بخشی از مقاله

چکیده

در این آزمایش، 120 قطعه مرغ تخمگذار لوهمن - LOHMANN LSL-LITE - در سن 60 هفتگی بهطور تصادفی بین 20 قفس توزیع شدند، به شیوهاي که میانگین وزن بدن بین قفسها توزیع یکنواخت داشت. تفالهي زیتون در دو سطح صفر و % 9 در دو حالت با و بدون آنزیم -Nutrase®- a cocktail enzyme - یک آنزیم تجارتی مخلوط یا کوکتل – به میزان 0/9 گرم در کیلوگرم - با 5 تکرار شامل 6 قطعه مرغ در هر تکرار در جیره غذایی مرغان تخمگذار وارد گردید و صفات عملکردي - درصد تولید، توده تخم مرغ و مصرف خوراك - به مدت شش هفته به صورت هفتگی اندازهگیري شد.

جهت ارزیابی فراسنجههاي کیفی، تخم مرغها در یک نوبت و در طی سه روز متوالی در هفته پنجم، جمعآوري و مورد سنجش قرار گرفتند. اعداد بدست آمده بصورت آزمایش فاکتوریل 2 2 در قالب طرح کاملا تصادفی با استفاده از نرم افزار آماري SAS با رویه GLM تجزیه و تحلیل آماري شدند و مقایسه میانگینها با
استفاده از آزمون چند دامنهاي دانکن انجام شد.

براساس نتایج حاصل از این بررسی، استفاده از تفالهي زیتون تا سطح 9 درصد و آنزیم تاثیر آماري معنیداري بر صفات عملکردي مرغان و فراسنجههاي کیفی تخم مرغ در مقایسه با گروه شاهد نداشت - p> 0/05 - ، ولی شاخص زرده تخم مرغ تحت تأثیر استفاده از تفالهي زیتون بهبود یافت . - p <0/05 - در مجموع میتوان چنین نتیجه گرفت که تفاله زیتون تا سطح 9 درصد در جیره غذایی مرغان تخمگذار بدون تاثیر منفی بر صفات عملکردي مرغان و فراسنجههاي کیفی تخم مرغ میتواند استفاده شود.

مقدمه:

بدلیل موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه نیمه خشک و خشک، تولید اقلام اصلی خوراك دام و طیور به اندازه نیاز داخلی نیست. بنابراین، استفاده بهینه از منابع خوراك غیرمتداول شامل باقیماندههاي کشاورزي و صنایع غذایی و تبدیلی جهت تامین خوراك دام و طیور ضروري میباشد.

طیف وسیعی از این ضایعات مانند تفاله زیتون، تفاله مرکبات، تفاله انگور و ... در کشور موجود بوده که در حال حاضر تا حدودي بدون استفادهاند و باعث آلودگی محیط زیست میگردند. با در نظر گرفتن برنامه وزارت جهاد کشاورزي در مورد افزایش سطح زیر کشت درخت زیتون از 5000 هکتار در سال 1376 به 500000 هکتار در طی پنج سال آینده، بررسی ارزش غذایی تفاله زیتون که تولید آن حدود 4620تن در سال 1376 تن بوده، در اولویت تحقیقاتی در این زمینه قرار میگیرد.

به رغم اینکه در کشورمان، میزان زیادي از این تفاله توسط کارخانههاي روغن کشی تولید میشود، تحقیقات زیادي در مورد تعیین ارزش غذائی و نیز امکانسنجی استفاده از آن در جیره غذائی دام و طیور انجام نشده است . - 2 - در تحقیقی که از تفاله زیتون در سطوح - صفر، 6/5، 9/75 و 13 درصد تفاله زیتون - استفاده شده بود، درصد تولید، وزن تخم مرغ، مصرف غذا و ضریب تبدیل غذایی در گروهی که جیره 13 درصد تفاله زیتون دریافت کرده بود به طور معنیداري کاهش یافت. دراین آزمایش امکان استفاده از تفاله زیتون در سطح 9 درصد جیره غذایی مرغان تخمگذار مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روشها

ترکیب شیمیایی تفاله زیتون پس از انجام آنالیز تقریبی عبارت از: 95% ماده خشک، 6/06% پروتئین، 7/60% چربی خام، 48/20% فیبر خام بود - آنونیموس، . - 1990 این آزمایش بصورت فاکتوریل 2 2 در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 5 تکرار - هر تکرار شامل 6 قطعه مرغ تخمگذار - در 20 واحد آزمایشی، به مدت 6 هفته با استفاده از 120 قطعه مرغ نژاد لوهمن در سن 60 هفتگی انجام گرفت.

جیره هاي آزمایشی شامل سطوح تفاله زیتون صفر و 9 درصد با و بدون آنزیم بودند. جیرهها بر اساس جداول احتیاجات غذایی مرغ تخمگذار لوهمن - LSL-Lite - با انرژي و پروتئین یکسان تنطیم شدند - جدول. - 1 در طول دورهي آزمایش، تولید و وزن تخم مرغ به صورت روزانه ثبت گردید و ضریب تبدیل غذایی و توده تخم مرغ به صورت هفتگی محاسبه شد.

براي اندازهگیري صفات کیفی تخم مرغ - رنگ زرده، واحد هاو، ضخامت پوسته، شاخص شکل تخم مرغ و شاخص زرده - در طی سه روز متوالی از تمام تکرارها نمونه برداري انجام شد. تجزیه و تحلیل آماري اعداد آزمایش با استفاده از نرم افزار SAS با رویه GLM صورت گرفت و مقایسه میانگینهاي صفات مورد مطالعه با استفاده از آزمون چند دامنهاي دانکن انجام شد.

نتایج و بحث
نتایج مربوط به صفات عملکردي مرغان و فراسنجههاي کیفی تخم مرغ به ترتیب در جداول شماره 2 و3 آورده شده است. افزودن تفاله زیتون به جیره مرغان تخم گذار تا سطح 9 درصد تاثیر معنیداري بر صفات عملکردي و فراسنجههاي کیفی تخم مرغ نداشت

 که این نتایج با یافتههاي سایر محققین مطابقت دارد 1 - و. - 4 شاخص زرده تحت تأثیر استفاده از تفالهي زیتون در مقایسه با گروه دریافت کننده جیره شاهد بهبود یافت. بعلاوه، استفاده از آنزیم تأثیر آماري معنی داري بر صفات عملکردي و فراسنجههاي کیفی تخم مرغ نداشت. در مجموع با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، به نظر میرسد که امکان استفاده از تفاله روغنکشیشدهي زیتون تا سطح 9 درصد در جیره غذایی مرغان تخمگذار بدون تاثیر منفی بر صفات عملکردي پرنده و نیز کیفیت تخم مرغ وجود دارد.

جدول -1 ترکیب جیرههاي غذایی مورد مطالعه

جدول -2 تاثیر سطوح مختلف تفالهي زیتون با و بدون آنزیم در جیره غذایی بر عملکرد تولیدي مرغان تخمگذار      

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید