بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش به عنوان یکی از عوامل پیشران در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق حاشیهای شهرستان زاهدان پرداختهایم و سعی شده با ارائه تعاریف، انواع راههای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات را مشخص کرده و تأثیرگذاری هر یک را بررسی کنیم. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که در طی آن مشخص شد آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مهارتی در سنین کودکی و نوجوانی میتواند علاوه بر گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر بسزایی در کاهش محرومیت از جامعه را داشته باشد. نتایج این پژوهش بیانگر این واقعیت است که در مناطق حاشیهای شهرستان زاهدان از نظر دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت نامناسبی به سرمی برند و مشخص گردید که آموزش یکی از عوامل مؤثر در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات است، همچنین مشخص گردید میزان علاقهی افراد و دانشآموزان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت مطلوبی است که با برنامهریزی در زمینهی آموزش مهارتی و با ایجاد آموزشگاههای غیرانتفاعی در مناطق فوق میتوان امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را گسترش داد.

-1 مقدمه

عصر اطلاعات و ارتباطات - عصر حاضر - باعث تغییر مفاهیمی مانند سواد، آموزش، کسب و کار و موارد مشابه شده است. در صورتی که دنبال اعمال تغییرات اساسی در یک جامعه باشیم، باید به صورت زیرساختی با مسئله روبرو شده و با برنامهریزی بلندمدت درصدد رفع مشکل برآییم. امروزه اگر بخواهیم دنبال گسترش اطلاعات و ارتباطات باشیم، باید سعی کنیم عوامل زیادی را در جامعه تغییر دهیم تا به پاسخ مطلوب خود که دنبالش هستیم برسیم. یکی از عواملی که به عنوان عامل پیشران در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح است بحث آموزش میباشد. آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات هر دو به عنوان عامل تقویتکننده برای هم معرفی گردیدهاند، به طوری که برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیاز به سواد اطلاعاتی لازم و آموزش در این زمینه میباشد؛ و در صورتی که به فناوری اطلاعات و ارتباطات دسترسی پیدا کنیم، چشم اندازهای جدیدی روبه ما باز میشود و به آموزش مجازی، اینترنت و غیره توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان دسترسی پیدا کرد. زیگموند فروید معتقد است تجربیات کودکی به قدری اهمیت دارند که شخصیت فرد بزرگسال در پنج سالگی به طور محکم شکل میگیرد و تبلور می شود - شولتز، 1384، ص - 70؛ و همچنین دانشآموزان کمتر از بزرگسالان از رایانه و اینترنت بیم و هراس دارند، بنابراین میتوانند خود را سریع تر با نحوهی بهرهبرداری از فناوری تطبیق دهند  در این تحقیق دنبال معرفی آموزش در دورهی ابتدایی به عنوان یکی از مهم ترین راههای گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق حاشیه شهرستان زاهدان میباشیم. توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هیچکس پوشیده نیست. این پیشرفت به حدی رسیده است که در صورتی به عنوان مثال یک دستگاه دیجیتالی جدیدی در آن طرف دنیا اختراع شود در کمتر از چند ساعت تمام دنیا در جریان خبر فوق قرار گرفته و در کمتر از چند هفته آن دستگاه در اختیار افراد در این طرف دنیا قرار خواهد گرفت. لذا گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جامعه متغیر امروزی امری ضروری به نظر میرسد. از طرفی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرد و جامعه تأثیر بسزایی دارد، هم بر جنبههای اقتصادی و هم جنبههای اجتماعی و حتی بر جنبههای روانی فرد و جامعه اثر میگذارد.
 با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق محروم میتوان به آنها کمک کرد تا از انزوای اجتماعی خارج شوند و بتوانند هم از این طریق کسب درآمد کنند و هم دانش و فرهنگ اجتماعی خود را بالا ببرند. و از طرفی دیگر عقدههای روانی که در اثر دید غلط آنها ناشی از محرومیت و محدودیت است را کاهش دهند. این تحقیق در مناطق حاشیه شهرستان زاهدان انجام میشود و در آن به بررسی عوامل و مسائل ذیل میپردازیم:

➢    چگونه میتوان فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جامعه گسترش داد؟

➢    نقش آموزش در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

➢    راه های قابل دسترس برای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق محروم - مناطق حاشیه شهرستان زاهدان - کدام است؟

➢    فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه میتواند فقر و محومیت را در جامعه کاهش دهد؟

-2پیشینه تحقیق

رحیم عبادی در کتابش تحت عنوان فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش تلاش کرده است تا به اجمال ضرورتها، سیاستها، راهبردها و راهکارهای توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در آموزش و پرورش بیان کند و ضمن تبیین جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش به فرصتها و تهدیدهای توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش اشاره کرده است. - عبادی، - 1382 عبدالحسین نفیسی تلاش کرده از نتایج و یافتههای مطالعه گسترده و پر دامنهای که براساس اطلاعات سال 2001 از سوی انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی استفاده، از برداشتهای شتاب زده و یا توأم با شیفتگی که در کشورهای توسعهیافته دیده می شود دوری کند. - نفیسی، - 1383 فیلسل در مقاله خود به بررسی پروژههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در استرالیا و در زمینه آموزش و پرورش میپردازد. وی فناوری اطلاعات و ارتباطات را که تحت عنوان ابزارهای یادگیری از آنها یاد میکند در شش پروژه معرفی مینماید. - فیلسل، - 2002 شعبانی اهداف برنامههای توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش و پرورش را قابل تعمیم به دگرگونی در ساختارهای اجرایی در ابعاد سختافزاری و ماهیت آموزشی میداند 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید