بخشی از مقاله

بیان مسأله: از گذشته تا به امروز توصیه به مصرف غذاهای سالم در بین بشر رواج داشته است، به طوری که در ادیان اسلامی بخصوص دین مبین اسلام، تأکید شده است که استفاده از خوراکیهای حلال و دوری از تناول غذاهای حرام و حتی شبهه ناک می تواند بر رفتار، خلقیات و تربیت انسان صالح اثر گذار باشد. در دنیای امروزی بدلیل اینکه جامعه بشریکاملاً به یکدیگر وابسته می باشد داشتن سلامت جسم و روحتواماً، از الزامات رسیدن به سعادت دنیا و آخرت می باشد. بنابراین در این مقاله، نتایج آخرین تحقیق، و بررسیهای انجام شده در زمینه استفاده از غذاهای حلال و تأثیرات آن بر ژنتیک انسان و بروز صفات نیک و برخورداری از سلامت جسم و روح از دیدگاه علم امروزی و همچنین روایات دینی مورد عنایت قرار گرفته است.

هدف پژوهش: محققان امروز بر این باورند که استفاده از ترکیبات غذایی که حلال و سالم باشند، می توانند بر خلق خو و رفتارهای انسانی که از ذات و ژنتیک فرد سرچشمه می گیرد، اثرات معنی داری داشته باشد. از سوی دیگر، لقمه حرام و چه بسا شبهه ناک در عین حال که بر شخصیت انسانی اثر منفی می گذارد، زمینه ارتکاب و بروز گناه رااحتمالاً در او نیز فراهم می کند. بنابراین، مسلمانان برای داشتن نسلی پاک ومومن باید بر اساس شرع مقدس و همچنین نتایج علمی، از خوردن غذاهای حرام و شبهه ناک جدا پرهیز نمایند. به دلیل اینکه این امر می تواند موجب ایجاد خطر در بین جامعه بشری بخصوص مسلمانان شود.

روش و چگونگی انجام پژوهش: نتایج آخرین پژوهشهای انجام شده در زمینه استفاده از غذاهای حلال و اثرات آن بر ژنتیک انسان و بروز صفات نیک و همچنین سلامت جسم و روح از دیدگاه علم ژنتیک و پزشکی و روایات دینی مورد بررسی قرار گرفته است.

یافتهها و نتیجهگیری: در روایتهای زیادی از ائمه اطهار - ع - تأکید شده است غذایی که مادر در دوران بارداری یا شیردهی می خورد علاوه بر آثاری که بر جسم و ظاهر فرزند می گذارد، بر اخلاق او تأثیرگذار است. مصداق واقعی تأثیر لقمه حرام، کلام حضرت امام حسین - ع - در روز عاشورا خطاب به لشگریان یزید و عمر سعد، می باشد که فرمودند: حرامی که در وجودتان فرو برده اید، مانع از آن میشود که کلام حق را بشنوید و آن را درک کنید.

همچنین در دیگر بررسیهای دینی مشخص شده است خوشبختی یا بدبختی هر انسانی تا اندازه ای در دوران قبل از تولد و بخشی نیز پس از تولد او تعیین می شود و در این خصوص پدر و مادر نقش تعیین کننده ای دارند؛ از آن جهت که کسب روزی حلال و تناول غذای حلال باعث تشکیل نطفه و همچنین رشد جنین خواهد گشت. شاهد این نکته بسیار مهم، روایتی است که در کتاب »بحارالانوار« نوشته شده است. پیامبر گرامی اسلام - ص - در این خصوص فرموده اند؛ خوشبخت کسی است که سعادت او در شکم مادرش پایه گذاری شده باشد.

حضرت در حدیث دیگری فرموده اند؛ بدبخت کسی است که اساس شقاوتش در بطن مادرش پایه گذاری شده باشد. بر طبق این روایت این چنین می توان نتیجه گرفت غذاهایی که انسان در دوران جنینی از مادر خود دریافت می کند و همچنین پایبندی مادر به رعایت حلال و حرام آنچه می خورد و می آشامد، تا اندازه زیادی در رقم خوردن سعادت یا شقاوت کودک تأثیرگذار می باشد. نکته قابل توجه دراین خصوص آن است که شیطان اصولا لشگر خودش را از انسانهایی که نطفه ناپاک دارند و یا با غذای حرام یا شبهه ناک پرورش پیدا کرده اند تشکیل می دهد. به همین دلیل است که وقتی انسانی لقمه حرام یا شبهه ناک می خورد، دیگر نمی تواند به درستی حق را از باطل تشخیص دهد و از نعمت فرقان و تقوی برخوردار گردد.

از سوی دیگر نتایج تحقیقات فعلی نشان داده است، که ترکیبات غذایی می توانند بر میزان بیان ژنها، اثرات متقابل ژنها با یکدیگر و همچنین ویژگیهای ظاهری انسان تأثیر گذار باشند. چرا که مواد غذایی که مصرف می شود، پیش ساز تمام ساختارهای مورد نیاز بدن از جمله پروتئینها، نوکلئیک اسیدها، لیپیدها و کربوهیدراتها می باشند. از طرفی این ترکیبات در سنتز آنزیمها، هورمونها، انتقال دهندههای عصبی، سلولهای خونی و سلولهای دستگاه ایمنی و دیگر قسمتها هم نیاز می باشند.

جدیدترین نتایج تحقیقاتی نشان داده است، مولکولهای مواد غذایی می توانند با ساختار ژنتیکی و ژنهای انسانها ارتباط مستقیم داشته باشند و مصرف ترکیبات غذایی سالم و حلال می تواند موجب بهترین پاسخ ژنتیکی شود. از این رو استفاده از مواد غذایی سالم و حلال می تواند موجب ارتقا سلامت جسم، روح و روان انسانها شود که امروزه دانشمندان مسلمان بر اساس یافتههای ژنتیکی و پزشکیکاملاً به آن اعتقاد دارند.

بر اساس روایات و احادیث ائمه معصومین - ع - ، آیات قرآن و همچنین یافتههای علم پزشکی و بررسیها و مطالعات ژنتیکی مشخص شده است که، تغذیه از مواد غذایی سالم و حلال موجب افزایش تندرستی و ارتقا سلامت جسم و روح می شود. به طوری که ثابت شده است که سلامت غذایی و تعادل ترکیبات استفاده شده موجب بیان به موقع ژنها در انسان می شود و نتیجه آن، بروز بیشتر و موثرتر صفات فاضله وحسنه و برخورداری از زندگی سالم و گرایش کمتر به سمت گناه، جرم و فساد میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید