بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف کنجاله تخم پنبه به همراه سیلی مارین بر عملکرد، آزمایشی با استفاده از 240 قطعه جوجه گوشتی به مدت 42 روز انجام شد. تیمارها شامل سطوح مختلف کنجاله تخم پنبه - صفر، 12 و 24 درصد جیره - و سطوح مختلف سیلی مارین 0 - و 600 میلیگرم در کیلوگرم جیره - بودندکه در قالب طرح کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل 3*2 با 6 تیمار اجرا شد. نتایج نشان داد که در دوره آغازین، افزودن سیلی مارین به جیره حاوي 12 درصد کنجاله تخم پنبه به طور معنی داري باعث افزایش مصرف خوراك شد. در دوره رشد و نیز کل دوره افزودن سیلی مارین به جیره شاهد باعث کاهش معنی دار مصرف خوراك شد. در بررسی اثرات اصلی، جیره حاوي 12 درصد کنجاله تخم پنبه بالاترین مصرف خوراك را به خود اختصاص داد بطوریکه اختلاف آن با تیمار داراي 24 درصد کنجاله تخم پنبه در دوره آغازین و با جیره شاهد در دوره رشد و در کل دوره با تیمارهاي شاهد و داراي 24 درصد کنجاله تخم پنبه معنی دار بود . - P <0/05 - افزودن سیلی مارین در دوره رشد و نیز کل دوره باعث کاهش معنی دار مصرف خوراك جوجه هاي گوشتی نسبت به جیره شاهد شد . - P <0/05 - بهترین افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراك مربوط به پرندگان دریافت کننده جیره بدون کنجاله تخم پنبه و سیلی مارین در سطوح صفر و 600 میلی گرم در کیلوگرم جیره بود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که افزودن سیلیمارین در سطوح مورد استفاده به جیره داراي کنجاله تخم پنبه در جوجه هاي گوشتی نتوانست اثرات منفی ناشی از گوسیپول را بر عملکردکاهش دهد.

مقدمه

مواد ضدتغذیهاي در بیشتر خوراكها وجود دارند و این مواد از راههاي مختلف سبب محدود شدن رشد و قابلیت دسترسی موادمغذي در بدن پرنده میگردند. یکی از مواد خوراکی که می توان به عنوان منبع پروتئینی در تغذیه طیور استفاده نمود کنجاله تخم پنبه است. تخم پنبه حاوي گوسیپول آزاد بالایی ا ست لذا در هنگام جداسازي دانه و روغنکشی، باید بهترین روش را انتخاب کرد. روشهاي فشار و فشار همراه با استخراج حلالی براي از بین بردن گوسیپول کنجاله تخمپنبه استفاده میشود. بخشی از گوسیپول در اثر حرارت مرطوب خنثی میشود و نیز میتوان به وسیله برخی از حلالهاي آلی آن را از پنبهدانه جدا نمود ولی متأسفانه حرارت بیش از حد باعث کاهش ارزش پروتئین کنجاله شده و حلالهاي مطلوب به علت گرانی و خطرات احتمالی براي کارخانجات قابلاستفاده نیستند - پوررضا و کشاورز، Henry . - 1360 و همکاران - 2001 - نشان دادند که تغذیه جوجههاي گوشتی با 800 و 1600 میلیگرم در کیلوگرم گوسیپول باعث بزرگشدن کیسه صفرا و تخریب کبد میشود.

این یافته نشان میدهد که گوسیپول یک سم کبدي در جوجه ها است. این جراحات کبدي به دلیل تشکیل رادیکالهاي آزاد است - ٢٠٠٣ . - Kovacie, مطالعات نشان دادند که گوسیپول میتواند تولید رادیکالهاي هیدروکسیله را از پراکسید هیدروژن تا 8 برابر افزایش دهد - ٢٠٠٣ . - Kovacie, به نظر میرسد استفاده از موادي که داراي خواص آنتیاکسیدانی باشد شاید بتواند در کاهش اثرات منفی کنجاله تخم پنبه موثر باشد. سیلی مارین عصاره دانه گیاه دارویی خارمریم - Silybum marianum - میباشد که حاوي طیف وسیعی از چهار فلاونولیگنان با نامهاي سیلی بین،

ایزوسیلی بین، سیلی دیانین، و سیلی کریستین است که اثرات قوي آنتیاکسیدانی و از بین برنده رادیکالهاي آزاد را دارد

 در مطالعات مختلف تخریب سلولی ناشی از آفلاتوکسینها به تولید رادیکالهاي آزاد نسبت داده میشود

سمیت گوسیپول نیز به دلیلی مشابه آفلاتوکسین ها ایجاد میشود - ٢٠٠٣ . - Kovacie, بنابراین با مطالب گفته شده اگر سیلیمارین توانایی کاهش مسمومیت ناشی از گوسیپول را داشته باشد میتواند به عنوان یک افزودنی موثر در جیرههاي حاوي کنجاله تخم پنبه در جوجههاي گوشتی مطرح شود. پس هدف این مطالعه اینست که آیا سیلیمارین میتواند اثرات مسمومیت گوسیپول را در جوجههاي گوشتی کاهش دهد.

مواد و روشها

در این پژوهش 240 قطعه جوجه گوشتی سویه تجاري راس 308 به 24 واحد آزمایشی تقسیم شدند. این آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 3×2 با 6 تیمار، 4 تکرار 10 - پرنده در هر تکرار - انجام شد. تیمارها شامل سطوح مختلف سیلیمارین - صفر و 600 میلیگرم در کیلوگرم جیره - و سطوح مختلف کنجاله تخمپنبه - صفر، 12 و 24 درصد جیره - بودند. پس از وزن کشی اولیه، جوجهها در داخل جایگاه مربوط به خود جاي گرفتند.

جیرههاي آزمایشی براي دوره آغازین 1 - تا 21 روزگی - و دوره پایانی 22 - تا 42 روزگی - بر اساس احتیاجات توصیه شده انجمن ملی تحقیقات - ١٩٩٤ - NRC, نوشته شد. ترکیب جیرههاي استفاده شده در دوره آغازین و پایانی در جدول 1 آورده شده است. تمامی جیرهها از لحاظ انرژي و پروتئین یکسان بودند. پرندگان از هفته دوم تحت تأثیر تیمارهاي آزمایشی قرار گرفتند. کنجاله تخم پنبه طرح حاضر مطابق روش - 1999 - AOAC مورد تجزیه تقریبی قرار گرفت که آنالیز آن در زیر جدول قید شده است. اضافه وزن و مصرف خوراك به صورت هفتگی رکوردبرداري شده و ضریب تبدیل خوراك محاسبه شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید