بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر محلول پاشی با نانو کودهای آهن، کلسیم و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال زراعی 92-93 بر روی ذرت رقم ماکسیما آزمایشی در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در 3 تکرار به اجرا گذشته شد. محلول پاشی در چهار سطح شاهد - بدون محلول پاشی - ، نانو کود آهن، نانو کود کلسیم و نانو کود روی تعیین شد.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که در بین تیمارهای محلول پاشی شده مورد بررسی، تیمار نانو کود آهن به دلیل برخورداری از بیشترین تعداد بلال، تعداد دانه در ردیف و عملکرد دانه بلال از بیشترین عملکرد اقتصادی برخوردار گردید. مقایسه میانگین تیمارهای محلول پاشی بر صفت تعداد دانه در ردیف بلال را نشان میدهد که بیشترین مقدار مربوط به تیمار محلول پاشی با نانو کود آهن و کمترین مربوط به تیمار شاهد بود.

مقدمه

با افزایش روز افزون جمعیت در چند سال آینده بایستی میزان تولید غذا دو برابر شود، در حال حاضر در حدود سه میلیارد نفر در جهان از کمبود عناصر غذایی رنج میبرند و 800 میلیون نفر دسترسی به غذا ندارند 

ذرت از غلات عمده مناطق مرطوب و نیمه مرطوب گرمسیری است. اما به دلیل قدرت سازگاری بالا کشت آن در مناطق سردسیری نیز میسر گردیده است

موارد متعدد مصرف ذرت در تغذیه انسان، دام و طیور و استخراج حدود 1500 فرآورده متفاوت و کاربرد آنها در صنایع مختلف موجب شده که این محصول به عنوان مهم ترین غله شناخته شود

از فناوریهای نوین دیگر که اخیرا وارد عرصه ی کشاورزی شده است استفاده از فناوری نانو میباشد. نانو تکنولوژی دستکاری یا مجتمع کردن اتمهای منفرد، مولکولها یا تودههای مولکولی به ساختارهایی با ویژگیها و صفات جدید بسیار متفاوت است. در این بین استفاده از نانو کودها گسترش زیادی در جهت مرتفع کردن مشکلات استفاده از کودهای شیمیایی پیدا نموده است

مواد و روشها

این آزمایش در سال زراعی 93-92 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج واقع در کیلومتر 10 جاده سنندج-کرمانشاه با عرض جغرافیایی 35 درجه شمالی و طول جغرافیایی 46 درجه شرقی و با 1393 متر ارتفاع از سطح دریا اجرا گردید.

این آزمایش در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در 3 تکرار به اجرا گذشته شد. اندازهی هر کرت اصلی 2 متر در 5 متر، اندازهی هر کرت فرعی 2 متر در 1 متر، فاصلهی تکرارها از یکدیگر 1 متر، فاصلهی کرتهای اصلی و فرعی از یکدیگر 50 سانتی متر، فاصلهی بین خطوط کاشت 65 سانتی متر، فاصلهی بین بذور 20 سانتی متر تعیین شد. در این بررسی از بذر ذرت رقم ماکسیما استفاده گردید که گروه زودرس محسوب میگردد و طول دوره رویش آن 95-90 روز میباشد.

میزان بذور مصرفی در این آزمایش تقریبا 1 کیلوگرم - تعداد بذور مصرفی روی هر خط کاشت 10عدد و در کل مساحت مزرعه 1920 عدد - در نظر گرفته شد. محلول پاشی در چهار سطح شاهد - بدون پرایمینگ - ، نانو کود آهن، نانو کود کلسیم و نانو کود روی تعیین شد که در دو مرحله قبل و بعد از گلدهی با غلظت 2 به - 1گرم به لیتر - انجام گرفت. صفات اندازه گیری شده در این آزمایش تعداد بلال، تعداد دانه در ردیف، تعداد ردیف در بلال، طول کچلی بلال، قطر بلال، وزن صد دانه، عملکرد دانه بلال تعیین شد.

برای مقایسه میانگینها از آزمون چند دامنه ای دانکن استفاده شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار آماری SAS و برای رسم نمودارها از نرم افزار EXCEL استفاده گردید.

نتایج

نمودار 1 مقایسه میانگین تیمارهای محلول پاشی بر صفت تعداد بلال را نشان میدهد که بیشترین مقدار مربوط به تیمار محلول پاشی با نانو کود آهن و کمترین مربوط به تیمار محلول پاشی با نانو کود کلسیم بود.

نمودار 1 تعداد بلال در سطوح مختلف محلول پاشی

نمودار 2 مقایسه میانگین تیمارهای محلول پاشی بر صفت تعداد دانه در ردیف بلال را نشان میدهد که بیشترین مقدار مربوط به تیمار محلول پاشی با نانو کود آهن و کمترین مربوط به تیمار شاهد بود.

نمودار 2 تعداد دانه در ردیف بلال در سطوح مختلف محلول پاشی

به طوریکه که در نمودار 3 نشان داده شده بیشترین و کمترین اثر در محلول پاشی به ترتیب مربوط به تیمار محلول پاشی با نانو کود روی و تیمار محلول پاشی با نانو کود کلسیم میباشد.

نمودار 3 تعداد ردیف در بلال در سطوح مختلف محلول پاشی

به طوریکه که در نمودار 4 مقایسه میانگین سطوح مختلف محلول پاشی بر صفت طول کچلی بلال نشان داده شده بیشترین و کمترین اثر در محلول پاشی به ترتیب مربوط به تیمار شاهد و تیمار محلول پاشی با نانو کود روی میباشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید