بخشی از مقاله

چکيده

پدافند به دو بخش تقسیم میشود -1 پدافند عامل -2 پدافند غیرعامل

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظام? است و به مجموعه اقداماتی اطلاق میگردد که به جنگافزار نیاز ندارد و با اجرای آن میتوان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد

در این مطالعه برای تعیین ارزش اقتصادی آب و تغییر اقلیم بر آن از مدل شبیه سازی تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی با استفاده از نرم افزار Modflow شبیه سازی شده است.

تغییرات جوی که در سراسر جهان مشاهده میشود به احتمال خیلی زیاد ناشی از عواملی است که بشر درآنها دست دارد.

سطح آب زیر زمینی سطحی است شیبدار بین منطقه اشباع و غیر اشباغ که در تعادل با فشار اتمسفر است محل تجمع آب در زیر زمین در فضاها و خلل و فرج ریز در زمین است. وارد کردن آب به داخل یک سازند زمین شناسی را بوسیله متدها و تاسیسات مختلف ، تغذیه مصنوعی گویند.این آبها فقط حدود 4 درصد از مجموعه آبهایی را که فعالانه در چرخه آبشناختی دخالت دارند، تشکیل میدهد. با این وجود حدود 50 درصد جمعیت دنیا از نظر آب شرب متکی به همین آبهای زیرزمینی هستند.

در صورتی که تخلیه آب زیر زمینی توسط چشمه، چشمه های آب گرم ، آتشفشان و چاه است. ایجاد غار ها ، نشست سطح زمین و غرغاب شده سطح زمین از آثار فرسایشی آب های زیر زمینی است. مدل شبیه سازی تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی با استفاده از نرم افزار Modflow شبیه سازی می شود. بر اساس نتایج مدل شبیه سازی شده بیلان آب، برای بهره برداری از چاهها حدود 8 میلیون متر مکعب در سال براورد شده است. تغذیه طبیعی به درون آبخوان حدود 2 میلیون متر مکعب براورد شده است.

.1مقدمه

منابع آب قابل تجدید کشور با توجه به وضعیت بارندگی، پوشش گیاهی و... به طور متوسط حدود 130 میلیارد متر مکعب در سال و حجم قابل استحصال با احتساب حجم آبهای برگشتی حدود 126 میلیارد متر مکعب برآورد می شود. در حالیکه متوسط حجم کل منابع آب کشور رقم ثابتی است، تقاضا برای آب به علت رشد نسبتا بالای جمعیت، توسعه کشاورزی و صنعت درحال افزایش است.

درحال حاضر میزان مصرف آب در بخشهای مختلف حدود 93/3 میلیارد مترمکعب برآورد شده است. که حدود 86/3 میلیارد متر مکعب به بخش کشاورزی و 7 میلیارد مترمکعب به بخش شرب و صنایع اختصاص دارد. این درحالی است که کشورایران با حدود 7/3 میلیون هکتار کشت آبی پس از کشورهای هند، چین، آمریکا و پاکستان دارای بیشترین مساحت زیرکشت آبی درجهان است.

علیرغم سرمایهگذاریهای کلان انجام گرفته درسالهای گذشته، خشکسالیها، برداشتهای اضافه از ذخایرآبهای زیرزمینی و تخریب کیفیت منابع آب از طریق آلودگیهای صنعتی و شهری، کودها و سموم شیمیایی برنگرانی ناشی از محدودیت کمی و کیفی منابع آب افزوده است. این درحالی است که عدم توازن بین منابع و مصارف آب در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در هنگام خشکسالی، مشکل کم آبی را به بحران تبدیل می کند.

با توجه به ویژگیها و ماموریتهای اساسی بخش آب، این بخش نقش مهمی در تحقق اهداف چشم انداز به ویژه در ارتباط با رشد مستمر و پایدار بخشهای مرتبط همچون بخش کشاورزی و صنعت به همراه خواهد داشت. درهرحال نقش کلیدی بخش آب در تامین و انتقال نهاده اصلی بخش کشاورزی، صنعت و آب مورد نیاز شرب و بهداشت غیرقابل انکار است.

در سالهای اخیر دنیای علم و مجامع عمومی جهان در برابر این سوال جدی قرار گرفته اند که میزان تاثیر فعالیت های انسان در اقلیم چقدر است . انسان با قطع درختان - احداث سدهای بزرگ آبیاری ،خشکاندن باتلاقها و سرانجام گسترش مناطق مسکونی باعث تغییر اقلیم در مقیاس محلی و موضعی می شود . اما تازه متوجه شدیم که بر اثر فعالیت های مختلف انسانی خطر تغییرات اقلیمی در مقیاس سیاره ای هم ممکن است وجوداشته باشد اصولاً منظور از این خطر، خطری است که از افزایش گاز کربنیک به وجود می آید .

گاز کربنیک در طیف وسیع و به صور مختلف - به صورت جرم زیستی یا بیوماس-مثلاً در ترکیب و ساختار درختان جنگلی و مردابها - و نیز همراه با بعضی روسوبات و نهشته ها - گاز طبیعی ،نفت و زغال سنگ - در زمین وجود دارد . اما تنها موجودی آن در جو زمین است که با تاثیر در بیلان تابشی خورشید به صورت تاثیر گلخانهای در روند تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا می کند .

گاز کربنیک از دورانهای گذشته به شکل زغال سنگ گاز نفت در زمین زخیره شده است . وجود این ذخایر خود دلیلی بر غلظت بیشتر گاز مزبور در جو روزگاران گذاشته است که به معنی تاثیر گلخانه ای شدید تر و وجود گرمای بیشتر در آن دوره هاست.امروزه این روند در حال بازگشت است ؛بدین معنی که با مصرف فزاینده سوختهای فسیلی در صنایع و مصارف خانگی ؛پیوسته مقدار زیادی گاز کربنیک در جو رها می شود.

در حقیقت فزایندی که طبیعت طی ملیونها سال انجام داده است ،انسان ظرف چند سال انجام می دهد. البته مقداری از این گاز را اقیانوسها جذب می کنند،اما باید توجه داشت که قدرت جذب اقیانوس محدود است؛بنابراین می توان تصور کرد که با اشباع شدن آب اقیانوسها از این گاز،روند افزایش مقدار گاز کربنیک جو شتابی قابل ملاحظه بیابد.

برای آگاهی از میزان تغییر احتمالی اقلیم ،مدلهای بسیاری از فزایندهای فیزیکی و شیمیایی در جو،با توجه به رابطه متقابل جو با آب اقیانوسها،پوشش گیاهی،پنهه های یخ و برف لازم است .نظر به محاسباتی که تا کنون انجام گرفته است،می دانیم که با دو برابر شدن گاز کربنیک موجود - MPP 600B300 - ،دمای سطح زمین 5B3 درجه سلسیوس افزایش خواهد یافت؛در عین حال رطوبت جوو میزان بارندگی رو به افزونی خواهد رفت و در حالی که تغییرات اقلیمی در عرضهای جغرافیای پایین چندان زیاد نخواهد بود،در عرض های بالا،به دلیل کاهش میزان آلبدو،شدیدترین تغییرات اقلیمی پدید خواهد آمد.

-  آسیب پذیری ، حساسیت و نقاط ضعف آبهای زیرزمینی

-1برداشت آب عمدتاً از طریق پمپاژ - نیازمندی به انرژی - انجام می پذیرد.

-2 مدلسازی در آن پیچیده است و کالیبراسیون آن سخت است.

-3 از نظرها دور است و تصور درست عمومی در آن وجود ندارد.

-4 نوسانات سطح آب باعث مشکلات زمین شناسی از جمله نشست زمین می شود.

-5 حرکت جریان درون آن کند است.

-6 امکان برداشت غیر مجاز در آن فراهم تر است - حفاظت از منابع مشکل تر است - .

شکل :1 ارتباط آب زیر زمینی در گرادیان هیدرولیکی را نشان میدهد.

.2 - b - اهداف اصلی اقتصادی یک طرح تغذیه مصنوعی

-1 کنترل و مهار سیلابها و ذخیره مقدار مازاد آن -2 به تعادل رسانیدن وضعیت آبخوانها در دشتهای با بیلان منفی -3 مقابله با پدیده هجوم آبهای شور

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید