بخشی از مقاله

چکیده

یکی از فعالیتهایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آن تاثیر گذاشته است، کارآفرینی میباشد. در حالی که، کارآفرینی خود به شدت به بسترهای فناوری اطلاعات وابسته است و از آن بهره زیادی می گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین کارآفرینی بر رشد و توسعه فناوری اطلاعات میباشد. این مطالعه در زمره تحقیقات مروری قرار داشته و سعی شده است تا از نتایج یافتههای محققان استنباطهای مفید استخراج شود.

نمونه آن را مطالعات یک دهه اخیر تشکیل داده است. پیرو پژوهشهای انجام شده این نتیجه حاصل شده است، که بین کارآفرینی و فناوری اطلاعات رابطه دو سویه وجود دارد و کارآفرینی در حوزه مزبور موجب گسترش فناوری اطلاعات شده است؛ زیرا کارآفرینی موتور توسعه فناوری و خلق فناوریهای جدید است.

برای گسترش فعالیتهای کارآفرینانه در سطح اجتماع که لازمه اساسی دست یابی و تحقق توسعه پایدار به حساب میآید؛ برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی با برنامه ریزی منظمی در کشور گسترش یابد. هم چنین، به مسئولین آموزش عالی توصیه میشود در خصوص برگزاریها و برنامه ریزیهای منظم برای راه اندازی و تقویت هر چه بیشتر دورههای رسمی و غیر رسمی کارآفرینی در آموزش عالی اهتمام ورزند.

مقدمه

در جهان امروز که به عصر اطلاعات و ارتباطات معروف گشته، سطح بینش مردم افزایش یافته وکلیه فعالیتها، در قالب شبکههای ارتباطی به تعادل رسیده است و کنترل می شود. امروز، افراد در هر لحظه که بخواهند، می توانند به هر گوشه مسافرت کنند، از اخبار آن مطلع شوند و یا بدان جا پیغام بفرستند؛ اینترنت، تلفن همراه،

محاسبات بی سیم، نرمافزار و سختافزار، هوش مصنوعی و   پدیدههای دنیای جدید هستندنوآوری. اصولاً از تفکر خلاق سرچشمه می گیرد و به عمل خلاقانه منجر می شود. عمل خلاقانه اشکال مختلفی دارد که یکی از اشکال آن کارآفرینی است.

کارآفرینی در حقیقت نتیجه عملی تفکر خلاق است که منجر به کسب سود اقتصادی و اشتغال زایی برای جامعه می گردد؛ زیرا کارآفرینی یک پدیده اقتصادی است و از آن به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود. امروز اقتصاد ملی جای خود را به اقتصاد جهانی داده است.

اقتصاد جهانی یکی از جنبه های پدیده فراگیر جهانی شدن است. از طرف دیگر فناوری اطلاعات لازمه تحقیق پدیده جهانی شدن و جزء لاینفک آن است در نتیجه کارآفرینی ارتباط تنگاتنگی با فن آوری اطلاعات دارد. به عبارت دیگر کارآفرینی و فناوری اطلاعات با پلی تحت عنوان جهانی شدن به یکدیگر ارتباط می یابند

از سوی دیگر به گفته کارشناسان و سیاستگذاران، امروزه کارآفرینی به عنوان ابزار مهم تولید شغل و کاهش میزان بیکاری، اهمیتی فزاینده یافته است. در خصوص چگونگی رابطه مذکور، ابهامات بسیاری در کشورهای در حال توسعه ظهور یافته است. نتایج حاصل از مطالعات گروهی از اقتصاددانان نشانگر رابطه مثبت بین بیکاری و کارآفرینی است. به عبارت دیگر این عده مطرح می سازند که بالا رفتن نرخ بیکاری منجر به افزایش کارآفرینی می گردد

بنابراین کارآفرینان نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی و تحولات اجتماعی هر جامعه دارند. کارآفرینان به عنوان عناصر اصلی در تسریع توسعه کشورهای در حال توسعه و در تجدید حیات و استمرار توسعه کشورهای صنعتی مورد توجه و مطالعه بوده اند. در شرایط کنونی اقتصاد ایران که با مسایل و نارسایی های مهمی نظیر فرار مغزها، بیکاری یا کم کاری به ویژه در بین دانش آموخته گان دانشگاه ها و نیروی انسانی متخصص، کاهش سرمایه گذاری دولت، عدم تحرک و رشد اقتصادی ناکافی روبرو است، پرورش و آموزش کارآفرینان از اهمیت بیشتری برخوردار است

در همین رابطه نتایج تحقیقات نشان می دهدکه توجه به اهداف و مفاهیم آموزشی، توجه به فرایند آموزشی، توجه به منابع انسانی و امکانات آموزشی، ارزشیابی آموزشی، ریسک پذیری افراد، انگیزه پیشرفت - نیاز به موفقیت - ، خلاقیت افراد و منبع کنترل فردی در کارآفرینی تاثیر دارد

از سوی دیگر از آنجا که دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در جامعه،
 نقش اساسی دارند، توجه به مقوله کارآفرینی دانشگاهی به توسعه بهتر این امر کمک می کند. شاید تغییر رویکرد دانشجویان و دانش آموختگان از کارجویی به کارآفرینی به سبب درک این مطلب است که در دنیای امروز دانش آموخته ای نسبت به سایرین دارای مزیت رقابتی است که پا را از حوزه دانش و محفوظات خود فراتر گذاشته و در حل مسایل عملی آن محدوده تخصصی، مهارت داشته و موفق عمل کند.

به همین دلیل است که آموزش کارآفرینی در دو حالت ساخت یافته با برنامه های آموزشی گوناگون و گاهی با صرف وقت زیاد یا کارگاه ها و سمینارهای آموزشی کوتاه مدت مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. دانشگاه می تواند و انتظار می رود که با تکیه بر رسالت اصلی خود یعنی آموزش و پژوهش، مسیر کاربری نمودن و بهره برداری از قابلیت های ایجاد شده در دانش آموختگان را از طریق ایجاد SME های دانش بنیان هموار و رشد مداوم دانشگاه، صنعت، دولت و سایر بخش های جامعه را در همه زمینه ها عینیت بخشد.

برای دست یابی به این منظور به نظر می رسد باید تغییراتی در نوع و روش آموزش و نحوه تعامل دانشگاه با صنعت انجام شود - طالبی و زارع یکتا، . - 1387با توجه به مطالب مطرح شده این پژوهش قصد پاسخگویی به این سوال اساسی را دارد: آیا کارآفرینی موجب رشد و توسعه فناوری اطلاعات می شود؟

بنابراین پژوهشگران قصد دارند تا به هرکدام از مولفه های کارآفرینی و فناوری اطلاعات به صورت جداگانه بپردازند و درنهایت ارتباط این دو را بر اساس روش توصیفی و تحلیلی به منصه ظهور برسانند. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن توصیف، تبیین وکشف کردن شرایط یاپدیده ها است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفابرای شناخت بیشترشرایط موجودیایاری دادن به فرایندتصمیم گیری باشد.

تلاش چنین پژوهشی براین است که روابط بین پدیده هارامشخص و هم چنین ابعاد مختلف مساله را کشف نماید و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. لذا با توجه به مطالب فوق، این پژوهش نیز به روش توصیفی تحلیلی انجام می گیرد.

این پژوهش با مروری کتابخانه ای، به بررسی کارآفرینی و رابطه دوسویه اش با فناوری اطلاعات، با تکیه بر منابع موجود داخلی و خارجی می پردازد. بدین منظور، پژوهشگران ابتدا فرضیه ذیل را مطرح می کنند: کارآفرینی موجب رشد و توسعه فناوری اطلاعات می شود. سپس براساس آن به تعاریف کارآفرینی و فناوری اطلاعات و آن گاه به ضرورت کارآفرینی و ارتباط بین دو مولفه مذکور و در پایان با توجه به مستندات ارایه شده، به نتیجه گیری می پردازند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید