بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله با همکاری مدارس ناحیه 5 تبریز داده های مربوط به 200 دانش آموز ابتدایی که صد نفر از آنها را دختر و صد نفر دیگر را پسران تشکیال داده اند به صورت تصادفی جمع آوری گردیده و با بررسی آماری سواد والدین با وضعیت تحصیلی دانش آموزان نتایج حاصل نشان دهنده این است که سواد والدین با وضعیت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیمی دارند . کمترین معدل تحصیلی مربوط به گروهی است که اولیای آنها یا بی سواد و یا سواد ابتدایی داشتند و بالاترین معدل تحصیلی دانش آموزان نیسز مربوط به گروهی از آنها بود که اولیایشان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند پس هرچقدر سطح سواد والدین بالاتر باشد وضعیت تحصیلی دانش آموزان نیز بهتر است .

کلمات کلیدی: کلمات کلیدی: سواد اولیا ، وضعیت تحصیلی ، دانش آموزان.

مقدمه

خانواده نخستین و اصلی ترین نهاد اجتماعی است که انسان در طول تاریخ با آن سرو کار داشته است. نایلینک در یک مطالعه طولی در مورد تاثیر عوامل مختلف خانوادگی و آموزشی بر روی نتایج تحصیلی به این نتیجه رسید ک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مولفه های چندگانه خانوادگی مانند : باورها و انتظارات والدین ، اعمال انظباطی ، شرایط سواد و پایگاه اجتماعی خانواده و از همه مهمتر محیط عاطفی حاکم بر خانواده تاثیر مستقیم دارد.

باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک از خود و اعضای خانواده خود موثر است از جمله می توان به عوامل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد ک ارتباط مستقیمی با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد کودکان متعلق به خانواده های با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر معمولا انگیزش و موفقیت تحصیلی کمتری را نشان میدهند و برای شکست در مدرسه و ترک تحصیل در معرض خطر بیشتری هستند .

معمولا در خانواده های متعلق به جایگاه اجتماعی- اقتصادی بالا فعالیت هایی وجود دارد که تفکر کودکان را تحریک میکند به علاوه در این خانواده ها کامپیوتر ، کتاب های کمک آموزشی و غیر آموزشی ، پازل و ... به چشم میخورد و والدین برای رشد شناختی فرزندانشان سرمایه گذاری کرده و برای یادگیری آنها وقت بیشتری را صرف می کنند.اکلز ، منظور از پیشرفت تحصیلی موفقیت در امر تحصیل است ک می تواند به مهارت در امری خاص یا تخصص در بخشی از دانش منجر شود .

در نظام آموزش و پرورش منظور از پیشرفت تحصیلی دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر در هر دوره است . سواد و تحصیلات یکی الز عوامل مهم پیشرفت بشر است . بی سوادی در تمام ابعا مختلف زندگی می تواند تاثیر گذار باشد مخصوصا که در بهداشت ،رشد اقتصادی ، رشد فرهنگی ، رشد و تربیت فرزندان و ... چیزی که مشخص و مبرهم است مشاغل و گرفتاری روز مره ی پدران و سوا داندک و پرجمعیت بودن خانواده ها و اختلاف های خانوادگی در فرزندان تاثیر انکار ناپذیری دارد .

بالاترین سطح از پیشرفت در علوم و تکنولوژی نیاز به والدینی دارد که با درک عمیق و جامع و کامل از مسائل راه درست را به فرزندانشان نشان دهند .به نقل از مهدویه و حسینی زاده در پژوهش های مایکل و همکاران مالس و استرشوییچ  پیتر و بادورنیا به تاثیر محیط خانواده پرداخته شده و آن را عاملی مهم در پیشرفت سواد خواندن می دانند. چیا و ویکو در پژوهش خود عنوان می کنند فعالیت های خواندن والدین نگش مثبت والدین به خواندن و محیطی غنی از منابع آموزشی در خانه می تواند یک تخمین کننده مناسب برای رفتارها و نگرش خواندن کودکان باشد.

از آنجایی که عوامل دخیل و موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار زیادند و به عوامل گوناگون در داخل نظام آموزش و پرورش و عوامل خارج از نظام آموزشی تقسیم می شوند میزان سواد والدین و پیشرفت تحصیلی میزان در آمد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان بدیهی است که کشور ما به مطالعات و تحقیقات مربوط به آموزش و پرورش نوجوانان و کودکان نیاز فراوان دادرد و در این میان لازم است به مسائل و مشکلات مهمی که به نحوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در ارتباط است توجه لازم مبذول گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید