بخشی از مقاله

چکیده

انتخاب و استفاده از یک راه حل اتوماسیون »مدیریت استراتژی و بررسی عملکرد« از مدت ها قبل در دستور کار شرکت مخابرات خراسان رضوی بوده است و با توجه به وجود سیستم مدیریت کیفیت و برنامه ریزی و کنترل برنامه ها در این سازمان، نیاز به سیستمی که بتواند شاخص های عملکردی از پیش تعریف شده سازمان را با روشی کارا و مناسب، اندازه گیری و پایش نماید و نیز قابلیت تعیین اهداف استراتژیک سازمان در بخش های مختلف، و مدیریت آن را داشته باشد ، کاملا احساس می شده است. در این مقاله با انجام بررسی هایی در زمینه انتخاب یک سیستم نرم افزاری مناسب که جوابگوی نیاز های ذکر شده باشد، سیستم مدیریت و بررسی عملکرد QPR، که عملکرد قابل قبولی را با توجه به پیش بینی زیر ساخت نرم افزاری مورد نیاز در این سازمان داشته، برای پوشش نیازهای مطرح شده انتخاب و بهکارگیری شده است.

مقدمه

شرکت مخابرات خراسان رضوی بررسی های زیادی را در زمینه انتخاب یک سیستم نرم افزاری مناسب که جوابگوی نیازهای مدیریتی در عملکرد سازمان باشد، انجام داده است و حتی در مراحل مختلف اقدام به بکارگیری نرم افزار هایی مشابه در این زمینه نموده که بعضا به دلیل وجود نواقص موردی در عملکرد نرم افزار، موفق به دریافت خروجی و کنترل مورد انتظار بر عملکردها و فرآیندهای سازمان نشده است.

پس از بررسیهای لازم، سیستم نرم افزاری مدیریت و بررسی عملکرد 1QPR Metrics، عملکرد قابل قبولی را با توجه به دارا بودن محیط یکپارچه برای مشاهده 2 KPIها، داشبورد و گزارشات و همچنین جمع آوری داده های مختلف از بسترهای متفاوت نرم افزاری ارائه نمود. از جمله ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-1 توانایی کنترل و مدیریت حجم انبوه داده ها

-2 کنترل دسترسی مجاز به گزارشات و خروجی های سیستم توسط گروه های مختلف کاربری ومدیریتی

-3 بستر مناسب تحت وب برای مشاهده و ورود اطلاعات

-4 توانایی برداشت خودکار اطلاعات طبق متدهای از پیش تعریف شده

-5 روش های نوآورانه در نگهداری کارت های امتیازی

-6    ساختار مناسب در تعریف شاخص ها و قابلیت استفاده چند باره از همان ساختار در مدل های متنوع
3 BSC

در نهایت، به کارگیری این سیستم توسط شرکت های معتبر بین المللی و داخلی و دریافت نتیجه مورد انتظار و همچنین بهبود در روند کنترل عملکرد و مدیریت استراتژی، گواهی بر عملکرد مناسب این سیستم در زمینه پایش عملکرد سازمانی می باشد. شرکت SIEMENS تصمیمی مبنی بر توسعه عملی ایدهی کارت امتیازی متوازن BSC که مدل تعالی EFQM را پوشش دهد در دستور کار قرار داد. فوائد حاصله از به کارگیری این سیستم برطبق گفته مدیر کل اطلاعات زیمنس به شرح زیر می باشد:

•    دست یابی شرکت به انعطافپذیری بی سابقه

•    مشوق مسئولیت پذیری درون سازمانی

•    108 کاربر این برنامه، نرم افزار مورد بحث را دارای کاربری آسان می دانند و ابراز می دارند که این نرم افزار دیدی جامع به استراتژیهای سازمانی و تاثیر کارهای فردی در این راستا به آنها میدهد.

شرکت SKANSKA یک گروه خدمات ساختمانی جهانی، متعهد به پیدا کردن را ه حلهای خلاق و ابتکاری برای مشتریان خود می باشد. این شرکت برای اولین بار سیستم کیفیت را در سال 1994 اجرا نمود. در سال 2000 این سیستم بعنوان یک سیستم مدیریت پوشش دهنده سلامت شغلی و محیطی و سیستم های ایمنی سازمانی بازطراحی گردید. در بهار SKANSKA 2003 شروع به تست QPR Scorecard نمود که منتج به برنامه ریزی برای استفاده از آن در حال حاضر گردید. استفاده از این روش فقط با در نظر گرفتن زمان تولید گزارشات بیش از 40 روز کاری در سال صرفه جویی برای SKANSKA خواهد داشت.

معرفی سامانه سیمای مخابرات خراسان رضوی

سامانه نرم افزاری QPR metrics، از اواخر سال 1391 در شرکت مخابرات خراسان رضوی به کار گرفته شد و به عنوان سیما - سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات - نامگذاری گردید. سامانه ی سیما، تصویری از عملکرد سازمان را به نمایش میگذارد. گزارش دهی، پایش عملکرد، و همکاری مبتنی بر اعتماد، از مزایای این پورتال می باشد. شرکت مخابرات خراسان رضوی توسط این سیستم به پایش و کنترل عملکرد خود در حوزه های مختلف از جمله: حوزه مالی - بهره وری - سودآوری - ، منابع انسانی، نحوه ارائه و توسعه خدمات - تلفن ثابت، دیتا، ADSL و ... - ، رضایت مشتریان، نوآوری و ... ، پرداخته و هر چه بهتر به سوی اهداف استراتژیک تعیین شده گام برمی دارد.

اساس کار این سامانه بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن بنا شده است. بدین صورت که می توان برای هر بخش از سازمان، کارت امتیازی شامل سنجه های قابل اندازه گیری و پایش در آن بخش را، تعریف نمود و پس از مدل نمودن و ایجاد کارت های امتیازی، مدیران و مسئولین می توانند به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و از این طریق نقاط ضعف و قوت بخشهای مختلف سازمان را بدست آورند 

مزایای کلیدی کارت های امتیازی تعریف شده در این سیستم:

.    راه اندازی سریع مدیریت عملکرد بر پایه سنجه ها

.    انعطاف پذیری: مدیریت عملکرد به صورت سفارشی شده، براساس آنچه مدیران سازمان می خواهند.

.    قابل گسترش: هزاران کارت امتیازی و میلیون ها سنجه برای اندازه گیری

.    مشارکتی: ارتقا عملکرد با همکاری متقابل

.    استفاده آسان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید