بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی نویسندگان در این مقاله ، بررسی جایگاه فناوری اطلاعات در طراحی برنامه درسی و تاثیر آن بر بهبود یادگیری دانش آموزان د ابتدایی است، این مقاله که به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است ، برای درک بهتر موضوع ، توجه ایی به نقش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی درسی و ویژگی های برنامه درسی که با فناوری اطلاعات و ارتباطات آمیخته شده داشته است. مطالعات انجام گرفته بیانگر تاثیر فناوری اطلاعات بر افزایش انگیزه یادگیرندگان و فعال تر شدن فرآیند یادگیری در دوره ابتدایی است در ضمن مطالعات نشان داده اند که عواملی از قبیل معلم و دانش آموز ، محیط آموزشی ، نقش بسزایی در پذیرش فناوری اطلاعات دارند. پیشرفت های گوناگون در توانمندی های فناوری اطلاعات ، چهره آموزش را نسبت به دهه گذشته به سرعت متحول ساخته است.

اتخاذ و اجرای فناوری اطلاعات یکی از روش هایی است که در فرایند یاددهی-یادگیری به منظور افزایش کیفیت شیوه های تدریس- یادگیری مورد استفاده قرار میگیرد. پذیرش فناوری اطلاعات و اجرای کارآمد آن می تواند، راه درک اهداف جدید آموزشی از جمله: توسعه آموزش مداوم، مهارت و توانایی درگیر کردن در ایجاد دانش مشارکتی و حل مسئله به یاری متخصصان در همه جای دنیا آید. فناوری اطلاعات در برنامه ریزی درسی در حکم ابزار ، به دنبال طبقه بندی ابزار شناختی و ابزار فکراست.این نوع طبقه بندی زمانی اهمیت پیدا می کند که بخواهیم نقش فناوری اطلاعات را در فرایند تدریس و یادگیری، طراحی و انتخاب ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مشخص سازیم.

کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات ، برنامه درسی ، دوره ابتدایی ، محیط آموزشی ، یادگیری الکترونیکی.

مقدمه

عصر حاضر که عصر تغییر از جامعه صنعتی به جامعه فرا صنعتی یا جامعه اطلاعاتی لقب گرفته است، طبیعی است که اطلاعات، دانش و آگاهی بعنوان اساسیترین دارائی ها برای انسانها و جوامع بشری بحساب آید. رشد و گسترش فناوری اطلاعات در جامعه امروز به حدی سرعت گرفته است که میزان توجه به آنرا بعنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفتهاند، و معتقدند که عصر حاضر، دنیای متفاوتی خواهد بود که راهبری آنرا فناوری اطلاعات برعهده خواهد داشت. ویژگی مهمی که پدیده فناوری اطلاعات از آن برخوردار است این است که باعث میشود ارتباط انسان با انسان و همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقا یابد.

فناوری اطلاعات به دلیل تحولپذیری و قدرت تاثیر فراوانی که در رشد آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، امنیت ملی ،جهانی شدن و تعدیل مشکلات اطلاعرسانی سنتی دارد، یکی از پویاترین و بحثانگیزترین رشتههای علم و فناوری محسوب میشود. البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که فناوری اطلاعات به دلیل ویژگیهای خاصی که از آنها برخوردار است، همواره مورد سوءاستفادههایی نیز قرار گرفته است که این سوءاستفادهها، سؤتعبیرهایی را در زمینه بکارگیری از این پدیده موجب شده است. با این وجود باید به این مسئله اعتراف کرد که فناوری اطلاعاتی دارای قابلیت های فراوانی به منظور انتقال دانش، تسهیل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشیدن به روند رو به رشد توسعه دانش و اطلاعات میباشد که البته همه اینها در صورت بهرهگیری صحیح از این پدیده امکانپذیر است. [1]

فناوری اطلاعات در برنامه ریزی درسی دامنه ای از ابزار و شیوه های مربوط به رایانه بر پایه نرم افزار، سخت افزار و ارتباطات شامل منابع اطلاعاتی مانند استفاده از ابزارهای چند رسانه ای، شبکه و خدمات مبتنی برآن و مشارکت فناوری هایی چون ویدئوکنفرانس، روبات و تقسیمات دیجیتالی می شود.استفاده از فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری به منظور افزایش کیفیت شیوه های تدریس- یادگیری است.این امر دارای جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی درسی است.زیرا استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس راه درک کردن اهداف جدید آموزش از جمله: توسعه آموزش مداوم، مهارت و توانایی درگیر کردن در ایجاد دانش مشارکتی و حل مسئله به یاری متخصصان در همه جای دنیا آمده است. [12]

پیشینه نظری پژوهش

درادامه ، چند نمونه از پژوهش های انجام شده در زمینه موضوع مقاله ارائه میگردد :

نیاز روزافزون مردم به آموزش، ضرورت حفظ ارتباط میان آموزش و کار، کمبود آموزشگران متخصص، بودجه زیادی که صرف آموزش میشود؛ وجود نظامهای جدید مقرون به صرفه و با کیفیت را که علاوه بر جنبههای اقتصادی گستره وسیعی را تحت پوشش داشته باشد و به طور همزمان عده زیادی از فراگیران را تحت آموزش قرار دهد، را ضرورت میبخشد. فناوری اطلاعات علاوه بر پاسخگویی به نیازهای یاد شده، به فراگیران این امکان را میدهد تا در زمانهای مناسب به یادگیری بپردازند. [13]این مقاله تلاش نموده است با مطرح سازی عوامل تاثیر گذار در استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس به گونه ای مدارس هوشمند را مطرح سازد تا از بودجه های به هدر رفت برای بازسازی مدارس قدیمی جلوگیری نماید.

در بسیاری از کشورها به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی به منظور ارتقای کیفیت روشهای یاددهی-یادگیری مورد توجه خاصی قرار گرفته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات چهارچوب و یا ساختاری را به وجود میآورد که از این طریق کیفیت آمورش و پرورش ارتقا یافته، دانش آموزان و معلمان میتوانند با استفاده از این فناوری به منابع یادگیری وسیعی دست یابند، انگیزه یادگیری خود را افزایش دهند و شکلهای مختلف یادگیری را مورد استفاده قرار دهند. [8]در این مقاله سعی نموده ایم جنبه های مختلف استفاده از فناوری اطلاعات در برنامه درسی دانش آموزان ایران با توجه به امکانات و بودجه مطرح سازیم تا مسئله به شکل آرمانی نباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید