بخشی از مقاله

چکیده

یکی از ویژگیهایی که سرمایهگذاران و خریداران در سرمایهگذاری به آن اهمیت میدهند بازده سهام واقعی دارای بازده بالا و ریسک کم است که این بازده تحت تاثیر عوامل مختلف میباشد . با توجه به ضرورت دستیابی به بازده مورد انتظار دلخواه سهامداران بررسی تاثیر میانگین پیشبینی نرخ رشد، نوسانپذیری مخازح سرمایهای و نرخ رشد درآمد خالص بر بازده مورد انتظار سهام شرکتها ضروری است. هدف از این پژوهش تکمیل شکاف موجود در عرصه ادبیات موضوعی با بررسی پاسخ به این پرسش است که آیا میانگین پیشبینی نرخ رشد، نوسانپذیری مخارج سرمایهای و نرخ رشد درآمد خالص بر بازده مورد انتظار سهام شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تاثیر دارد یا خیر.

جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران متشکل از 102 شرکت در بازه زمانی شش ساله، از سال 1389 تا 1394 است. در این پژوهش از روش آمار توصیفی، آزمون k-s و ضریب همبستگی پیرسون، و همچنین از نرم افزار های spss و mintab و eviews برای جواب دهی بهتر استفاده شد و تمامی فرضیات در سطح 95 درصد مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد بین میانگین پیشبینی نرخ رشد،نرخ رشد درآمد خالص بر بازده مورد انتظار سهام شرکتها رابطه مثبت و معنادار و بین رابطه نوسان پذیری مخارج سرمایه ای و بازده سهام شرکت ها رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: نرخ رشد،مخارج سرمایه ای،درآمد خالص،بازده سهام

-1 مقدمه

در تعریف سرمایه گذاری میتوان گفت که سرمایه گذاری نوعی دارایی است که واحد سرمایه گذار برای افزایش منافع اقتصادی نگهداری میکند - کاناگاریتنام و همکاران، .1 - 2006 سرمایه گذاری ممکن است به اشکال مختلفی صورت گیرد و به دلایل گوناگونی نگهداری شود، که یکی از انواع سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری در افزایش سطح موجودی های شرکت ها می باشد. دلیل اصلی مطالعه سرمایهگذاری آن است که نوسانات مخارج سرمایهگذاری به شناخت چرخه کسبوکار کمک میکند. دلیل دیگر آن است که سطح مخارج سرمایهگذاری میتواند بطور چشمگیری تحت تاثیر سیاست های مالی قرار گیرد - اباربانیل و بوش، .2 - 1998نرخ رشد درآمد شرکتها بیشتر معطوف به عملکرد مثبت شرکتها میباشد - تیو و یانگ، .3 - 2002 معمولا سرمایهگذاران به دنبال سرمایهگذاریهایی هستند که بیشترین سودآوری را داشته باشد - بیکسیا و ایکسیو، .4 - 2007 نرخ رشد مثبت درآمد شرکتها عامل اصلی در تعیین عملکرد بهینه میباشد - هو و همکاران، .5 - 2011

شرکتهایی به عملکرد بهینه دست پیدا خواهند کرد که نرخ رشد مثبت درامد را تجربه کرده باشند - کوئن و همکاران، 6 - 2006 اگر سرمایه گذار مجموعه عوامل درون سازمانی و برون سازمانیرا در ارتباط با بازدهی مد نظر قرار دهد، قطعاً به نتایج مطلوبی در ارتباط با انتخاب شرکت مورد نظر برای خرید سهام و سرمایهگذاری در آن خواهد رسید - هرتزل و همکاران، . - 2002 همچنین ابادی و لیو - 2000 - ، بیان داشتند که سرمایهگذاران در ارتباط با خرید انواع سبد سهام پیش روی حساسیتهای متفاوتی از خود نشان داده و بیشترین توجه خود را معطوف به بازدهی سهام در سال مورد بررسی مینمایندبر این اساس این پژوهش به بررسی میانگین پیشبینی نرخ رشد، نوسان پذیری مخارج سرمایهای و نرخ رشد درآمد خالص بر بازده مورد انتظار سهام شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.

پیشینه تحقیق:

هاتن و استاکن - 2015 - ، ویژگی های پیش بینی های ثبت شده شرکت و چگونگی تاثیر دقت پیش بینی های سود قبلی را در پاسخ سرمایه گذاران به پیش بینی سود آینده بررسی کردند. آن ها در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که رفتار پیش بینی های قبلی شرکت اجازه می دهد تا برای پیش بینی ها اعتبار کافی ایجاد شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید