بخشی از مقاله

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر واردات بر اشتغال در صنعت کفش استان آذربایجان غربی میباشد.تحقیق از نظر روش ، توصیفی و از نوع تحقیقات پیمایشی است. و از نظر هدف کاربردي است.جامعه آماري شامل کلیه مدیران و کارکنان واحدهاي تولیدي فعال درصنعت کفش آذربایجان غربی و همچنین کارمندان اتحادیه کفش تشکیل می دهند. که مجموعا 81 نفر می باشد و به دلیل کوچک بودن جامعه آماري مورد بررسی در این پژوهش ، کل جامعه آماري به عنوان نمونه آماري انتخاب گردید. جهت جمع آوري داده ها از روش کتابخانهاي شامل کتب ، مجله ها ، مقاله هاي داخلی و خارجی ، پایان نامه ها و اینترنت و از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه جهت جمع آوري داده ها براي بررسی فرضیه ها استفاده گردید.جهت اطمینان از روایی پرسشنامه از روش کیفی یعنی نظر استادان و کارشناسان و مطالعه کتب ، مقالات استفاده گردید. جهت سنجش آزمون پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفاي کرونباخ استفاده گردید و میزان آن 0/881 بدست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است. براي تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و ویلکاکسون تک نمونه اي با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد -1واردات کالاهاي مصرفی بر اشتغال در استان آذربایجان غربی تاثیر ندارد.-2واردات کالاهاي واسطهاي بر اشتغال در استان آذربایجان غربی تاثیر منفی دارد -3.واردات کالاهاي سرمایهاي بر اشتغال در استان آذربایجان غربی تاثیر منفی دارد.

افزایش اشتغال یکی از مهمترین هدف هاي برنامه ریزيهاي کلان کشورهاست و در ایران یکی از مهمترین سمت گیريهاي اقت صادي ، ایجاد ا شتغال و جلوگیري از افزایش نرخ بیکاري ا ست. ا شتغال بخ صوص در بخش صنعت یکی از مهمترین مولفه ها در رسیدن به رشد و توسعه پایدار است. پدیده جهانی شدن و گسترش تجارت جهانی مانند سایر عوامل اقتصادي می تواند بر روي اشتغال بخش صنعت اثر گذار باشد که یکی از این عوامل ، واردات است.اثر نهایی واردات بر اشتغال مبهم ا ست چرا که از یک سو واردات کالاهاي م صرفی باعث کاهش تولید و در نتیجه کاهش ا شتغال و افزایش نرخ بیکاري می شود و از سوي دیگر واردات کالاهاي سرمایه اي و وا سطه اي باعث افزایش تولید و کاهش نرخ بیکاري می شود

اکثر مطالعات گذشته در زمینه تجارت و رشد اقتصادي بر موضوع رشد مبتنی بر صادرات تمرکز داشته و صادرات را محرك ر شد اقت صادي می دانند.مطالعات اخیر در این زمینه واردات را نیز به عنوان عامل ر شد مورد توجه قرار داده و اینطور بیان می کنند که کالاهاي سرمایه اي و واسطه اي، با انتقال دانش و تکنولوژي از کشورهاي توسعه یافته به کشورهاي در حال توسعه نقش مهمی در رشد اقتصادي ایفا می کنند کار شنا سان معتقدند که افزایش م صرف تولیدات خارجی، تولیدات داخلی را به حا شیه برده و تبعاتی را براي ک شور پدید میآورد، بنابراین براي دفاع از تولید، باید تعرفه ها به گونه اي تنظیم گردد تا مواد خام با قیمت پایین و کالاهاي تولید شده نیز با قیمت بالاتر از تولیدات داخل، وارد کشور شوند اما درشرایط فعلی این گونه نیست.

در دهه 1990 رشد کلی اشتغال آمریکا آهسته بود و اشتغال تولیدي یک سراشیبی انقباضی را تجربه کرد که نخستین علت ایجاد رکود بود.بطور تئوري اگر یک صنعت در بازار کار محلی در معرض رقابت با واردات چینی و محدودیت قابل توجه مهاجرت بین منطقه اي، قرار بگیرد، برخی از صنایع دیگر در همان بازار کار باید گ سترش یابد. واردات رقابتی از چین، بعد از سال 2000 یک نیروي موثر بر اشتغال و رکود بود. کاهش اشتغال تولیدي ایالت متحده به دلیل ارتباطات ورودي و خروجی و دیگرکانال هاي مبادلات عمومی ازدلایل ضعف کلی رشد اشتغال ایالات متحده بود

رونگا به بررسی اثر افزایش واردات رقابتی بر اشتغال و دستمزد، در صنایع تولیدي ایالات متحده در دوره - - 1977-1987میپردازد. با توجه به نتایج برآورد ، تغییرات در قیمت واردات اثر قابل توجهی بر اشتغال و دستمزد دارد تجارت و ادغام در اقتصاد جهانی ، براي توسعه و ایجاد اشتغال و کاهش فقرضروري است ولی ارتباط بین این عوامل پیچیده است. بیشتر شواهد و مدارك نشان می دهد که آزادسازي تجارت کالا برسطح کل اشتغال تاثیر ندارد اما بر اشتغال و دستمزد در سطح بخشی و شغلی موثر است ، در نتیجه به افزایش نابرابري درون کشورها دامن می زندمطالعه آماري در سال هاي - - 2003-2011 نشان می دهد که کاهش واردات رقابتی منجر به افزایش در سطح اشتغال تقریبا درتمام صنایع شده است.

درکشورهاي در حال تو سعه و بخصوص کشور ایران ، این نگرانی وجود دارد که افزایش واردات به از د ست دادن شغل و افزایش نابرابري ها دامن بزند. صنعت کفش ایران یکی از صنایع بسیار قدیمی و ریشه دار است که از پتانسیل کافی براي ایجاد اشتغال برخوردار می باشد ولی به دلیل مشکلات موجود در این صنعت عدم برنامه ریزي ها و سیاست گذاري هاي مناسب و همچنین واردات بی رویه کفش در سال هاي اخیر، فعلا این امکان فراهم نیست. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر واردات کل و اجزاي واردات - سرمایه اي ، واسطه اي ، مصرفی - بر اشتغال استان آذربایجان غربی میپردازد.روش تحقیق تحقیق حاضر از نظر روش ، توصیفی و از نوع تحقیقات پیمایشی است. و از نظر هدف کاربردي است.جامعه آماري این پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان واحدهاي تولیدي فعال درصنعت کفش آذربایجان غربی و همچنین کارمندان اتحادیه کفش تشکیل میدهند. بر اساس اطلاعات به دست آمده تعداد افراد شاغل در این واحدها 81 نفر می باشد. به دلیل کوچک بودن جامعه آماري مورد بررسی در این پژوهش ، کل جامعه آماري مورد بررسی قرار گرفت.جهت جمع آوري داده ها از روش کتابخانهاي شامل کتب ، مجله ها ، مقاله هاي داخلی و خارجی ، پایان نامه ها و اینترنت و از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه جهت جمع آوري داده ها براي بررسی فرضیه ها استفاده گردیده است. مقیاس مورد استفاده در این پرسشنامه طیف لیکرت می باشد. به وسیله این پرسشنامه از پرسش شوندگان خواسته شده نظر خود را نسبت به تاثیر واردات بر اشتغال اعلام نمایند.

براي اطمینان از روایی پرسشنامه از روش کیفی یعنی نظر استادان و کارشناسان و مطالعه کتب ، مقالات استفاده گردید.جهت سنجش آزمون پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفاي کرونباخ و نرم افزار SPSS استفاده گردید و میزان آن 0/881 بدست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است. براي جمع آوري داده ها و طبقه بندي آنها ، داده ها

با استفاده از نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش بهره گرفته شده است:

از روش توصیفی براي تشریح بهتر نتایج کار استفاده می شود.در این قسمت پژوهشگر ابتدا داده هاي جمع آوري شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه کرده و سپس به کمک نمودار آنها را نمایش میدهد و نمودار هیستوگرام مربوط به متغیر ها رسم می شود .در این بخش ابتدا نرمال یا غیر نرمال بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف بررسی خواهد شد. با توجه به اینکه نرمال بودن توزیع جامعه آماري تایید نشد لذا در براي تایید یا رد فرضیه ها از آزمون ویلکاکسون تک نمونهاي با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید