بخشی از مقاله

چکیده

فراهم کردن شرایط مناسب کاري براي تحقق اهداف مشترك فردي و سازمانی همچنان از جمله وظایف مهم مدیران میباشد. شکی نیست که تعادل فعالیتهاي کاري و زندگی کارکنان به منظور ارتقاي کمیت و کیفیت بازده سازمان ، در خور توجه فراوان میباشد. تحقیق حاضر به بررسی نظر کارکنان در شرکت روغن کشی خرمشهر - وابسته به سازمان اتکا - در خصوص تأثیر رابطه بین روشهاي تعادل فعالیتهاي زندگی و کاري بر عملکرد سازمانی میپردازد. تحقیق حاضر با روش نوع توصیفی – پیمایشی انجام گرفته است.

اطلاعات مورد نیاز این تحقیق به وسیله پرسشنامه جمع آوري شده است. جامعه آماري این تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت روغن کشی خرمشهر است که تعداد آنها 400نفر می باشد .روش نمونه گیري به صورت تصادفی ساده بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 200 نفر تعیین شد.نتایج این تحقیق حاکی است که بهبود فعالیتهاي زندگی و کاري بر عملکرد سازمانی موثر است و چالشهاي کاري موجب بهبود عملکرد سازمان در سطح بالاتر از متوسط میشود.از آنجا که عوامل موثر بر عملکرد سازمانی متأثر از ارزشهاي فردي در زندگی و کار میباشد لذا در تعمیم نتایج به جوامع آماري دیگر لازم است جوانب احتیاط رعایت گردد.

مقدمه

در ابتدا هزاره جدید میلادي چنین نتیجه گیري شده است که »انگیزش« همچنان جاي خود را در دیدگاههاي صاحب نظران علوم رفتاري حفظ کرده است. در نتیجه، ارائه یک مدل نظري موثر و کاربردي در زمینه علوم رفتاري مستلزم پرداختن به موضوع از دیدگاه نظریههاي انگیزش میباشد. - - 1 انگیزه عبارت است از میل به کوشش فراوان در جهت تأمین هدفهاي سازمانی به گونهاي که این تلاشها در جهت ارضاي برخی از نیازهاي فردي سوق داده شود. - - 2 براي یک سازمان ، آگاهی از چالشهاي فردي و سازمانی که بر انگیزه کارکنان که در واقع علت و سبب حرکت و رفتار اعضا سازمان است، امري ضروري میباشد.

سوابق تحقیق حاکی از بررسی در دوسطح سازمانی و فردي به شرح زیر است:

تحقیقات در سطح سازمانی : در دیدگاه منابع انسانی براي تحقق اهداف سازمانی و تأمین هدفهاي فردي، کارکنان در مسئولیتها سهیم میشوند تا بر مبناي علایق و تواناییهایشان در سازمان اشتراك مساعی نمایند.

اشمیت و همکاران - 4 - 1 در تحقیق خود چنین نتیجه گرفتند که شخصیت عمده ترین عامل پیش بینی کننده انگیزش شغلی میباشد. در واقع خصیصههاي فردي بر ماهیت جستجوي شغل و همچنین عملکرد و رضایت شغلی تأثیر دارد.

تت و برنت - 5 - 2 یک مدل تعاملی از فرد و موقعیت را براي توضیح عملکرد شغلی ارائه میکنند. نتایج تحقیقات ورپلانکن و هلند - 6 - 3 نشان داد ارزشها بر جمع آوري اطلاعات تأثیر میگذارند و تصمیم انتخاب رفتار را تحت تأثیر قرار میدهند. نورد و فاکس - 7 - 4 اظهار میدارند که در مطالعات رفتارهاي سازمانی ارتباط بین فرد و زمینه شغلی باید مدنظر باشد.

در تحقیق کریستف بران و همکاران - 8 - 5 نشان داده شده که تناسب فرد با شغل میتوانند به طور همزمان تأثیر مثبت بر رضایت شغلی در نتیجه عملکرد سازمانی داشته باشند. هوکس و همکاران - 9 - 6در تحقیقات خود دریافتند که یک رابطه مثبت بین محتویات شغل و انگیزه کاري وجود دارد یعنی هر چه تنوع مهارتهاي مورد نیاز شغلی بیشتر باشد انگیزه کاري افزایش مییابد در نتیجه عملکرد سازمانی بالاتري خواهم داشت و داشتن رفتار منصفانه با کارکنان موجب ایجاد و حفظ محیط کاري دلپذیر براي کارکنان میگردد.

تحقیقات در سطح فردي: با مطالعه کارگران دریک تحقیق محرز شد که دسترسی به غیبت کمتر کارکنان امکان پذیر است . هنگام ارزیابی طولی دالتون و مش - 10 - 7 از در نظر گرفتن زمان بندي قابل تغییر در یک سازمان خدمات عمومی یافتند که غیبت از کار به طور عمده در بیان کارگران در گروه آزمایش کاهش یافت اما در گروه کنترل این گونه نبود . هالپرن - 11 - 8 دریافت که کارگران استفاده کننده از ساعات کاري قابل تغییر سطوح پایین تر از غیبت را گزارش دادند .

در تحقیق متا – آنالیز بالتس - 12 -   یک رابطه منفی قابل توجه میان جدولهاي کاري تغییر پذیر و غیبت از کار را ثابت کردند . همانطور بعدا پیرس و نیو استرام - 13 - 10 کشف کردند که اثر چالشها وقتی قویتر بود که کارگران ملزم به گرفتن موافقت سرپرستانشان براي مرخصی غیر مترقبه بودند . در مطالعه آورباخ - 14 - 11 از یک برنامه نگهداري کودك در بیمارستان آمریکائی ، میزان غیبت از کار از 6 درصد به 1 درصد در بین والدین واجد شرایط کاهش یافت و، در صورتیکه میزان غیبت براي دیگر کارمندان 4 درصد ثابت باقی ماند .

پژوهش حاضر دیدگاه کارکنان شرکت روغن کشی خرم شهر - وابسته به سازمان اتکا - را در خصوص میزان تأثیر روشهاي تعادل فعالیتهاي زندگی و کاري بر عملکرد سازمانی و مقایسه آن دو را با یکدیگر بررسی نموده است. البته در صورتی که عوامل کاهنده انگیزه شناسایی و تقلیل یابند، بهبود عملکرد را به دنبال خواهد داشت. عملکرد بهتر مدیران موجب سهولت دسترسی به اهداف سازمان میشود.

متغیر هاي مورد تحقیق

دراین تحقیق چالشهاي فردي در زندگی و چالشهاي سازمانی به عنوان متغیر مستقل و عملکرد سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد ارزیابی قرار می گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید