بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی تاثیر پلیمر سوپرجاذب بر خصوصیات ارقام لوبیا آزمایشی×به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سال 1394 در مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر واقع در شهرستان کلیبر در 4 تکرار به اجرا در آمد. عوامل مورد بررسی شامل ارقام لوبیا در 4 سطح - لوبیا قرمز - v1 ، - لوبیا چشم بلبلی - v2، - لوبیا چیتی - v3 و - لوبیا سفید - v4 و پلیمر سوپر جاذب در 4 سطح s1 - 50 - ، - s2 - 100، - s3 - 150 و - s4 - 200 کیلوگرم در هکتار می باشد.

نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که بیشترین عملکرد دانه و وزن صد دانه به ترتیب 2891 - کیلوگرم - و 31/10 - گرم - از تیمار S4 - 200kg/h - و کمترین عملکرد دانه و وزن صد دانه به ترتیب 1931 - کیلوگرم - و 24/7 - گرم - از تیمار S1 - 50kg/h - بدست آمد. در این بررسی بیشترین عملکرد دانه 3016 - کیلوگرم - از تیمار - V3لوبیا چیتی - و کمترین عملکرد دانه 1847/90 - کیلوگرم - از تیمار V4 - لوبیا سفید - بدست آمد. در این میان بیشترین وزن صد دانه مربوط به رقم لوبیا چیتی - 36/10 گرم - و کمترین وزن هزار دانه مربوط به رقم لوبیا سفید 21/37 - گرم - بود.

مقدمه

گیاهان خانواده لگومینوز یکی از منابع مهم پروتئین و تولید انرزی برای انسان می باشند. حبوبات بعد از گندم و برنج مهمترین محصولات کشاورزی هستند که به مصرف تغذیه مردم جهان بخصوص مردم کشورهای در حال توسعه می رسند. حبوبات با داشتن -40 17درصد پروتئین، نقش مهمی در تامین مواد پروتئینی و تولید کالری مورد نیاز انسان دارند

هاترمن وهمکاران، - 1999 گزارشی کردند که افزودن پلیمرهای سوپر جاذب به خاک شنی موجب افزایش ظرفیت نگهداری آب می گردد. همچنین مشاهده نمودند که مصرف پلیمر ضمن کاهش تلفات ناشی از کم آبی قادر است باعث افزایش برخی صفات همچون تعداد دانه ها و وزن هزار دانه شود. - پوراسماعیل و همکاران، - 1385 در آزمایش خود به این نتیجه رسیدند که با مصرف پلیمر سوپرجاذب صفات عملکرد دانه، وزن صد دانه، شاخص برداشت، تعداد دانه در غلاف و تعداد غلاف در گیاه به طور معنیداری افزایش یافت. بنا بر نظر - هاروی، - 2002 مصرف سوپرجاذب در لوبیا قرمزسبب افزایش ماده خشک و افزایش مقاومت به خشکی در این گیاه می شود.

بررسی - اولیایی و همکاران، - 1385 بر روی اجزای عملکرد ارقام لوبیای معمولی تحت تنش رطوبتی نشان دادند که بین اجزای عملکرد، وزن صد دانه و تعداد دانه بیشترین تاثیر تنش خشکی را میپذیرد. - آبوشاتالا و همکاران، - 2000 اعلام کردند که کاربرد سوپر جاذب در کشت گندم باعث افزایش عملکرد و اجزای عملکرد و همجنیین افزایش وزن خشک می شود.

- خادم و همکاران، - 1386 گزارش نمود که تنش رطوبتی در مرحله گرده افشانی و لقاح لوبیا، تعداد غلافها و دانهها به علت پسابیدگی دانههای گرده کاهش می یابد. - تورک و همکاران، - 1981 نیز گزارش نمودند که کاهش رطوبت کاهش عملکرد دانه و عملکرد غلاف را به دنبال داشته و وزن دانه ها را نیز کم میکند. - خوشنویس ، - 1380 از استفاده بیش از حد در میران پلیمر سوپرجاذب می توان از سبب ایجاد حالت غیر هوازی در اطراف ریشه شده و جذب عناصر کم مصرف را در گیاه کاهش دهد.

- تارومینگ و همکاران، - 2003 اثر سطوح مختلف آبیاری، نیتروژن و پلیمر را بر رشد و عملکرد خردل هندی بررسی نمودند و به این نتیجه رسیدند که عملکرد دانه در تیمارهای حاوی پلیمر سوپرجاذب بیشتر از تیمارهای بدون سوپرجاذب بود

مواد و روشها

به منظور بررسی تاثیر پلیمر سوپرجاذب بر خصوصیات ارقام لوبیا آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصدفی در سال 1394 در مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر شهرستان کلیبر در 4 تکرار انجام گرفت. عوامل مورد بررسی شامل ارقام لوبیا در 4 سطح - لوبیا قرمز - v1 ، - لوبیا چشم بلبلی - v2، - لوبیا چیتی - v3 و - لوبیا سفید - v4 و پلیمر سوپر جاذب در 4 سطح s1 - 50 - ، - s2 - 100، - s3 - 150 و - s4 - 200 کیلوگرم در هکتار می باشد.

پلیمر سوپرجاذب قبل از کاشت در منطقه نفوذ و توسعه ریشه تا عمق 15 تا 20 سانتیمتر اعمال شد. کود پایه شامل 100 کیلوگرم کود فسفات آمونیوم در هکتار به زمین دده شد. دادن کود سرک اوره به صورت دستی در مرحله جوانه زنی به طور یکسان برای تمامی تیمارها به میزان 50 کیلوگرم در هکتار اعمال گردید.

در زمان رسیدگی جهت اندازه گیری اجزای عملکرد از هر کرت آزمایشی تعداد 20 بوته به طور تصادفی پس از رعایت اثر حاشیه از دو خط وسط برداشت و میانگین آنها محاسبه می گردد. از نیمه اول خرداد از کلیه صفات مورد نظر یادداشت برداری از 10 روز یکبار انجام گرفت. بعد از جمع آوری داده ها، تجزیه واریانس و تاثیر برقراری مفروضات، محاسبات همبستگی بین صفات و مقایسه میانگین به روش دانکن و تجزیه داده ها و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزاریی چون MSTAT-C وSAS و EXCEL انجام گرفت.

بحث و نتایج

جدول - - 1-1 مقایسه میانگین اثر پلیمر سوپرجاذب و ارقام مختلف لوبیا بر صفات مورد ارزیابی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید