بخشی از مقاله

چکیده

از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش از تجارب و سیاست های آموزشی کشورهای موفق در این حیطه استفاده نمایند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند و در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این کشورهای ممتاز و کارآمد در عرصه تعلیم و تربیت کشور ژاپن می باشد. هدف این مقاله بررسی تاریخ تعلیم و تربیت در کشور ژاپن می باشد. این مقاله به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. در این مقاله پس از ذکر مقدمه و اهمیت مسله، مطالبی پیرامون اهداف تعلیم و تربیت در ژاپن و یژگی های آموزشی در این کشور پرداخته می شود، در ادامه، آموزش و پرورش کارآمد در آینه ی تجارب این کشور مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب بعدی شامل جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی و توجه به خلاقیت فراگیران است. بررسی محیط های آموزشی و توسعه ی منابع انسانی ادامه دهنده ی مطالب می باشد. در پایان نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات بر اساس مطالب مندرج در مقاله درج می گردد.
مقدمه :

در هر کشوری نظام آموزش و پرورش یکی از نظام های مهم اجتماعی است . رسالت این نظام علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید ، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت ها ، نگرش ها و در نهایت رفتار کودکان ،نوجوانان و جوانان است. برای نیل به این اهداف در هر کشوری سرمایه های فراوانی برای آموزش و پرورش کودکان ، نوجوانان و جوانان هزینه می شود . شیوه ی کارکردن و موثر بودن در مراکز آموزش ، مستلزم شناخت هدف ها،اصول آموزش و پرورش ،ویژگی های دانش آموزان ، معلمان ،برنامه های درسی ، روش های آموزش و پرورش و سیاست های حاکم بر هر یک از دوره های تحصیلی است که در هر کشور متفاوت می باشد . وظیفه مهم نظام های آموزشی، پرورش علمی نسل آینده برای تصدی بخش های مختلف جامعه در جهت تعالی و توسعه متوازن جامعه است.

یادگیری اساس فعالیت در مدارس است . به عبارتی، مدارس برای مدیریت یادگیری پدید آمده اند .یادگیری تأثیرگذارترین موضوع در زندگی فردی و اجتماعی است .یادگیری بیش تر ، توسعه و موفقیت بیش تر را برای فرد و جامعه در پی دارد . یادگیری اثربخش، محور اصلی فعالیت در مدرسه فکور است .به این ترتیب یادگیری اثربخش کلید توسعه در مدرسه است. مطالعات آموزشی در ژاپن نشان می دهد که ژاپن از چه راهی برای رسیدن به شرایط فعلی گذر کرده است و برای رسیدن به جایی که آنها هستند از چه مسیر هایی باید عبور کرد و مشکلات آن مسیر ها چیست و نقاط قوت و ضعفش کدام است. در این پژوهش مساله اساسی بررسی تاریخ تعلیم و تربیت در کشور ژاپن می باشد و این که این کشور چگونه برنامه آموزشی خود را تدوین کرده است.

اهمیت و ضرورت مسأله

بی شک یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده است که چگونگی وضعیت آموزش و پرورش در کشورهای مختلف، داستان رشد و انحطاط هر کشور در طول حیات تاریخی آن ها است. جامعه ای پیشرفته است که سیستم آموزشی پیشرفته و مترقی داشته باشد و برعکس قومی منحط و یا دچار رکود است که دارای نظام آموزشی عقب مانده و راکد باشد و این نکته ی قابل تعمیمی است که در مورد ابعاد مختلف و در همه ی زمینه های سیاسی، . - اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و اخلاقی و در رابطه با کلیه ی جوامع انسانی صادق است. در دهه های اخیر جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصه های گوناگون اجتماع بوده است. رشد و گسترش سریع علم و بر جنبه های گوناگون زندگی، اعم از فرهنگی، اجتماعی واقتصادی تأثیر گذاشته است. با نگاهی گذرا به تاریخ کشورهای پیشرفته ی علمی- صنعتی در می یابیم که این گونه کشورها با آینده نگری دقیق و سرمایه گذاری مادی و معنوی فراوان در آموزش و پرورش کشور خویش به اهداف نهایی خود جامعه ی عمل پوشانده اند. کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که در امر آموزش و پرورش مردم خود بسیار موفق بوده و انظار مردم دیگر کشورهای جهان را به خود معطوف داشته است.

در واقع با در نظر گرفتن تغییر و تحولات سریع جوامع و حرکت پرشتاب جریان تولید دانش و منسوخ شدن دانش قبلی، نظام آموزشی باید بیش ازپیش بر یادگیری عرصه های جدید دانش، خودیادگیری و یادگیری مادام العمر تاکید نماید، بنابراین برنامه ریزان و کارشناسان تدوین برنامه های آموزشی برای همگامی با پیشرفت دانش در کشورهای موفق باید اطلاعات بیشتر و بهتری نسبت به روش های تعلیم و تربیت جوامع کسب نمایند.
:1تاریخ مدارس ژاپن

تاریخ آموزش و پرورش  ژاپن را می شود به دو دوره ی قبل و بعد ازانقلاب میجی تقسیم کرد. این انقلاب 20 سال بعد از اصلاحات امیرکبیر در سال 1868 میلادی آغاز و ادامه پیدا کرد .تا قبل از این انقلاب 2 نوع مدرسه در ژاپن بود، - مدارس هانکو - ویژه ی سامورایی ها و - مدارس تراکویا - مخصوص مردم عادی .در سال 1871 یعنی 3 سال بعد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید