بخشی از مقاله

چکیده:

موضوع این مقاله تاثیر تربیت اخلاقی بر رشد و شکوفایی نسل اینده می باشد. آینده به موضوع جدی برای مطالعه و پژوهش به ویژه از دهه آخر قرن بیستم به بعد تبدیل شده است. در کنار مسائل متعددی که در آینده پزوهش مورد بررسی قرار می گیرئ تربیت آینده، شهروند اینده و خصوصیات شهروند آینده بسیار مورد توجه قرار گرفته است لیکن تصور می شود آینده را، با هر رویکردی که بنگریم توسط شهروندان رقم زده می شود. نظر به اینکه شهروند آینده خصوصیات وی و نحوه پرورش آن از روندهای عمومی تری اثر می پذیرد درباره ی امر اینده روند های آن، پیش فرض ها، اهداف، گرایش ها تصویر پردازی های آینده و... مجموعه اقداماتی است که در برابر گزینه های آینده مورد توجه قرار گرفته است.

این مقاله پس از بررسی های صورت گرفته طی دو فصل گرداوری شده است که فصل اول را به تعلیم و تربیت و پایه های رشدو شکوفایی و فصل دوم را به تصویرپردازی های آینده می پردازد. نتیجه ای که ضمن این مقاله می توان گرفت این است که برنامه تربیت اخلاقی که توسط نظام اموزش و پرورش برای افراد اجرا می شود محدود به
دوران تحصیل آن ها نیست وبا هدف تربیت انسان در بلند مدت می باشد و دیگر اینکه فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار قدرتمندی است که توانسته در تربیت اخلاقی شهروندان نقش داشته باشد و افراد را به سمت انفرادی شدن سوق دهد.

مقدمه:

نگران آینده بودن همیشه همراه انسان بوده است. این نوع نگرانی را در ابتدا می توان در طرح های فیلسوفانی نظیر افلاطون یافت که در عصر جدید خود را در قالب آرمان شهر گرایی متبلور کرده است. اما عمده نگرانی ها تا همین اواخر مبتنی بر ایده آل پروری و پیش گویی هایی بوده که افرادی به آن اقدام می کرده اند و چنان کلی بوده اند که هرگونه تعبیر وتفسیری را پذیرا بوده اند. در واقع اینده پژوهش دانشی است که در دهه ی پایانی قرن بیستم پدید آمده است و بر خلاف شیوه های سنتی تا حد زیادی بر اصول علمی تکیه دارد اینده شناسی فرآیندی است که به پیش بینی چندین رویه احتمالی در اینده می پردازد.

پیامبران آمدهاند تا راه تزکیه و تهذیب نفس و تخلق به اخلاق نیک و اجتناب از اخلاق زشت را به انسانها بیاموزند؛ آمدهاند تا بذر فضائل و مکارم را در نفوس انسانها پرورش دهند و از آلوده شدن آنان به رذائل اخلاقی جلوگیری کنند.بنابراین، تربیت اخلاقی باید در رأس برنامههای تربیتی قرار گیرد.

در این مقاله نیز بحث از تربیت اخلاقی افراد در نسل های آینده است و تربیت اخلاقی و تاثیر آن بیان می شود. راجع به این موضوع تا کنون افراد ی مقاله ها و کتب هایی را ارائه و منتشر نموده اند. این مقاله در طی دو فصل معیین گرد آوری شده است که در فصل اول پایه های رشد و شکوفایی تربیت و در فصل دوم به بحث تصویر پردازی های آینده می پردازد.

لیکن هدف رفع ابهام از مسائل موجود می باشد. سوالات و فرضیاتی ضمن این مقاله مطرح شده است: آیا برنامه تربیتی آموزش و پرورش مختص به دوران اموزش و تحصیل افراد است؟ ایا فناوری اطلاعات در تربیت اخلاقی نقش دارد/ فرضیه اول اینکه بله برنامه تربیتی آموزش و پرورش مختص به این دوران است و فرضیه دوم اینکه بله فناوری اطلاعات در تربیت اخلاقی افراد نقش بسزایی دارد لیکن در ادامه مقاله به بررسی مباحث مطرح شده می پردازیم.

فصل اول: تعلیم و تربیت پایه های رشد و شکوفایی

»تعلیم وتربیت موضوعی است که در اسلام بسیار به آن پرداخته شده است و پیامبر اکرم - ص - و امامان معصوم - ع - همواره بر پرورش و تربیت صحیح جوانان سفارش کرده اند از آن جا که تعلیم و تربیت یکی از پایه های رشد وپرورش اندیشه، شخصیت، ارزش ها و به طور کلی فرهنگ جامعه در مسیر مناسب و انتقال دهنده آن ها و شکل دهنده ی زندگی و ویژگی های رفتاری و کنش های اجتماعی افراد است از این رو در علوم گوناگون مانند روان شناسی و علوم تربیتی و جامعه شناسی و... مورد توجه فراوان بوده است و از گذشته تا کنون درباره ی آن نظریه پردازی های فراوانی شده است.

لذا تعلیم و تربیت نیازمند مربیان کار آزموده می باشد که در هر جامعه بر فراخور نظام سیاسی و اجتماعی حاکم برآن دستگاه ها و نهادهای گوناگون متولی و دست اندر کار تعلیم و تربیت هستند - «زعفرانی،. - 80:1389

بخش اول:نقش نظام آموزش و پرورش

»در کشور ما وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه گسترده از نظر نیروی انسانی مسئولیت تعلیم و تربیت افراد را از دبستان تا ورود به دانشگاه برعهده دارد و نه فقط متولی علم آموزی و آموزش دانش آموزان است بلکه وظیفه تربیت و پرورش آنان را نیز برعهده داردلذا مدرسه پس از خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی، تربیتی و خانوادگی و آموزشی و از پایه های مهم تعلیم و تربیت در جامعه است که به منظور پرورش دانش آموزان و آموزش اصول و ارزش های دینی و اخلاقی ، علمی، اجتماعی و همچنین هدایت آنان در مسیر رشد را به دنبال دارد. به گفته

فانی وزیر آموزش و پرورش :

یکی از برنامه هایی که وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است تقویت پرورشی و معاونت پرورشی است لذا تفکر و اندیشه های روانشناسان ، جامعه شناسان و دانشمندان به باروری تعلیم و تربیت و دگرگونی آموزش و پرورش طی دوران کودکی و مفاهیم پیشرفت کمک های شایانی کرده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید