بخشی از مقاله

چکیده

یادگیری بخش مرکزی زندگی هر فرد است، حتی زمانی که به آن فکر نمی کند نیز اتفاق میافتد ، انسانها بیش از آنکه بر فضا تأثیر بگذارند، از آن تأثیر می پذیرند. محیط های یادگیری ازعناصری تشکیل خواهند شد که در کنار هم معنادار می شوند ،ویژگی ها و کیفیت های هر کدام ا ز این عناصر در شکل گیری رفتارهای مختلف مؤثر می باشند.از این رو فضاهای آموزشی مطلوب نیازمندند تا با ایجاد رضایت در دانش آموزان راندمان یادگیری و رضایت تحصیلی آن ها را افزایش دهند

آموزش و به تبع آن محیط های آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدن سازی جوامع به عهده دارند. لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش،ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت دانش آموزان است؛ فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی ، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان می باشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری دانش آموزان امکان پذیر می گردد.

در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند هرقسمت از این نظام باید به گونه ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازکار باز ایستد، کارایی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید.تحقیق حاضر بدنبال آن است که علاوه بر عوامل فیزیکی ،متغیرهای زیادی که در فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر است و آن را تحت تاثیر قرار می دهد را تشخیص و میزان تاثیر آن را بررسی نماید.

مقدمه

آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه ی این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همه ی انسان ها در طول زندگانی خود تحت تعلیم و آموزش قرار می گیرند این امر در مقاطع مختلف تحصیلی و درفضاهای گوناگون مانند مهد کودک، دبستان، متوسطه اول ومتوسطه دوم و .... صورت می گیرد.

محیط های یادگیری ازعناصری تشکیل خواهند شد که در کنار هم معنادار می شوند. ویژگی ها و کیفیت های هرکدام از این عناصر درشکل گیری رفتارهای مختلف مؤثر می باشند. آن چه شخصیت آدمی را شکل می دهد بی شک متاثراز فضایی می باشد که در آن پرورش یافته است.

آن چه می پسندد نشات از آن چیزی می گیرد که در گذشته اش مشاهده نموده و آن چه می داند همانی است که در کودکی و نوجوانی آموخته است. بنابراین، ایجاد محیطی آرام، دوست داشتنی و لذت بخش، موجب جلب توجه وتمایل دانش آموزان برای حضور در مدرسه و ارتقای سلامت روانی آنان میشود و بر یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد.

فعالیت های آموزشی
معلم و دانش آموز باید بدانند غرض از فعالیتهای آموزشی در یک مقطع زمانی خاص چیست. مشخص بودن هدفها در مدرسه ،سبب هماهنگی پیش فعالیتهای معلم و شاگرد میشود و آنان را به اجرای فعالیتهای متنوع بر میانگیزد و جهت و میزان پیشرفت آنان را نشان میدهد، محیط مدرسه و کلاس را آموزنده و نشاط آور میسازد و سطح یادگیری شاگردان را گسترش داده و یادگیری را عمیقتر و موثرتر میکند.

فضای آموزشی

تأثیر فضای آموزشی تنها به یادگیری دانشآموزان منحصر نمیشود بلکه روی عملکرد معلمان نیز تأثیر میگذارد. دیوید سیارا، میر اجرایی مرکز حقوقی آموزش در نیوجرسی امریکا با اشاره به تأثیر فضای آموزشی بر کیفیت کار معالمان عنوان کرد: »کار کردن در محیطی شلوغ، نامرتب و فاقد امکانات استاندارد آموزشی باعث خسته شدن معلمان میشود و کیفیت تدریس آنها را پایین میآورد و یادگیری را به حداقل می رساند.

شرایط مورد نیاز جهت ایجاد یک محیط آموزشی امن و مناسب بر یادگیری:

1.    نور و عوامل مربوط به آن مانند میزان و شدت نور، نوع نور - طبیعی یا مصنوعی -

2.    ابعاد ظاهری کلاس شامل دیوار، درب و کف کلاس، سرانه مساحت و سرانه فضا

3.    رنگ و تاثیر آن بر آموزش و محیط های آموزشی

4.    حرارت و تهویه کلاس

5.    صدا و عوامل مربوط به آن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید