بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر نوسان پذیری سود بر توان پیش بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 121 شرکت می باشد.در این تحقیق کیفیت کنترل های داخلی و نوسان پذیری سودبه عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده تا تاثیر آنها بر توان پیش بینی سود شرکتها مورد بررسی قرار گیرد.در این تحقیق که از دادههای پانل - تابلویی - با اثرات ثابت استفاده شده ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان %95 نشان می دهد بین بین نوسان پذیری سود و توان پیش بینی سود شرکت ها ارتباط معکوس معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: کیفیت سود ، نوسان پذیری سود، توان پیش بینی سود

.1 مقدمه

نقش اصلی اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی فراهم کردن زمینههای لازم برای تخصیص بهینهی منابع است. در پی رسواییهای مالی اخیر، اطمینان و اعتماد سرمایهگذاران به سیستم گزارشگری مالی ضعیف شده و توان پیش بینی سود به عنوان یک عامل مهم در تعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده پدیدار گشت. در نتیجه، تعیین کیفیت اطلاعات حسابداری و نتایج حاصل از آن، مورد علاقهی سرمایهگذاران، مدیران، قانونگذاران و تدوینکنندگان استانداردها است. سهامداران که مهمترین گروه کاربران اطلاعات صورتهای مالی هستند منافع خود را در اطلاعات سود جستجو میکنند .سود حسابداری نشانهای است که موجب تغییر باورها و رفتار سرمایهگذاران میشود . توان پیش بینی سود میتواند در گزارشگری مالی اطمینان سرمایهگذاران را در بازارهای مالی تحت تاثیر قرار دهد.

از عوامل مهم مؤثر در توان پیش بینی سود میتوان به روشهای متعدد حسابداری، نارساییهای موجود در فرآیند برآوردها و پیش بینیها، اختیار عمل مدیران و تاثیرپذیری سود از مبانی گزارشگری و صلاحدید مدیران اشاره کرد. عبارت توان پیش بینی سود به توانایی مدیران در استفاده از اقلام اختیاری در اندازهگیری و گزارشگری سود اشاره دارد. اقلام اختیاری ممکن است شامل انتخاب از بین اصول یا استانداردهای حسابداری و به کارگیری برآوردها و زمانبندی معاملات برای شناسایی اقلام غیرعادی در سود باشد - سجادی و محمدی، .1 - 1389در طول سه دهه اخیر بحث توان پیش بینی سود مورد توجه خاص پژوهشگران قرار گرفته و تلاش بر این بوده است که با دست یافتن به یک روش منطقی و معتبر، توان پیش بینی سود مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل تاثیرگذار بر آن شناسایی شود .

توان پیش بینی سود زمانی مطرح میشود که تحلیلگران مالی تعیین کنند، تا چه میزان سود گزارش شده، منعکس کنندهی سود واقعی است. برداشت عموم سرمایهگذاران از مفهوم سود واقعی، سود حاصل از عملیات عادی است که قابل تکرار در سالهای مالی آینده و ایجاد کننده جریانهای نقدی است. مفهوم توان پیش بینی سود به دو ویژگی سودمندی در تصمیم گیری و ارتباط بین توان پیش بینی سود و سود اقتصادی اشاره میکند - دسای و همکاران1، .2 - 2009در پژوهش حاضر، تاثیر نوسان پذیری سود و کیفیت کنترل های داخلی بر شاخص های توان پیش بینی سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می شود.

.2 متن

در جامعه امروز تقریبا تمام افراد به نحوی با مفهوم ریسک آشنایی دارند و اذعان می کنندکه کلیه شئونات زندگی با ریسک مواجه است.ریسک درزبان عرف عبارت است از خطری که به علت عدم اطمینان درمورد وقوع حادثه ای درآینده پیش می آید و هر چقدر این عدم اطمینان بیشترباشد،اصطلاحا گفته می شود ریسک زیادتراست - راعی و سعیدی،.3 - 1383در منابع اقتصادی بطور کلی دودیدگاه برای تعریف ریسک مطرح می شود.دیدگاه اول ریسک را بعنوان هرگونه نوسانات احتمالی بازدهی اقتصادی در آینده تعریف می کند.در دیدگاه دوم، ریسک بعنوان نوسانات احتمالی منفی بازدهی اقتصادی در آینده تعریف می شود. درضمن، امروزه دیدگاه اول بیشتر مورد پذیرش است. از آنجا که هدف کلیه سرمایه گذاران کسب بیشترین بازدهی است،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید