بخشی از مقاله

چکیده

استفاده از زمان و مکان برای گذراندن اوقات فراغت آزاد و تفرج امروزه به صورت پدیدهای فراگیر درآمده است. انسان آگاهانه یا ناآگاهانه وقت تفریح خود را طوری معنی و انتخاب میکند تا برای اعصابش که در اثر فعالیتهای اجباری کار، ازدحام و خستگی ناشی از فشردگی بی حد محیط زندگی شهریاش نا متعادل گردیده، تعادلی روانی و فیزیکی به وجود آورد.

یکی ازمشکلات خدمات گردشگری نبود مکانهای اقامتی و هتلهای مناسب می باشد انتخاب محل اقامت درهرکشور و شهری ازاولویت های اصلی گردشگران به شمار می آید. محل پیشنهادی این پروژه در محیطی مسطح در مجاورت باغ تاریخی فتح آباد کرمان می باشد.

این پروژه شامل اقامتگاه و امکانات تفریحی برای گردشگران در محدوده سایت و نیز فضاسازی مناسب ضمن حفظ کردن خصوصیات تاریخی آن و شاخص نمودن مسیرهای خاص و چشم اندازهای زیبا و نیز ایجاد محلهای اقامتی میباشد. هدف معمارانه پروژه نیز ایجاد فضایی است که گردشگران با آرامش و آسایش و با فراغت از زندگی روزمره محیط جدیدی را تجربه کنند که با توجه به پیشرفت صنعت توریسم در کرمان ، امری ضروری به نظر می رسد.

-1 مقدمه

مجموعه اقامتی

ارتباط گسترده معماری دررابطه با صنعت گردشگری در وهله اول به شکل مجموعه های اقامتی-تفریحی نمود می یابد. با کمی اغراق می توان گفت استقرار اغلب مجموعه های اقامتی موجود در کشور به دلایل اقتصادی، تاریخی، مذهبی، تفریحی و ... در مجاورت عنصر جذب کننده گردشگر می باشد و شاید مجموعه ای تفریحی-اقامتی داخل کشور نباشد که به دلیل ذات وجودی خود هدفی برای جذب گردشگرشود.

عوامل مختلفی در انتخاب مقصد گردشگری و همچنین رفتار گردشگران تأثیرگذار هستند اما یافته های مطالعات متعددی ادراکات گردشگر ازیک مقصد سیمای مقصد و سطوح رضایت گردشگران را از جمله متغیرهای ایجاد وجوه تشابه و تفاوتها میان گروههای مختلف گردشگران در انتخاب الگوهای سفر معرفی کردهاند. آنچه امروزه به عنوان یک هدف اصلی مدنظر است طراحی هتلها و مکانهایی می باشد که موضع آن راحتی مهمان است و طراحی فضاهای فردی یا دسته جمعی که بتواند نیاکهای فیزیکی و ادراکی تازه واردین را جوابگو باشد.

در حالی که عصر جدیدی از توریسم آغاز شده است و سیر تکاملی خود را می پیماید و با توجه به جاذبه های گردشگری، ظرفیت ها و امکانات مناسب در عرصه های مختلف، به راحتی میتوان دریافت که مقام نود و پنجم در شرایط کنونی و رتبه یکصد و سی و هفتم در افق 2020 میلادی در میان 181 کشور جهان شایسته صنعت گردشگری ایران نیست، کشوری که از نظر توانمندی های خاص طبیعت گردی در میان پنج کشور اول دنیا قرار دارد.

این صنعت در ساختارهای فضایی، فرهنگی، ا جتماعی و اقتصادی عصر پسامدرن در جامعه حال حاضر شهری ایران بسیار با اهمیت است. براساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی و اقامتی مدرن یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت شهرهای جامعه گردشگری می باشد. - شریفیان, اردشیر؛ بهرام وزیری و حسن ستاری ساربانقلی، - 1392 یکی ازمشکلات خدمات گردشگری نبود مکانهای اقامتی و هتلهای مناسب می باشد انتخاب محل اقامت درهرکشور و شهری ازاولویت های اصلی گردشگران به شمار می آید. 

-2 بستر طراحی

مطالعات اقلیمی کرمان

ایران در نیمه جنوبی منطقه معتدل شمالی واقع است اما میدانیم اوضاع جوی آن تنها تابع این موقعیت جغرافیایی نبوده و عوامل دیگری همچون ارتفاع از سطح دریا جهت چینخوردگی، مجاورت با دریا و یا دوری از ان جهت ورزش بادها و جابجایی تودههای هوا، تأثیرات کلی در این امر دارند.

اقلیم کرمان نیز تابع شرایط مذکور است و از نقطه نظر درجهبندیهای اقلیمی که انجام شده است، جز اقلیم خشک بیابانی گرم محسوب گردیده است.

ارتفاع از سطح دریای کرمان 1749 متر میباشد و از سویی اقلیم کرمان متاثر از چینخوردگی مجاور کویر شهداد که شهر بدان واقع شده میباشد.

میزان بارش، رطوبت و باد عوامل اقلیمی هستند که در ایجاد شرایط آسایش، بهرهوری مناسب از محیط زیست و فضای ساخته شده موثر میباشد و از این رو به صورتی گذرا آنها را مرور میکنیم.

از مشخصات اینگونه اقلیم ، اختلاف شدید درجه حرارت در فصول سرد و گرم و حتی در شب و روز میباشد. هم اکنون در زمستان درجه سرمای شهر کرمان در اغلب ایام به حدود 15 درجه زیر صفر میرسد در پارهای از ایام تابستان درجه حرارت به بیش از 40 درجه بالای صفر نیز رسیده است به موجب نمودار حرارتی شهر کرمان میانگین دمای متوسط شهر کرمان هرگز از 4 درجه بالای صفر کمتر نشده است - برای ماههای آذر و دی - و هیچگاه هم از 26 درجه بالای صفر تجاوز ننموده است - حداکثر در تیرماه - روشن است که این اختلاف شدید حرارتی به خاطر این است که کرمان در اقلیم خشک ولی در ارتفاع و در مجاورت کویر واقع شده است.

در همین زمینه، بررسی روزهای یخبندان سال با استفاده از سالنامه هواشناسی نشان میدهد که تعداد روزهای یخبندان در شهر کرمان نسبتاً زیاد است.

همانطور که در نمودار ملاحظه میشود طی سالهای مذکور در آذر و بهمن، 27 روز هر ماه یخبندان بوده است و در دی ماه 22 روز در آبان ماه 9 روز و بالاخره در اسفند ماه4 روز یخبندان شده است.

راهبردهای طراحی اقلیمی

گرمای هوا در روز و تابستان و سردی آن در شب و بویژه در زمستان، یکی از مهمترنی عواملی است که در طراحی معماری در مناطقی مانند کرمان باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور نزدیک شدن طرح به ضوابط اقلیمی راهبردهای انتخاب نوع مصالح، فرم ساختمان جهت استقرار ساختمان و انواع تهویه مورد بررسی قرار میگیرد.

شرایط آب و هوای کرمان قسمت اعظم سال - بجز ماههای فروردین - اردیبهشت - شهریور و مهر در خارج از محدوده قابل تحمل قرار دارد و بویژه در فصل زمستان ، تنها راه تأمین شرایط مناسب زیست در فضاهای ساخته استفاده از وسایل گرمایش میباشد.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به موضوع طرح - ساختمانهای فرهنگی - ادار ی که درروز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. - و مقایسه مجموعه عواملی چون روابط داخلی، فضای کلی مجموعه، شکل زمین، روابط عملکردی ، ایدهها و مفاهیم موجود در شکلهای معمارانه اهمیت فراوانی در ساماندهی فضاها داشته و از این رو مجموع راهبردهای اقلیمی در تعامل و تقابل با سایر پارامترها و الویتها در فرایند طراحی سنجیده و گزینش میشوند.

با توجه به اینکه در کرمان دو فصل بحرانی وجود دارد و بهترین ساختمان اقلیمی آن است که بتواند کمترین حرارت را در زمستان از دست داده و کمترین مقدار آن را در تابستان از آفتاب و محیط اطرافش کسب نماید.

الف-استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا و زمان تأخیری حدود 8-7ساعت در جاییکه شیشه خصوصادر سطحی گسترده داریم استفاده از شیشه دوجداره برای سقف نیز انتخاب مصالح با ظرفیت حرارتی بالا و زمان تأخیر بالا به منظور کاهش تبادل حرارتی بالا و زمان تأخیر بالا، به منظور کاهش تبادل حرارتی داخل و خارج مورد نظر میباشد.

ب- در تعیین مناسبترین فرم باید گفت ساختمانهای فشرده و فرمهایی که اضلاع شمالی و جنوبی آنها بزرگتر از اضلاع شرقی و غربی است مفیدتر بوده و گسترش ساختمان در ارتفاع نیز مناسب میباشد.

ج- در تعیین مناسبترین جهت قرارگیری ساختمان با توجه به تابش خورشید ساختمان میتواند در طول محور شرقی - غربی گسترش یابد و 25تا35 درجه نسبت به محور شمال- جنوب چرخش داشته باشد. جبهه جنوبی مهمترین جبهه نورگیر است و بافت قدیم کرمان نیز میتواند الگوی مناسبی در تعیین جهت ساختمانهای جدید ارائه دهد.

د- استفاده از فضای سبز و اب در محیط های باز و بسته

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید