بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر پرایمینگ بذر با نانو کودهای آهن، کلسیم و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال زراعی 92-93 بر روی ذرت رقم ماکسیما آزمایشی در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در 3 تکرار به اجرا گذشته شد. پرایمینگ بذر در چهار سطح شاهد - بدون پرایمینگ - ، نانو کود آهن، نانو کود کلسیم و نانو کود روی تعیین شد. با توجه به نتایج پرایمینگ بذر در نانو کود روی باعث افزایش صفات تعداد بلال، تعداد دانه در ردیف و تعداد ردیف در بلال شده و تاثیر معنی داری را در صفت عملکرد دانه بلال نشان داده است. بیشترین تعداد بلال و تعداد دانه در ردیف و تعداد ردیف در بلال مربوط به تیمار پرایمینگ با نانو کود روی و کمترین مقدار مربوط به تیمار شاهد بوده است کلمات کلیدی: ذرت، نانو کود، پرایمینگ.

مقدمه

به علت اهمیت زیادی که ذرت در تامین غذای انسان و تغذیه دام و طیور و مصارف دارویی و صنعتی دارد نسبت به افزایش سطح زیر کشت و همچنین بهبود روش زراعت آن اقداماتی اسای به عمل آمده و در بیشتر کشورهای جهان که دارای شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت این گیاه میباشند، محصول قابل توجهی تولید میگردد . 1طبق گزارشات سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی مصرف بی رویه کودهای شیمیایی موجب کاهش بازیافت کودها به میزان 25-20 درصد رسیده است و حاصلخیزی خاک کلید امنیت غذا میباشد.

مصرف بیش از حد کودهای ازته و فسفاته در اراضی کشاورزی منجر به تجمع نیترات و کادمیم در محصول شده به طوریکه در سال 1980 میزان تقاضا برای محصولات ارگانیک در امریکا از 78 میلیون دلار به 4 میلیارد دلار در سال 1997 افزایش یافت. استفاده ناکافی و غیر متعادل از کودهای شیمیایی سبب شده که برخی از مواد غذایی از راضی کشاورزی تخلیه گردد و این عامل سبب کاهش توان تولید و حاصلخیزی خاک شده است . 2یکی از مهم ترین کاربردهای فناوری نانو در جنبههای مختلف کشاورزی در بخش آب و خاک، استفاده از نانو کودها برای تغذیه گیاهان میباشد . 3 ذرات کودی میتوانند با غشاهایی در مقیاس نانو پوشیده شوند که رها سازی آهسته و مداوم عناصر غذایی را تسهیل میکنند . 7

مواد و روشها

این آزمایش در سال زراعی 93-92 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج واقع در کیلومتر 10 جاده سنندج-کرمانشاه با عرض جغرافیایی 35 درجه شمالی و طول جغرافیایی 46 درجه شرقی و با 1393 متر ارتفاع از سطح دریا اجرا گردید.این آزمایش در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در 3 تکرار به اجرا گذشته شد. اندازهی هر کرت اصلی 2 متر در 5 متر، اندازهی هر کرت فرعی 2 متر در 1 متر، فاصلهی تکرارها از یکدیگر 1 متر، فاصلهی کرتهای اصلی و فرعی از یکدیگر 50 سانتی متر، فاصلهی بین خطوط کاشت 65 سانتی متر، فاصلهی بین بذور 20 سانتی متر تعیین شد.

در این بررسی از بذر ذرت رقم ماکسیما استفاده گردید که گروه زودرس محسوب میگردد و طول دوره رویش آن 95-90 روز میباشد. پرایمینگ بذر در چهار سطح شاهد - بدون پرایمینگ - ، نانو کود آهن، نانو کود کلسیم و نانو کود روی تعیین شد که به مدت زمان 15 ساعت با غلظت 2 به - 1گرم به لیتر - انجام گرفت. صفات اندازه گیری شده در این آزمایش تعداد بلال، تعداد دانه در ردیف، تعداد ردیف در بلال، طول کچلی بلال، قطر بلال، وزن صد دانه، عملکرد دانه بلال در نظر گرفته شد.برای مقایسه میانگینها از آزمون چند دامنه ای دانکن استفاده شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار آماری SAS و برای رسم نمودارها از نرم افزار EXCEL استفاده گردید.

نتایج

در نمودار 1 مقایسه میانگین اثر تیمارهای مختلف پرایمینگ بذر بر تعداد بلال نشان داده شده است. طبق نتایج به دست آمده بیشترین تعداد بلال مربوط به تیمار پرایمینگ با نانو کود روی و کمترین مقدار مربوط به تیمار شاهد بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید