنعت برق در راستای اصل 44 قانون اساسی بسیاری از امور اجرایی خود را به شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد سپرده است، شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز از این امر مستثنی نبوده است.

این شرکت بمنظور بسط و توسعه آموزش در شرکتهای مشاور و پیمانکار طرف قرارداد خود و در راستای حمایت از جریان مستمر کسب دانش و مهارت نیروی انسانی شرکتهای مذکور در حین خدمت و همچنین ایجاد نظام آموزشی یکپارچه و منظم، دستورالمل اجرایی آموزش نیروی انسانی شرکتهای مشاور و پیمانکار را تدوین و ابلاغ نموده است.

روش و ضوابط اجرایی

برای سهولت در انجام کار، خلاصه شناسنامه آموزشی نیز توسط شرکت متبوع تنظیم می گردد، بطوریکه اطلاعات آن در این نظام مبنای صدور گواهی نامه سطح صلاحیت خواهد بود.

با توجه به شرایط مناقصه پیمانکاران، مشاورین و غیره می بایست پس از پذیرفته شدن و عقد قرارداد ظرف مهلت مقرر قبل از شروع پروژه نسبت به معرفی عوامل اجرایی دارای مدرک مورد تایید وزارت نیرو اقدام نماید. بدیهی است در صورت عدم احراز شرایط اشاره شده توسط برنده مناقصه، کارفرما می تواند نسبت به لغور قرارداد و دریافت خسارت اقدام نماید.

برون سپاری

در دنیای کنونی سرعت تغییر دانش و اطلاعات به قدری است که سازمانهای بزرگ به سرعت از گردونه رقابت خارج میشوند و این امر باعث چاره اندیشی شرکت های بزرگ شده است. یکی از راههای نجات این شرکتها برون سپاری فعالیتها و کوچک سازی سازمانها تا جایی است که بتوانند به سرعت تغییر کنند .[1]
تعاریف متفاوتی برای برون سپاری ذکر شده که می توان به موارد زیراشاره کرد:

-    واگذاری تمام یا بخشی از مسئولیت یکی از واحدهای سازمان به یک عرضه کننده بیرون از سازمان

-    خریدن بخشی از منابع یا امکانات یک شرکت یا سازمان

-    نوعی مقاطعه کاری که در همه زمینه ها قابل استفاده باشد

-    ارایه خدمات و ابزار برای یک سازمان

-    تصمیم اتخاذ شده توسط یک سازمان جهت ارایه و یا فروش داراییها، نیروی انسانی و خدمات به شخص ثالث، که طرف قرارداد متعهد میگردد در قبال درآمد مشخص و در یک زمان معین، دارایی ها و خدمات قید شده در قرارداد را ارایه و مدیریت نماید

جدول : - 1 - محرکهای چندگانه برون سپاری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید