بخشی از مقاله

شبکه های نسل آینده - ان جی ان -

شبکههای نسل آینده آمیزهای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی - پیاستیان - و شبکهی عمومی دادههای - پی اس دی ان - هستند که انعطاف پذیری را به گونهای چشمگیر افزایش میدهند.

با توجه به آن که روند مقرراتزدایی و آزادسازی در بازار مخابرات به رقابت دامنزده است ،قیمتها کاهش یافته است و نوآوریها اوج گرفتهاند. شبکهی نسل آینده نیز یکی از این نوآوریها است. با همگرایی خدمات صوتی و دادهای، شبکهی "پی اس تی ان" در معرض دگرگونی شگرفی قرار گرفته است. شبکهی جدیدی در حال سر برآوردن است که خاستگاهاش فناوریها نو، تقاضاهای نو و شدتگیری رقابت است.

این دگرگونی همسانیهای بسیاری با تحولی داردکه طی دههی گذشته در قلمرو پردازش اطلاعات رخ داد. شبکههای بزرگ متکی به بزرگ رایانههای متمرکز و گران قیمت و پایانههای دست و پا گیر جای خود را به شبکههای گستردهی کنونی داد که استخوانبندیشان را رایانههای رومیزی ارزان و کوچک و متصل به هم تشکیل میدهند. به لطف این تحول بود که پیوند نزدیکتری میان کاربر نهایی و برنامههای کاربری برقرار شد، هزینهی کلی کاهش یافت و انعطافپذیری و قابلیت کاربرد سامانهها به گونهای چشمگیر افزایش یافت.

به بیان دیگر نسل جدید شبکههای ارزان قابلیت آن را دارند که همان تحول را در بازار خدمات مخابراتی پدید آورند که رایانهای شخصی رومیزی در بازار خدمات پردازش رایانهای پدید آوردند. سوییچهای بزرگ و متمرکز همچنان نقش مهمی در شبکه خواهند داشت اما سوییچهای برنامهپذیر و توزیع شده نیز در تغییر چشمانداز شبکه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

حلقهی گمشده

معماری نسل آینده شبکه، نقش بسیار مهمی در شکلگیری این تحول دارد و در واقع حلقهی گمشدهی بین شبکههای "پی اس دی ان" است.

معماری سویچینگ نسل آینده،رهیافتیکاملاً نو به دست میدهد که خدمات زیر را فراهم می آورد:

*ارائهی کارکردهای سوییچی با هزینهای بسیار کمتر از سوییچهای متعارف

*    توزیع کارکرد سوییچی در لبههای شبکه نه در مرکزیت آن

*    حفظ سرمایه گذاریهای موجود از طریق پشتیبانی از تمام استانداردهای موجود شبکههای آنالوگ و دیجیتال، واسطها، خطوط انتقال و عناصر خدمات

*کاستن از شمار عناصر شبکه از طریق ترکیب مجموعهای از کارکردهای تحول خدمات، برنامههای کاربردی و خدمات تلفن.

*    فراهم آوردن امکان ایجاد خدمات جدید از طریق واسطهای برنامهپذیر و انعطافپذیر.

*    افزایش چشمگیر میزان پذیری برای آن که بهرهبرداران شبکه بتوانند شمار مشترکین خود را به سرعت و به گونهای مقرون به صرفه افزایش دهند.

*افزایش گسترش پذیری شبکه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفتهای آینده در قلمرو فناوریها

*    بازنگری در طراحی شبکه به گونهای که قابلیت پایداری در برابر ایرادهای به حداکثر برسد و اوقات از کار افتادگی به صفر برسد.

*    کاستن از هزینههای بهرهبرداری با استفاده از قابلیتهای پیشرفتهی نگهداری و عیبیابی از راه دور.

*    افزایش در آمدها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، کاستن از هزینههای بالاسری و ارائه ی قابلیتهای مدیریت از راه دور.

سوییچهای نسل آینده

سوییچهای نسل آینده انعطاف پذیرترین کار پایههای - پلاتفورم - موجود هستند. سوییچهای نسل آینده آمیزهای از میزانپذیری قوی، محیط باز برای ایجاد خدمات، عیبیابی و مدیریت از راه دور و بالاترین دسترسپذیری به دست میدهند و گذار از معماری امروزی سوییچها به سوی معماری مقرون به صرفهتر و کارآمدتر شبکههای نسل آینده را میسر میکنند.

میزان پذیری قوی:

سوییچها نسل آینده به گونهای ساخته شدهاند که برای برآورده سازی نیاز هر تعداد مشترک میزان پذیرند. این سامانهها را به گونهای طراحی کردهاند که هزینهی راهاندازی و آغاز به کار با آنها اندک باشد و به مرور و با گسترش کار به تدریج افزایش یابد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید