بخشی از مقاله

چکیده

تغییر نسبتهای جنسی در صنعت پرورش طیور برای ایجاد طیور گوشتی نر مزایای اقتصادی زیادی دارد. از جمله آن می-توان به رشد سریعتر و ضریب تبدیل بهتر در جوجه خروسها نسبت به جوجه مرغها اشاره کرد. عملکرد جوجه گوشتی نر نسبت به جوجههای مخلوط و ماده از لحاظ وزن بدن، میزان دان مصرفی و ضریب تبدیل بهتر میباشد. گنادهای جنین جوجه در مرحله ابتدایی توانایی تبدیل شدن به هر دو جنس - نر و ماده - را دارا هستند. تفاوت جنسیت در نتیجه بیان آروماتاز در گناد سمت چپ در 6/5 روزگی دوره جنینی و تولید استروژن از تستترون است. تجویز بازدارندههای آروماتاز از سنتز هورمون استروژن در مادههای ژنتیکی جلوگیری کرده و باعث تولید خروسهایی با ژنوتیپ ماده میشود.

در این مطالعه اثر تزریق داخل تخممرغی 0/1 میلیگرم از مهار کنندههای آروماتازی عصاره قارچ خوراکی، عصاره گیاه گزنه و هیدروکلراید فدرازول در روز پنجم انکوباسیون بر عملکرد جوجههای گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که تفاوت معنیداری از نظر خوراک مصرفی و افزایش وزن بدن روزانه بین گروههای دریافت کننده آنتی آروماتاز و گروه شاهد در دورههای مختلف پرورشی وجود دارد. . - P 0/05 - همچنین تزریق داخل تخممرغی عصاره قارچ ، عصاره گزنه و فداروزل بر درصد وزن لاشه و درصد وزن اندامهای داخلی نسبت وزن زنده تاثیر نداشته و تفاوتهای مشاهده شده بین تیمارهای مختلف از لحاظ آماری معنیدار نیست 

.1 مقدمه

تغییر نسبتهای جنسی در صنعت پرورش طیور برای ایجاد طیور گوشتی نر مزایای اقتصادی زیادی دارد. از جمله آن می-توان به رشد سریعتر و ضریب تبدیل بهتر در جوجه خروسها نسبت به جوجه مرغها اشاره کرد .[3] تفاوت سرعت رشد جوجههای نر و ماده گوشتی توسط بسیاری از محققین گزارش شده است

لاسیند [4] گزارش کرد که اختلاف معنی داری در افزایش وزن و دان مصرفی بین جنس نر و ماده وجود دارد. وراپین و همکاران [6] گزارش کرد که اختلاف معنی داری از لحاظ سودهی بین جوجههای گوشتی پرورش یافته با جنسیت جداگانه وجود دارد. آنها گزارش کردند که افزایش وزن بدن و وزن پایانی بسیاری از ترکیبات قسمتهای مختلف لاشه در نرها سنگینتر از مادهها است. وزن بدن احتمالا مهمترین فاکتور اقتصادی در پرورش جوجههای گوشتی است. جوجههای نرگوشتی مطمئنا از لحاظ صفات تولیدی برتر از مادهها هستند

برتری جوجههای گوشتی نر نسبت به ماده از لحاظ وزن بدن 20 درصد در 56 روزگی است .[9] فاکتور اقتصادی مهم دیگر در صنعت مرغداری مشخصات لاشه بخصوص میزان چربی است. ازلحاظ درصد تولید لاشه و چربی بطنی نرها برتر از مادهها هستند .

 عملکرد جوجه گوشتی نر نسبت به جوجههای مخلوط و ماده از لحاظ وزن بدن، میزان دان مصرفی و ضریب تبدیل بهتر میباشد 

گنادهای جنین جوجه در مرحله ابتدایی توانایی تبدیل شدن به هر دو جنس - نر و ماده - را دارا هستند. تفاوت جنسیت در نتیجه بیان آروماتاز در گناد سمت چپ در 6/5 روزگی دوره جنینی و تولید استروژن از تستترون است 12] و .[13 در پرندگان استروئیدهای جنسی و همچنین هورمون آنتی مولارین به طور طبیعی در تمایز جنسیت دخالت داشته و آندروژن و استروژن به ترتیب روی تولید جنس نر و ماده موثر هستند. آنزیم P450 آروماتاز - arom P450 - به عنوان آنزیم کلیدی در سنتز استروژن شناسایی شده است 

تجویز بازدارندههای آروماتاز از سنتز هورمون استروژن - هورمون مسئول ساختار تخمدانی و صفات ثانویه جنسی ماده - در مادههای ژنتیکی جلوگیری کرده و باعث تولید خروسهای با ژنوتیپ ماده میشود

با توجه به مزیتهای پرورش خروس نسبت به مرغ و همچنین با توجه به صرفهجویی در زمان و انرژی و نیروی کارگری در دستیابی به وزن مشخص در گله خروس نسبت به مرغ، هدف از این مطالعه مقایسه اثرات تزریق داخل تخممرغی مهار کنندههای آروماتازی عصاره قارچ خوراکی، عصاره گزنه و هیدروکلراید فدرازول بر عملکرد جوجههای گوشتی میباشد.

.2 مواد و روش پژوهش:

در این آزمایش تعداد 300 عدد تخممرغهای نطفهدار سویه راس 308 از گله مرغمادر تهیه و پس از توزین انفرادی تخم-مرغها در 5 گروه و هر تیمار در 4 تکرار تقسیم بندی شدند. تیمار اول گروه شاهد تخممرغهای تزریق نشده ، تیمار دوم گروه کنترل تخممرغهای تزریق شده با 0/1 میلیگرم آب مقطر، تیمار سوم تخممرغهای تزریق شده با 0/1 میلیگرم عصاره گیاه گزنه، تیمارچهارم تخممرغهای تزریق شده با 0/1 میلیگرم عصاره قارچ خوراکی، تیمار پنجم شامل گروه تخممرغهای تزریق شده با 0/1 داروی شمیایی فدرازول بودند. ابتدا تخممرغها در دستگاه جوجهکشی قرار گرفتند و سپس در روز پنجم انکوباسیون تزریق داخل تخممرغی به وسیله سرنگهای انسولین و در قسمت کیسه هوایی انجام شد به این ترتیب که ابتدا قبل از تزریق پوسته تخممرغ بوسیله الکل اتیلیک 70 درصد ضدعفونی شده و پس از تزریق ماده مورد نظر به داخل تخممرغ منفذ ایجاد شده به وسیله پارافین مذاب مسدود شده و دوباره به داخل دستگاه جوجهکشی برگردانده شد.

تخم مرغها به مدت هجده روز در دستگاه ستری قرارگرفته و سه روز در دستگاه هچری با دما و رطوبت استاندارد مطابق با کاتالوگ دستگاه قرار گرفته و پس از بیستویک روز انکوباسیون، جوجههای هچ شده از دستگاه خارج شدند. جوجههای هچ شده در داخل قفس-های سالن مرغداری گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی به مدت 6 هفته پرورش یافتند.

جوجه ها بر اساس گروه بندی انجام شده در 4 تیمار - شامل جوجههای حاصل از تخممرغهای تزریق شده با عصاره قارچ، عصاره گزنه، فدرازول و گروه شاهد - و هر تیمار در 6 تکرار قرار گرفتند. جیرههای مورد استفاده در تمامی تیمارها یکسان بوده و برای سه دوره آغازین - 1 تا 10 روزگی - ، رشد - 11 تا 24 روزگی - ، و پایانی - 25 تا 42 روزگی - و با توجه به احتیاجات غذایی جوجه گوشتی سویه راس 308 بر اساس کاتالوگ و با استفاده از نرمافزار جیره نویسی WUFFDA تنظیم شد.

اجزای تشکیل دهند جیره و آنالیز شیمیایی آن در جدول شماره یک ارائه شده است. وزن جوجهها همراه با خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی در تیمارها و تکرارهای مختلف در پایان هر دوره بصورت جداگانه ثبت گردید. وزن زنده، وزن لاشه قابل خوردن و وزن قسمتهای مختلف لاشه در تیمارهای مختلف اندازهگیری و با هم مقایسه شدند..

تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از رویه GLM، توسط نرم افزار آماری SAS 9.2 انجام گرفت. میانگین تیمارها با استفاده از آزمون چند دامنهای دانکن در سطح 5 درصد مورد مقایسه قرار گرفتند

مدل آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادهها به صورت زیر بود:

.3 نتایج و بحث -1-3 اثر تیمارهای آزمایشی بر صفات تولیدی جوجه های گوشتی

تاثیر تزریق داخل تخممرغی عصاره قارچ خوراکی، عصاره گزنه و داروی فدرازول بر صفات تولیدی جوجههای گوشتی و مقایسه آن با تیمار شاهد در جدول شماره 2 ارائه شده است. بر اساس جدول شماره 2 تفاوت معنیداری از نظر خوراک مصرفی و افزایش وزن بدن روزانه بین گروههای دریافت کننده آنتی آروماتاز و گروه شاهد در دورههای مختلف پرورشی وجود دارد که با افزایش سن پرنده فاصله موجود افزایش مییابد.

در دوره آغازین 10-0 - روزگی - ، از لحاظ خوراک مصرفی روزانه، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی بین تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری مشاهده نشد و تمامی تیمارها عملکرد نزدیک به هم داشتند در دوره رشد 24-11 - روزگی - ، از نظر افزایش وزن روزانه تیمار فدرازول در مقایسه با سه تیمار دیگر بالاترین افزایش وزن روزانه را دارا است و با تیمار گزنه و گروه شاهد اختلاف معنیداری دارد، گروه عصاره قارچ نیز با تیمار شاهد دارای تفاوت معنیداری است ولی بین تیمار عصاره گزنه و شاهد اختلاف معنیدار نیست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید