بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با توجه به آمار بانک جهانی از درآمد سرانه جهان در سال 2013، نشان میدهد کشورهایی همچون قطر، سنگاپور و نروژ به ترتیب با حدود 128 ، 76 و 66 هزار دلار رتبه اول تا سوم درآمد سرانه را در این سال دارند. آمار درآمد سرانه که از تقسیم درآمد ملی هر کشور به جمعیت آن بهدست میآید، از روشهای مختلفی همچون نرخ ثابت اسمی، برابری قدرت خرید و غیره محاسبه میشود .تغییر مبنای محاسبه این شاخص به رتبهبندی متفاوت کشورها میانجامد.استراتژی ها در تعاریف و پیشبرد اهداف ارگان ها و شرکت ها و... در مقابل تهدید ها و ضعف ها و نحوه استفاده از قوت ها و فرصت ها کمک شایانی نموده است. این مقاله یک هدف عمده دارد؛ رابطه تاثیر تدوین استراتژی با درآمدسرانه اداره راه وشهرسازی با استفاده از تحقیقات دانشگاهی بیان نماید؛ با این انتخاب به درک بهتر سازمان ها از دو محیط - میزبان و میهمان بازار - کمک می نماید. استراتژی نقش مهمی در همه عرصه ها ایفا نموده است. سازمان ها به منظور دستیابی به موقعیتی خوشایندتر اقدام به تدوین استراتژی می نمایند؛ طی سالیان متمادی مفاهیم و فنون زیادی در مورد چگونگی دستیابی سازمان ها به یک استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. - احمدوند، - 1377

واژه های کلیدی: استراتژی؛ موقعیت؛ رقابت؛ درآمدسرانه.

مقدمه

درآمد سرانه از جمله مهم ترین معیارهایی است که برای سنجش وضعیت رفاه اقتصادی یک کشور به کار می رود . این متغیر، از سویی سهم هر یک از افراد جامعه را از تولید ناخالص داخلی کشور نشان می دهد و گویای توان تولید ارزش افزوده توسط جمعیت کشورها می باشد. از طرف دیگر، بسیاری از سازمان های بین المللی معتبر از درآمد سرانه کشورها برای ارزیابی رفاه خانوارها و سطح کیفیت استانداردهای زندگی در کشورهای مختلف استفاده می کنند . - قاسمیان؛ - 1394استراتژی ها درفعّالیّت های اخیر دولت موجب به وجود آمدن فرصت مناسب برای پرداختن به تبلیغات فروش وخدمات و پژوهشهای راه و شهرسازی و فنآوری نوینی که در سبب رشد و توسعه واحدها شد و دلیلی بر پدید آمدن سازمان و مراکز وابسته به ادارات در این عرصه انجامیده است از سوی دیگر روشها و فنآوریهای پژوهشی در سالهای اخیر بطور چشمگیری بهبود یافته است.

الگوریتم استراتژی های سازمانی

برنامه ریزی استراتژیک مقرر می دارد که گروههای خارج از سازمان مانند مشتریان حداقل در بررسی محیط در امور سازمان مشارکت داده شوند و این می تواند آنها را تحریک کند و ضمن ازدیاد نفوذشان، سطح انتظارات آنها بالا برد. - شریف زاده، ش - 21ماتریس swot یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات را مقایسه می کنند و می توانند با استفاده از آن چهار نوع استراتژی ارائه نمایند: استراتژی های So ، استراتژی هایWO ، استراتژی هایST ، استراتژی هایWT - دیوید، . - 1385با استفاده از مفروضات اهداف اصلی خرد و کلان سازمانها و با توجه به اطلاعات تحقیقات موردی دانشگاهها که در سال 93 و 92، بر روی سازمان ها انجام شد. ماتریس swot تهیه و تدوین شد و سپس با استفاده از ارزیابی و اعداد و ارقام کمی بدست آمده مرتبط با مقاله بررسی و نتایجی اتخاذ گردید.

فرضیه ها پژوهش: H1 تدوین استراتژی با درآمد سرانه اداره راه و شهرسازی رابطه مستقیم و معنا دار دارد.

معیار انتخاب استراتژی

با توجه به تحقیقات دانشگاهی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، نقاط قوت و ضعف اصلی واحد های وظیفه ای ادارات را نشان داده بود. عوامل استراتژیک محیط داخلی که در قالب نقاط قوت و ضعف برای ادارات استخراج شده که تعداد معدودی انتخاب شدند.نمره نهایی ماتریسی بررسی عوامل داخلی فرایند مدیریت و ساختار وتشکیلات ، خدمات آموزشی ، خدمات پژوهشی ، وضعیت اداری و مالی ، خدمات ارباب رجوع ، عمرانی ، فرهنگی از 80 نمونه با ضریب صد بودند.سپس برای تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی - IFE - نقاط قوت و نقاط ضعف لیست شده است و ضریب وزنی هر عامل با استفاده از تکنیک AHP درج شده است.

لازم به توضیح است وزن هرمعیار نیز از در هر خوشه - داخلی- خارجی - نرمال شده است. همچنین امتیاز وضعیت موجود هر عامل از دیدگاه تیم مدیریت استراتژیک درج شده است. برای تعیین نمره نهایی هرعامل، ضریب هرعامل را درنمره آن ضرب شده و مجموع نمره های نهایی هرعامل محاسبه شده است تا نمره نهایی سازمان مشخص شود. برای تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی - EFE - نیز همین گونه عمل میشود. عدد 2/621 بدست آمده از ماتریس IFE بیانگر غلبه نقاط قوت بر نقاط ضعف میباشد. عدد 2/561 بدست آمده از ماتریس EFE بیانگر غلبه فرصتها بر تهدیدهای محیط است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید