بخشی از مقاله

چکیده

گردشگري آثار و پیامدهاي متفاوتی بر وضعیت اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی دارد اما ورود فناوري اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدي به اسم گردشگري الکترونیک شده است که پذیرش آن در بخشهاي گردشگري به میزان قابل توجهی در توسعه این حوزه تأثیر دارد. لذا در این پژوهش بر آنیمتا عوامل موثر بر پذیرش این فناوري را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین چند مدل براي پذیرش فناوري اطلاعات معرفی می-شود.

روش تحقیق بکار رفته در این تحقیق از نوع توصیفی و ماهیت کاربردي میباشد و روش جمعآوري اطلاعات در آن هم به صورت کتابخانه اي میباشد. ضرورت این تحقیق براي آن است کهمسولان کشور را متوجه این نکته کنیم که توسعه گردشگري الکترونیک در وهله اول در گرو پذیرش آن است که باید برنامه - هاي لازم را براي این مورد فراهم کنند.

این پژوهش در پی اینست که به این سوال پاسخ دهد که پذیرش فناوري اطلاعات چگونه میتواند بر توسعه گردشگري الکترونیک تأثیر داشته باشد؟ در انتها به این نتیجه رسیدیم که عواملی مثل اعتماد،اعتبار و سازگاري به عنوان عوامل موثر بر پذیرش فناوري اطلاعات نقش بسیار مهمی دارند. و به چند مدل براي پذیرش فناوري اطلاعات اشاره کوتاهی میشود.

-1 مقدمه

امروزه حرفه گردشگري در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال، از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گستردهترین حرفه خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه اي است؛ از این رو، بسیاري از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بینالمللی هستند. .

 اما هم سوي با پیشرفت صنایع مختلف، فناوري اطلاعات نیز با سرعت روز افزونی در بخشهاي مختلف زندگی انسان نفوذ کرده و به عنوان یکی از مؤلفههاي اثرگذار در حوزههاي مختلف کسب و کار به شمار میآید تا جایی که امروزه هیچ صنعت یا بخش بازرگانی را نمیتوان یافت که فناوري اطلاعات در آن رسوخ نکرده و از ملزومات آن بخش محسوب نگردد. صنعت توریسم نیز از این موضوع مستثنی نبوده و این بخش نیز نیازمند قابلیتها و امتیازات حاصل از فناوري اطلاعات میباشد که در این میان پیاده-سازي و نهادینه کردن کسب و کار الکترونیک در بخش گردشگري از اهمیت خارق العادهاي برخوردار بوده و از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادي در صنعت فوق محسوب میگردد.

از طرفی پذیرش این فناوري در بخش گردشگري توسط ذينفعان نقش مهمی را در نهادینه ساختن آن در بخشهاي مختلف این صنعت ایفا میکند و عدم پذیرش ان باعث عدم پیادهسازي فناوري فوق و کاربرد ناصحیح آن میشود. - دهدشتی، جمال آباد، - 164 :1392 در این تحقیق برآنیم تا به بررسی تأثیر پذیرش فناوري اطلاعات بر توسعه گردشگري الکترونیک بپردازیم بدان جهت که عامل فوق میتواند به صورت موثري نقش مهمی را در بهبود روزافزون این صنعت و پیشرفت آن به عهده دارد.

در باب پیشینه تحقیق کیم - - 2005 در مطالعهاي تحت عنوان گردشگري الکترونیک یک راهکار براي موسسات گردشگري کوك و متوسط در کره به بررسی مشکلات و راهحلهاي تجارت الکترونیک در صنعت گردشگري کره پرداخته و پیشنهاداتی را براي موفقیت استراتژيهاي تجارت الکترونیک در گردشري براي صنعت و دولت ارائه داده است.

همچنین عطافر و همکارانش در مالهق اي تحت عنوان عوامل موثر بر پذیرش فناوري اطلاعات در صنعت گردشگري به این ننیجه میرسد که نگرش و سودمندي دركشده عوامل موثر بر قصد نسبت به رزرو اینترنتی هتل است و متغیرهاي اضاه شده اعتماد، اعتبار و سازگاري از طریق نگرش بر نیت استفاده از رزرو اینترنیت هتل تأثیرگذار هستند.

همچنین تقوایی و همکاران در مقالهاي تحت عنوان برنامه ریزي گردشگري شهر شیراز با تأکید بر فناوري اطلاعات به این نتیجه میرسد که دسترسی به امکانات ICT در مکانهاي گردشگري در میزان رضایت از جاذبهها و در معرفی جاذبههاي گردشگري شهر شیراز نقش داشته است و فناوري اطلاعات در جذب گردشگر و نحوه اقامت آن تأثیر دارد و طبق مدل سوآت به این نتیجه رسیدند که محدودیتهایی پیش روي توسعه فناوري اطلاعات گردشگري شهر شیراز وجود دارد.

-1-1   گردشگري و جایگاه فناوري اطلاعات در آن

امروزه گردشگري الکترونیک به دلیل همگام کردن گردشگري با تکنولوژي اطلاعات، یکی از مؤلفهاي اساسی در توسعه این صنعت بشمار آمده و مدت چندانی از ظهور آن نمیگذرد و حاصل ترکیب دو حوزه گردشگري و فناوري اطلاعات است که هر دو حوزه از متداولترین انواع کسب و کارهاي درآمدزا و مولد فرصتهاي شغلی در جهان امروزي به شمار می روند.

مفهوم گردشگري الکترونیک به کلیه اجزا تجارت در حوزه گردشگري اشاره کرده و به مواردي همچون کسب و کار الکترونیک، تحقیق و توسعه الکترونیک، تولید محتواي الکترونیک و ارایه خدمات الکترونیک میپردازد و در عین حال به مجموعهاي از پایگاههاي اینترنتی و استانداردها و پروتکلهاي خاص میپردازد که با تولید و بازنشر اطلاعات در ساختارهاي مختلف از قبیل متن، عکس و تصویر، کاتالوگ و بروشور، پیامهاي تبلیغاتی و حتی خدماتی از قبیل رزرو هتل وخرید الکترونیکی بلیط معنا مییابد گردشگري در چهارچوب فضاي اینترنتی وسیلهاي کارآمد است که با بکارگیري آن یک علاقمند به گردشگري میتواند در زمان کوتاه، با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایتگر به مکانی خاص مسافرت کند

در بیان جامعتري میتوان گفت گردشگري الکترونیک عبارت است از فن تلفیق متدهاي کسب و کار الکترونیک و فناوري اطلاعات در شیوهها و ابزارهاي تدارك، ارایه و پشتیبانی خدمات گردشگري به جهت تأمین نیازهاي گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه اي کمتر است و اشاره به تمامی خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن ها استفاده می کردند و امروزه میتوانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضاي اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند. 

-1-2   گردشگري الکترونیک

گردشگري الکترونیک را می توان مؤلفهاي اساسی و از انواع گردشگري همگام با تکنولوژي اطلاعات بیشمار آورد که حداکثر دو دهه از ظهور آن نمیگذرد. - بمانیان و همکاران، - 72 :1388 گردشگري الکترونیک به معناي کاربرد کسب وکار الکترونیکی در مسافرت و گردشگري و به مفهوم دیجیتالی شدن همه فرایندها و زنجیرهي ارزش در گردشگري - مسافرت، مهمانپذیري و فروش غذا و مانند آن - است.

گردشگري الکترونیکی عبارت از فن تلفیق متدهاي کسب و کارهاي الکترونیکی و فناوري اطلاعات در شیوه ها و ابزارهاي تدارك, ارایه و پشتیبانی خدمات گردشگري براي ارایه خدمات مورد نیاز گردشگران. با کیفیتی بالاتر و هزینهاي کمتر است. در واقع گردشگري الکترونیک، ارایه الکترونیکی تمامی خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده میکردند به علاوه خدماتی که به واسطه فناوري اطلاعات میسر شدهاند.

از نگاهی دیگر به طور عام، کلیه اجزاي کسب و کار از قبیل تجارت الکترونیکی تحقیق و توسعه الکترونیکی تولید محتوا و ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در فضاي مجازي یا ارتباطی را شامل می شود. همچنین گردشگري الکترونیکی به مجموعه اي از پایگاه هاي اینترنتی - دولتی و خصوصی - و استانداردها و پروتکل هاي خاصی اطلاق می شود که با تولید و بازنشر اطلاعات در فرمت هاي مختلف از قبیل متن، تصویر، کاتالوگ و بوشور ، تیزرهاي تبلیغاتی و حتی خدماتی از قبیل رزرو هتل و خرید الکترونیکی، معنا می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید