بخشی از مقاله

چکیده:

بدون شک میزان سلامت تاثیر بسزایی بر توسعه پایدار هر جامعه دارد. براساس تحقیقات انجام شده بخش قابل توجهی از تولید ملی ناخالص اغلب کشورها صرف هزینه های درمانی و بهداشتی می شود و این میزان رشد صعودی دارد. علی رغم پیشرفتهای قابل ملاحظه در حوزه سلامت، کمبودهای بسیار در این زمینه وجود دارند که با روش های موجود قابل رفع نیستند.

با توجه به چالشها و مشکلات موجود در حوزه سلامت ،کسب و کارها مرتبط با این حوزه دارای پتانسیل رشد و سودآوری بیشتری نبست گذشته دارند. نوآوری به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در ایجاد راه حل ها و فرایندهای نوین در زمینه پزشکی و بطور کلی حوزه سلامت مد نظر قرار گیرد. نوآوری در صورتی که طی فرایند کاملاً مدیریت شده و سیستماتیک به کارگیری شود، می تواند مزیتهای رقابتی جدیدی درکسب و کارهای حوزه سلامت ایجاد کند. ما در این پژوهش نحوه بکارگیری نوآوری در خلق و توسعه کسب وکارهای جدید با رویکرد حوزه سلامت را بررسی خواهیم کرد و در این راستا ابزارهای مختلف نوآوری و مدیریت آنها در سازمان به همراه تحلیل نمونه های داخلی وخارجی معرفی خواهند شد.

مقدمه

براساس تحقیقات انجام شده در امریکا سالانه بالغ بر 300 میلیارد دلار صرف هزینه های بهداشت و درمان می شود که این رقم از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشور های جهان بیشتر است. براساس آمار OECD در سال 2012 بطور متوسط 9,3 درصد از GDP کشورهای عضو OECD صرف هزینه های سلامت شده است

از طرف دیگر میزان رشد هزینه های سلامت از میزان رشد تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است و این در حالتی است که هزینه های صرف شده در درمان و بخش سلامت دارای ارزش افزوده نیست همانند سایر فعالیت های اقتصادی مانند صنایع خودروسازی ، بانکداری و ... حوزه سلامت دارای گردش مالی بسیار بالا بوده و بعضاً از سایر فعالیت های اقتصادی نیز پیش می گیرد و این نشان دهنده اهمیت و ارزش این کسب و کار جهت بررسی و استفاده از فرصت های موجود برای سرمایه گذاری است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده مدیریت کل آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران، سهم هزینه های بهداشت و درمان از درآمد ناخالص سالیانه خانوار، درکشورمان در طول 10 سال گذشته هزینه های پزشکی و درمانی بطور صعودی دارای رشد بوده است بطوریکه در سال 1392 شمسی هزینه های بهداشت و درمان با %5,6 ، در رده پنجم بالاترین میزان متوسط هزینه ناخالص سالیانه یک خانوار قرار می گیرید

در سال های اخیر علی رغم پیشرفتهای حاصل شده در زمینه پزشکی ، تربیت کادر پزشکی حرفه ای ،تجهیزات بسیار پیشرفته، فرایندهای کاهش خطاهای پزشکی ، مدارک پزشکی الکترونیکی و ... به نظر می رسد همچنان در زمینه سلامت خلاء بسیار بزرگی وجود دارد. هزینه های پزشکی روز به روز افزایش پیدا می کنند و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران عادلانه نیست. این کمبودها در کسب و کارها مرتبط با حوزه سلامت با روش های سنتی مرسوم در دهه های گذشته، قابل رفع نیست و می بایست تحولات بنیادین در سطح استراتژیک در سازمان های فعال در حوزه سلامت انجام پذیرد

با بررسی های انجام شده مشکلات موجود در این عرضه مربوط به بالا بودن هزینه های پزشکی ، نبود کیفیت استاندارد ارائه خدمات سلامت و نحوه سنجش عملکرد ، دسترسی به خدمات پزشکی و توزیع ناعادلانه می شوند. با وجود مشکلات فراوان ،فرصت های بسیار زیادی در این زمینه برای سرمایه گذاری و بهبود نظام سلامت وجود دارد منجمله : کاهش هزینه های خدمات پزشکی ، استانداردسازی کیفیت ارائه خدمات در حوزه سلامت، افزایش میزان دسترسی به خدمات سلامت ، تحول بنیادین در زمینه مدیریت سازمان های مربوطه.

حوزه سلامت همانند بسیاری از فعالیت های اقتصادی به عنوان کسب و کار دارای ذینفعان شامل سهام داران، پزشکان ، مشتریان - بیماران - ، دولت و بطور کلی تمامی کسانی که از این کسب و کار تاثیر می پذیرند و کسانی که در این کسب و کار تاثیر می گذارند، می باشد.

شکل : - 1 - ذینفعان حوزه سلامت

یکی از کلیدی ترین ابزارها برای حل مشکلات موجود در زمینه سلامت نوآوری است. فرایندی که طی آن یک ایده یا خلاقیت در کسب و کار جدید و یا کسب و کار موجود به صورت کاربردی تاثیر مثبت اقتصادی و اجتماعی دارد 

تلاشهای نوآورانه شامل جستوجو، کشف، تجربه و توسعه فناوریهای جدید، تولید محصولات و خدمات جدید و ساختارهای جدید سازمانی است نوآوری بستر پیروزی در کسب وکار است تا مدیران در پی شناسایی سازوکار چرخه فناوری و جویبار نوآوری بتوانند به کمک انجام دگرگونیهای ناپیوسته در سازمان به امتیازهای ناشی از آنها برسند نوآوری تماما در مورد اجرای ایده های جدید است

نوآوری در ذات خود به عنوان یک عامل، ساختار جدید یا سیستم اجرایی، یک سیاست جدید کاری برای توسعه محصولات و خدمات به شمار میرود .

با در نظر گرفتن مشکلات موجود در زمینه سلامت و نیاز روزافزون به خدمات سلامت ، فرصتهای بیشماری جهت ایجاد و توسعه کسب و کارهای این حوزه وجود دارد و بدلیل پیچیدگی و تنوع مسائل موجود در این زمینه، نوآوری نقش کلیدی در موقیت کسب و کارها خواهد داشت.

مبانی نظری تحقیق :
نظام سلامت و جهت گیری کسب و کارهای نوین

نظام سلامت به مجموعه ای از اقداماتی در جهت پیشگیری ، درمان و مدیریت بیماری ها و سلامت جسم و روان اطلاق می شود که توسط ارائه خدمات بصورت حرفه ای بدست می آید. در این زمینه در طول سال های قبل فعالیت های بسیار زیاد انجام پذیرفته و اغلب اقدامات دانشمندان متوجه جنبه های تخصصی پزشکی بوده است منجمله روش های جراحی نوین ، تجهیزات پزشکی ، داروهای جدید و غیره.

یکی از اقدامات اولیه برای ورود به حوزه کسب وکارهای جدید در زمینه سلامت شناخت مشکلات موجود و جهت دادن به فعالیت ها در جهت رفع مشکلات است. شاید تا کنون در زمینه تکنولوژی اقدامات فراوانی انجام پذیرفته و در آینده همین امر ادامه خواهد داشت. توجه بیش از حد به موضوع تکنولوژی باعث گریده بیماران به عنوان مشتریان اصلی این کسب و کار ، به خواسته هایشان در حد مطلوب نرسیده و اغلب از کمبود کارایی و اثربخشی اقدامات درمانی و یا هزینه های هنگفت درمان اظهار نارضایتی کرده اند.

براساس یافته های پزوهش های قبلی انجام شده و مطالعه کمبودهای موجود در این حوزه، شش رویکرد جهت گیری برای ورود و یا توسعه کسب و کارهای این حوزه تشخیص داده است که در شکل - 2 - به آنها اشاره شده است.

شکل : - 2 - انواع جهت گیری نوآوری در حوزه سلامت

تکنولوژی :

تمامی اقدامات و فعالیت های مربوط به تولید لوازم پزشکی ، داروسازی و غیره می تواند منجر به نوآوری تکنولوژیک گردد . ساعت مچی iWatch ساخته شرکت اپل به عنوان یکی از جدیدترین نمونه های نوآوری با ترکیب فناوری اطلاعات روند جدیدی در زمینه پزشکی بوجود آورده است. این ساعت توسط سنسورهای بسیار قوی قابلیت اندازه گیری برخی اطلاعات پزشکی و حیاتی افراد در طول شبانه روز را دارد. و یا شرکت GE Health پیشرو در زمینه تولید اسنکرهای سه بعدی و التراسونیک که تحولات قابل ملاحظه جهت مطالعات و آزمایشات مربوط به حوزه ارتوپدی انجام داده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید