بخشی از مقاله

چکیده

هدف اساسی این پژوهش بررسی تبیین رابطه میان رفتار سرمایه گذاران در کسب و کار سنتی و الکترونیکی در بازار رقابتی بورس اوراق بهادار می باشد. جامعه آماری این پژوهش را سرمایه گذاران کسب و کارهای سنتی و الکترونیک، در بازار بورس تشکیل می دهند .روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس می باشد. در تحقیقات همبستگی برای هر متغیر پیش بین حداقل به 50 نمونه نیاز داریم. با توجه به اینکه دو متغیر رفتار خرید، رفتار فروش و خروج از بورس مورد بررسی قرار می گیرند حجم نمونه پژوهش حاضر 150 نفر می باشد .

روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. این پرسشنامه دو بعد رفتار خرید، فروش سرمایه گذاران را مورد سنجش قرار می دهد. که پایایی و روایی مورد تأیید اساتید و خبرگان در این زمینه قرار گرفت. اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0,85 به دست آمد. با استفاده از نرم افزارهای spss و اسمارت پی ال اس و استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی، داده ها تحلیل شده و نتایج نشان داد که در فرضیه های پژوهش "میان رفتار خرید سرمایه گذاران در کسب و کار سنتی و الکترونیکی رابطه وجود دارد. میان رفتار فروش سرمایه گذاران در کسب و کار سنتی و الکترونیکی رابطه وجود دارد. در نتیجه تمام فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند.

مقدمه و بیان مسأله

آگاه بودن و داشتن دانش نسبت به یک پدیده یا موضوعی خاص باعث می شود که انسان ها نسبت به آن تمایل پیدا کنند و انسان ها در مقام مصرف کننده، کالاها و خدماتی را انتخاب می کنند که آنها را بیشتر می شناسند، از کارایی و کیفیت آنها اطلاع بیشتری داشته و نسبت به آنها اطمینان بیشتری دارند. اوراق بهادار نیز، به عنوان نوعی کالا، از این قاعده مستثنی نیستند. سرمایه گذاران نیز نسبت به تملک اوراق بهاداری تمایل نشان می دهند که در مورد آن اطلاع و آگاهی بیشتری داشته باشند و یا اخیرا به نوعی توجه آنها را جلب کرده باشد. فراهم آوردن محیطی مطمئن در بازار اوراق بهادار و افزایش اعتماد مشارکت کنندگان این بازار از طریق فراهم آوردن محیطی باثبات برای فعالیت آن ها در مقابل خطرات مختلف موجود در بازار از کارکردهای اساسی بورس اوراق بهادار است که در جلب مشارکت مردم و توسعه بازارهای اوراق بهادار نقش چشمگیری دارد. برای جذب پس اندازهای و نگهداری سرمایه های وارد شده در بورس اوراق بهادار و همچنین کمک به سرمایه گذاران برای دستیابی به اهداف سرمایه گذاریشان، نیاز به تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه گذاران و شناسایی عوامل موثر بر آن می باشد.

رشد اقتصادی و توسعه آن تأثیرپذیر از عوامل زیادی است که از میان آنها سرمایه گذاری را می توان یک عامل مهم قلمداد کرد، در همین راستا توجه به رشد و گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی و عوامل مؤثر بر آن، از جمله رفتار سرمایه گذاران این بخش حایز اهمیت است. رفتار سرمایه گذاران در بورس، نحوه تصمیم گیری، تخصیص منابع پولی، قیمت گذاری و ارزیابی بازده شرکت ها را تحت تأثیر خود قرار می دهد. شرایط مبهم و اشتباهات شناختی که در روان شناسی انسان ریشه دارد، باعث می شود سرمایه گذاران اشتباهاتی در شکل دهی انتظارات خود داشته باشند و در نتیجه رفتارهای ویژه در هنگام سرمایه گذاری در بازارهای مالی از خود بروز دهند. رفتار سرمایه گذاران متأثر از عوامل بسیاری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید