بخشی از مقاله

اسباب بازی از ابزارهای جذاب سرگرمی و آموزش کودک به شمار می رود. در این جهت، تولیدکنندگان در این صنعت سعی دارند که از شیوه های مختلف، برای جلب و جذب کودکان استفاده کنند. برخی از جنبه های مختلف تاثیرگذا، به زیبایی و در گونه هایی به کارایی اسباب بازی می انجامند. از ویژگی های موثر که می توان برشمرد، عواملی مانند متحرک بودن اسباب بازی و استفاده از نور و صدا در ساخت آن میباشد. این پژوهش توصیفی-تحلیلی در تطبیق نمونه های مختلف اسباب بازی های دخترانه، پسرانه و خنثی که صامت، ساکن و بدون استفاده از عوامل ایجاد نور ساخته شده اند، با نمونه هایی که تولید صدا دارند، حرکت می کنند و از خود نور ایجاد می کنند انجام پذیرفته است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر عوامل برشمرده بر جذب بیشتر کودکان در انواع سرگرمی و آموزشی اسباب بازی پرداخته است. در نتیجه این پژوهش، مشخص گردید که تاثیر اسباب بازی های متحرک، صدادار و نوردار در جذب کودک ارتباط مستقیم با سن او دارد و هر چه سن کودک پایین تر باشد این عوامل در جذب بیشتر وی به منظور اهداف سرگرم کننده و همچنین آموزشی موثرتر است.

 مقدمه

کودک همواره به اسباب بازی رغبت نشان داده و به سادگی جذب آن می شود. این علاقه کودک، زمینه ساز تولید مصنوعاتی شده که به رشد و تکامل فیزیکی و عاطفی کودک کمک می کند. این موضوع مورد توجه علوم مختلف از جمله روانشناسی است. در این مورد رابرت فیشر - - 1394 نویسنده کتاب "بازی های فکری برای کودکان"معتقد است که انسان با میلیونها نرون مغزی به دنیا میآید. در مراحل رشد، پیوند این نرون ها باعث پیشرفت و افزایش هوش کودک میشود و بازی با اسباب بازیهای مناسب سن او به سازماندهی و استحکام این پیوندهای مغزی میانجامد. تحریکات و فعالیت های مختلف جسمانی و ذهنی یکی از لازمه های رشد هر انسان به شمار میرود و کودک نیز به دلیل اینکه مهمترین دوران رشد همه جانبهی خویش را می گذراند، نیاز مبرمی به فعالیت های مختلف دارد. نیازهای مغزی کودک عبارتند از غذا، اکسیژن، استراحت، آب، تمرین و تحریک است. هیچ موجودی به اندازهی کودک نمی تواند بازی کند، کودک به بازی کردن نیاز دارد. اسباب بازی ها و سرگرمیها هستند که کودک را به تفکر وا داشته و به رشد او کمک می کنند. کمک پدر، مادر و مراقبین در هنگام بازی و بازی با اسباب بازیها باعث افزایش تحریک تفکر و مغز کودک و افزایش اعتماد به نفس او می-شود. رشد جسمی کودک و تحریک پذیری آن ها با یکدیگر متفاوت است به همین علت است که کودک شش ساله، اسباب بازیهای مناسب هشت سال به بالا را ترجیح می دهد و در همین ارتباط رشد کودک پسر از دختر را کندتر می دانند. لذا با توجه به نیاز های کودک در هر گروه سنی، از شیوه های مختلف، برای جذب وی استفاده می شود.

پژوهش حاضر به بررسی عوامل مختلف جذب کودک به انواع اسباب بازی میپردازد و به این نتیجه می رسد که هر چه سن کودک کمتر باشد بیشتر جذب اسباب بازی های متحرک، صدادار و نوری میشود و به دلیل اینکه این گروه بیشترین مصرف کنندگان این مصنوعات هستند موجب تولید و فروش بیشتر این اسباببازیها می-شوند. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از منابع اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است و همچنین در جهت بررسی بهتر این موضوع، به شیوه میدانی با مراجعه به هفت فروشگاه اسباب بازی در نقاط مختلف تهران ، به موجودی و تعداد فروش انواع اسباب بازیهای صدادار، نوری و متحرک پرداخته شده است. در مورد پیشینه این پژوهش مقالههایی دربارهی اسباب بازی و ارتباط آن با موضوعات مختلف، اعم از روانشناسی، صنعت، استاندارد، جایگاه اسباببازی، تولیدات و واردات، تاریخچه، طراحی و عوامل تاثیرگذار بر خرید اسباب بازی توسط والدین و ... کار شدهاند اما در خصوص موضوع پژوهش حاضر هیچ نمونه مشابهی وجود نداشت.
اسباب بازی

فرهنگ معین - - 1350 اسباب بازی را » وسیله بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان « تعریف کرده است. در تعریف دیگری که مربوط به اتاق بازرگانی امریکاست اسباب بازی با جزییات بیشتری معرفی میگردد.» صنعت اسباب بازی را شامل شرکتهایی میدانیم که در ساخت عروسکها، لباس و عکسهای عروسکها و شخصیتهای اکشن و اسباب بازیهای یکپارچه فعالیت دارند. همچنین شامل شرکتهایی میشود که بازیها و مجموعه بازی-هایی برای بزرگسالان و کودکان و نیز اسباب بازی های مکانیکی و غیر مکانیکی می سازند . سازندگان بازی های کامپیوتری و ویدئویی شامل این بازار نیستند.« - درستکار، 1393، - 21 این تعریف حدود بازیها و اسباببازی ها را مشخص کرده و با نگاهی به بازار و صنعت این محصولات را طبقه بندی کرده است. در مورد تاریخچه اسباب بازی نیز ذکر شده که در طول تاریخ مورد توجه بوده و از این نظر شامل پیشینهای مختصر است.» تحقیقات دربارهی وسایل بازی کودکان در ایران باستان بسیار اندک است.

اما در میان آثار مکشوفه، اشیایی وجود دارند که گواهی میدهند میتوان با نگرشی نوین به آن ها نگریست، مثل نقوش تروتمیز روی سفالینه های نقاط مختلف ایران مانند تلباکون در فارس و شوش از هزارهی پنجم پیش از میلاد، پیکرک هایی از زنان با کودکانی در آغوش از شوش مربوط به هزارهی دوم پیش از میلاد یا پیکرکهای سفالی، فلزی و شیشهای که به صورت کاملاً ابتدایی و ساده ساخته شدهاند ... و همینطور تشابهات بین اسباب بازی های قدیمی و دارای چهار چرخ که حالت کشیده دارند با اسباب بازیهای مدرن زمان ما باعث میشود که آن ها را در دسته ی اسباب بازی ها قرار دهیم... یک نمونه جغجغهی باستانی از شوش که متعلق به چهار تا سه هزار سال پیش است یافت شده که بیانگر وجود اسباب بازی در ایران باستان است.. - LU.VWGF.ZZZ - « این اسباب بازیها معمولا واسطه های انجام بازیها بودهاند »بازی تجربهی اصلی کودک برای درک جهان پیرامون است و جایگاه وی را در جهان مشخص می کند. همیشه جزئی از زندگی هر کودکی میباشد، همچنین میتوان گفت که بر روی زندگی بزرگسالان نیز تاثیر بسزایی دارد به گونه ای که خستگی ناشی از روزمرگی و کار را از بزرگسالان دور می کند. تحقیقات نشان داده است که چهار سال اول زندگی هر فرد دوره مهمی در رشد کودک است و در شکلگیری شخصیت و ویژگی های بدنی او نیز دوران مهمی بهشمار می رود. کودک در این سن مستعد پذیرش محیط است، توجه کودک به فعالیت های روانی و اجتماعی کودک توانایی او را برای برای یادگیری بالا می برد. توانایی کودک برای یادگیری بیشتر او به دلیل نیاز او به یک مکمل است. او به منظور بهدست آوردن این مکمل نیازمند اندکی نظارت یا هدایت است. بایستی گفت که هیچ تمرینی نمیتواند تا زمانی که کودک از نظر سیستم عصبی به حد مطلوبی نرسیده وی را قادر به نشستن و یا ایستادن کند، از طرف دیگر تاخیر در کسب این مهارتها امکان دارد به سمت محرومیت کودک از تجاربی که به منظور کسب این توانایی ها باید وجود داشته باشد، رخ دهد. کوشش هایی که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید