بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این تحقیق بررسی مدیریت سرمایه در گردش و کارایی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شرکت های صنایع دارویی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، فلزات اساسی و خودروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نمونه های تصادفی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق بانک های اطلاعاتی ره آورد نوین، دنا سهم، سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش کتابخانه ایی کسب شده است. داده های جمع آوری شده این تحقیق، با استفاده از مدل مطرح شده به کمک نرم افزار Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که شاخص عملکرد سرمایه درگردش، شاخص مطلوبیت سرمایه، شاخص کارایی سرمایه در گردش، چرخه تبدیل وجوه نقد، اندازه شرکت و رشد فروش شرکت تاثیر معناداری بر کارایی داراییها دارد همچنین در مورد تاثیر ساختار سرمایه بر کارایی داراییها نمیتوان تصمیم گیری کرد، در مدل اول فرضیه فوق رد شده ولی در مدلهای دوم و سوم ساختار سرمایه تاثیر منفی و معنیداری بر روی کارایی داراییها دارد.

مقدمه
کارایی مدیریت سرمایه درگردش، نماینده و معیار سلامت سازمان است که نیازمند کاهش مشکلات سرمایه، به عبارتی هزینه های تأمین مالی است - لانگ و دیگران، . - 2009 عدم کارایی مدیریت سرمایه درگردش موجب بیماری شرکتها می باشد و مدیریت مالی جدید، هدفش کاهش سطح داراییهای جاری بدون چشمپوشی از ریسک فقدان موجودیها می باشد - سانتانو،. - 2006 کارایی مدیریت سرمایه درگردش شامل برنامه ریزی و کنترل داراییهای جاری و بدهیهای جاری از طریق اجتناب از سرمایه گذاری بیش از حد، در دارایی های جاری و جلوگیری از گردش نامناسب داراییهای جاری، برای انجام مسؤلیتها و پاسخگویی می باشد - لازاریدیس و تایفونیدیس، . - 2012 چرخه تبدیل وجه نقد به عنوان معیاری که نشان دهنده کارایی مدیریت سرمایه درگردش است، شناخته می شود - پاداچی، . - 2013 موفقیت یک واحد تجاری به طور کلی وابسته به کارایی مدیران در توانایی مدیریت کردن حسابهای دریافتنی، حسابهای پرداختنی و موجودیها می باشد - سن و دیگران، . - 2010

مدیریت سرمایه درگردش کارا، یکی از پیش شرطهای اصلی موفقیت واحد تجاری است - پالاک و کوکورک، . - 2013 سوء مدیریت در اداره دارایی های جاری احتمال دارد، هزینه های چشمگیری در بر داشته باشد. سرمایه گذاری بیش از حد در داراییهای جاری، منابع مالی محدود واحد تجاری را، که می تواند در موارد سودآورتر مورد استفاده قرار گیرد، را به خود اختصاص می دهد، که موجب تحمل هزینه فرصت از دست رفته خواهد شد - روس و دیگران، . - 2012 از سوی دیگر، سرمایه گذاری کمتر از حد لازم در دارایی های جاری نیز ممکن است پر هزینه باشد - شلتون، - 2013؛ مثلأ کافی نبودن وجه نقد موجب می شود که تعهدات شرکت به موقع ایفا نشود، یا نگهداری موجودی به میزان ناکافی موجب از دست رفتن فروش و یا نارضایتی مشتریان می گردد - دلاف،. - 2003 در این تحقیق سعی بر آن است که ارتباط بین شاخصهای مدیریت سرمایه درگردش و کارایی دارایی ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران - صنعتهای دارویی، شیمیایی، فلزات اساسی، کانی غیر فلزی - مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی، درآمدها، هزینه ها، دارایی های جاری و بدهی های جاری ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و مدیریت دارایی ها و بدهی های جاری بر روی فروش و هزینه ها اثر میگذارد. در نتیجه مدیریت صحیح موجب افزایش بازده و سودآوری می شود. تجزیه و تحلیل مدیریت سرمایه در گردش، معیاری برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت سنجش توانایی مدیریت در رسیدن به اهداف واحد تجاری می باشد.

روش تحقیق
نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه امار تحقیق شامل شرکت های صنایع دارویی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، فلزات اساسی و خودروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای انجام این تحقیق، نمونه های تصادفی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس معیارهای زیر انتخاب گردید:

-1 از ابتدای سال 1385 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند. -2 پایان دوره مالی شرکتها 12/29 باشد.

-3 به منظور همگن نمودن آماری، بانکها و موسسه های مالی و سرمایه گذاری حذف گردید. -4 داده های موردنظر برای آن ها، از منابع مختلف در دسترس باشد.

با توجه به این شرایط شرکت های مورد بررسی قرار می گیرند که از لحاظ معیارهای بالا، در دسترس باشند و برای این منظور از روش نمونه گیری در دسترس استفاده می گردد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق بانک های اطلاعاتی ره آورد نوین، دنا سهم، سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش کتابخانه ایی کسب شده است.

متغییرهای تحقیق و نحوه اندازه گیری آنها
کارایی دارایی ها - EOA - ، در این تحقیق کارایی دارایی ها، براساس مدل های تحقیق به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. کارایی دارایی به صورت زیر محاسبه می شود - پرانوو و همکاران، - 2010
× - - EOA کارایی دارایی ها

بر اساس مدل های مورد استفاده در این مطالعه چهار متغیر مستقل استفاده شده است. شاخص عملکرد مدیریت سرمایه در گردش PLwcm - - ، این شاخص بیانگر چگونگی استفاده از دارایی های جاری در عملیات و به ویژه نقش آنها در فروش واحدهای تجاری می باشد. به عبارتی دیگر بیانگر/ کارایی در استفاده از دارایی جاری و اینکه دارایی های جاری نسبت به دوره قبل کاهش یافته است. در صورتی که این شاخص برابر با 1 و یا برگتر باشد نشان دهنده کارایی و عملکرد مناسب شرکت ازلحاظ این شاخص می باشد و اگر کوچکتر از یک باشد، نتیجه بر عکس است. این شاخص به صورت زیر محاسبه می گردد - افزا ونظیر،. - 2011

:N تعداد اجزای دارایی های جاری
1,2,3,…,N :i

شاخص مطلوبیت مدیریت سرمایه در گردش - UIWCM - شاخص مطلوبیت این موضوع را مطرح می کند که شرکت توانایی، استفاده از تمامی دارایی های جاری را برای اهداف افزایش داشته است. در صورتی که این شاخص برابر با 1 و یا بزرگتر از 1 باشد، نشان دهنده کارایی و عملکرد مناسب شرکت از لحاظ این شاخص می باشد و اگر کوچکتر از یک باشد، نتیجه بر عکس است. این شاخص به شکل زیر محاسبه می شود. شاخص کارایی مدیریت سرمایه در گردش - ELWCM - ، این شاخص به عنوان معیاری برای تعیین کارایی مدیریت سرمایه در گردش در شرکت ها مطرح است. در صورتی که این شاخص برابر 1 و یا بزرگتر باشد، نشان دهنده کارایی و عملکرد مناسب شرکت از لحاظ این شاخص می باشد و اگر کوچکتر از یک باشد، نتیجه برعکس است. شاخص مذکور به شرح زیر محاسبه می گردد.
ELWCM = plWCN × UIWCM چرخه تبدیل وجه نقد - CCC - ، این متغیر در تحقیقات گذشته به عنوان شاخص و معیاری از کارایی مدیریت سرمایه در گردش مورد توجه قرار گرفته است. چرخه تبدیل وجه نقد برابر است با، مجموع دوره وصول حساب های دریافتنی و دوره گردش موجودی ها، منهای دوره پرداخت حساب های پرداختی - اوسامه و یاسینه،. - 2011

روش تجزیه و تحلیل داده ها
جهت انجام آزمون های آماری، برآورد ضرایب و به دست آوردن مقادیر لازم برای تجزیه و تحلیل های آماری از قبیل آزمون های t و F، برآورد پارامترهای معادلات رگرسیون، ضرایب همبستگی، نمودارهای پراکندگی و غیره از نرم افزار آماری Eviews 8 استفاده شده است.

یافته ها آزمون ریشه واحد

برای اینکه در تخمین ها دچار رگرسیون کاذب نشویم، بایستی ابتدا از پایا بودن متغیرها اطمینان حاصل کنیم جهت بررسی پایایی متغیرها از آزمونهای لوین، لین وچو - LLC - 1 و فیشر- دیکی فولر تعمیم یافته - ADF - 2 و فلپس پرون - PP - 3 استفاده شده است. این سه آزمون از مهم ترین آزمون های ریشه واحد در دادههای پانل میباشند، هر چند که ممکن است روش های مختلف در آزمون های ریشه واحد مبتنی بر دادههای پانل نتایج متناقضی ارائه دهند. با توجه به نتایج آزمون پایایی بر اساس سه نوع آزمون که در جدول شماره - 2 - آورده شدهاند کلیه متغیرهای در نظر گرفته شده در این پژوهش پایا میباشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید