بخشی از مقاله

چکیده

تأثیر بازار اوراق بهادار در توسعه اقتصادی کشور امری بدیهی است .یکی از وظایف اساسی این بازار به جریان انداختن سرمایه ها و تخصیص مطلوب منابع می باشد .گسترش روز افزون فعالیتهای تجاری موجب گردیده است که مناسبات مالی، فرآیندها و شیوه های مدیریت مالی سازمانی، هردم پیچیده تر شود .چنین است که تداوم فعالیت شرکتها و بنگاههای اقتصادی را باید در دا شتن منابع مالی کافی ج ستجو کرد .بدون د ستر سی به منابع مالی، ب سیاری از فعالیتها به اجرا درنمی آید و در نتیجه تحقق هدفها میسر نمیشود.

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و مقای سه عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران دربازار بورس اوراق بهادار تهران می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه سرمایه گذارانی است که جهت خرید یا فروش سهام به سالن بورس اوراق بهادار تهران مراجعه نمود ه اند. در این تحقیق از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است . نتایج حاصل از پرسشنامه نشان می دهد بین ت صمیم گیری سرمایه گذاران با نرخ سود سپرده بانک ، نو سانات قیمت سهام ، صنعت ، سود نقدی هر سهم و منبع توصیه و سفارش ارتباط معناداری وجود دارد.

مقدمه

تأثیر بازار اوراق بهادار در توسعه اقتصادی کشور امری بدیهی است .یکی از وظایف اساسی این بازار به جریان انداختن سرمایه ها و تخصیص مطلوب منابع می باشد .گسترش روز افزون فعالیتهای تجاری موجب گردیده است که مناسبات مالی، فرآیندها و    شیوه - های مدیریت مالی سازمانی، هردم پیچیده تر شود .چنین است که تداوم فعالیت شرکتها و بنگاههای اقتصادی را باید در داشتن منابع مالی کافی جستجو کرد .بدون دسترسی به منابع مالی، بسیاری از فعالیتها به اجرا درنمی آید و در نتیجه تحقق هدفها میسر نمیشود .مسئولان مالی شرکتها و بنگاههای اقتصادی تمام تلاش خود را به این امر معطوف ساختهاند که بازارهای مالی و ابزار آن را شناسایی کنند، تا بتوانند منابع لازمه را تدارک ببینند .

در سطح کلان نیز بازارهای سهام و بدهی، نقش چشمگیری را در رشد و توسعه اقتصادی بر عهده دارند و به تبع آن رفاه اجتماعی را هم به ارمغان میآورند . .برنامه ریزان کشورها نیز در تنظیم برنامه ها، از دیرباز توسعه و دستیابی به آن را در اولویت قرار داده وآن را به عنوان اصل بنیادین پذیرفتهاند . لازم به ذکر است که دستیابی به توسعه مستلزم به کارگیری ساز و کارهای مناسب است .ساز و کاری که با روند تحقق رشد و توسعه همساز باشد. بورس اوراق بهادار یکی از مهمترین عوامل در رشد اقتصادی کشور به شمار می رود .

این نهاد به دلیل نوپا بودن و با توجه به اصل 44 قانون در سال های اخیر که باعث شده است شرکت های دولتی نیز از این طریق اقدام به واگذاری سهام بر مردم بنمایند مدل های بازار سرمایه خاصی را می طلبد که نیازمند تحقیق و آزمون های بیشتری است.در کشوری مثل ایران سرمایه گذاران و اقشار سپرده گذار سعی میکنند که پس اندازهای خود را در مکانی که آینده سرمایه گذاری روشن و    قابل اعتمادی داشته باشد سپرده گذاری کنند.پر واضح است که در حال حاضر سپرده های بانکی و اوراق بهادار به علت داشتن سود تضمین شده و بدون ریسک بودن از جذابیت بالاتری در جهت جذب سرمایه های عمومی برخوردار هستند.

در نقطه مقابل سرمایه گذاری در بازار بورس به علت عدم تضمین سود و سهیم کردن سرمایه گذاران در زیان های حاصل از معامله در مقابل بازار پول دچار یک نقطه ضعف است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که دست اندرکاران بازار بورس این نکته را که سرمایه گذاران با داشتن این انتظار معقول که می خواهند آینده سرمایه گذاری خود را روشن دیده و اعتماد بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند در نظر گرفته و نهایتا با جلوگیری از بروز زیان های بزرگی که ناشی از قیمت های دست کاری شده است بتوانند اعتماد عمومی را به این نهاد تامین کننده ارزان قیمت سرمایه جلب نمایند.

تعیین متغییرهای کلان بازار سرمایه با توجه به تاثیر گذاری بازار پول، اطلاعات دقیق تری را جهت سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار به سرمایه گذاران خواهد داد، به بیان دیگر بازار کارا خواهد بود.آشکار است که بازار سرمایه که نمود اصلی آن در کشور ما بورس اوراق بهادار است تحت تاثیر متغیر های متعددی مثل خصوصی سازی، تشنجات سیاسی و اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، تورم، قیمت سهام و ...می باشد. اهداف شرکت ها از پرداخت سود سهام متفاوت بوده و ممکن است برای جذب مشتریان خاص یا انتقال اطلاعات به بازار باشد و    یا فقط بازده وجوه نقد مازاد برای همه سهامداران را به طور منصفانه درپی داشته باشد.

به این جهت، هیچ یک از تئوری های سود سهام به تنهایی نتوانسته است از سایر تئوری های دیگر موفق تر باشد و علت آناحتمالاً به وجود انگیزه های متفاوت برای پرداخت سود سهام برمیگرد تحقیقات زیادی، واکنش مثبت قیمت سهام به افزایش سود نقدی و واکنش منفی قیمت سهام به کاهش سودهای نقدی را تأیید نموده اند. این الگو دارای اعتبار زیادی است، زیرا در تحقیقات مختلف تأیید شده است.

هیچ عددی در صورت های مالی بیش از عایدی هر سهم توجه گرو ه های سرمایه گذار را به خود جلب نمی کند .شاید در تحلیل اوراق بهادار، رابطه ی بین سود حسابداری و قیمت اوراق بهادار از مهم ترین روابط باشد . اهمیت و برجستگی این مطلب در توجه و تأکیدی که به نسبت قیمت به عایدی می شود،کاملاً مشهود است . به همین دلیل تعداد زیادی از تحقیقات تجربی به بررسی رابطه ی سود و قیمت اوراق بهادار پرداخته اند - بی ور ، اگر، ریان و ولف سون ،. - 1989 همه روزه جریان قدرتمند و مداومی از اطلاعات بسیار زیاد به بازار وجود دارد. اگر بازار کارا باشد، به محض دریافت این اطلاعات قیمت اوراق بهادار باید واکنش نشان دهد و تعدیل شود. واکنش معمولاً نمیتواند آنی باشد. ولی فاصله بین دریافت اطلاعات و واکنش قیمتها باید با روشها و تکنیکهای در دسترس جهت دریافت و پردازش اطلاعات، متناسب باشد.

همچنین، واکنش آغازین بازار نسبت به دریافت اطلاعات جدید باید به طور دقیق صورت گیرد و احتیاج به تصحیح بعدی قیمتها نباشد. واکنش قیمتهای بازار نیز باید به دور از تعصب باشد. برخی از بازارهای سرمایه از کارایی لازم برخوردار نیستند. در این بازارها اولاً اطلاعات به وفور و به سرعت در بازار پخش نمیشوند. ثانیاً قیمت اوراق بهادار نسبت به اطلاعات جدید بیتفاوت است و یا ممکن است عکسالعمل قیمت اوراق بهادار نسبت به اطلاعات جدید بیشتر از حد مورد انتظار قوی وجود ندارند که اطلاعات را دریافت و درست ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند. بنابراین، قیمت به درستی تعیین نمیشود. از این رو کسی احساس امنیت نمیکند؛ زیرا وی اطمینان ندارد، قیمتی را که برای یک ورقه بهادار دریافت یا پرداخت میکند عادلانه است.

تا زمانی که مدیریت علاقهای به انتشار پیشبینیهای بد نداشته باشد، بازار ممکن است توانایی تفسیر درست اعلامیهها را نداشته باشد. برای مثال، ممکن است بازار توانایی درک تفاوت پیشبینی اخبار بد را به صورت کاملاً کامل یا به صورت تکهای یخ از کوه یخ را نداشته باشد. از طرف دیگر و با توجه به عقیده سرمایهگذاران مبنی بر بیعلاقگی مدیریت به ارائه کامل پیشبینیهای بد و ترجیح مدیریت بر نشان دادن مقدار کمتر از واقع پیشبینیهای بد با توجه به خوشبینی نسبت به آینده، سرمایهگذاران ممکن است خوشبینی مدیران را بیش از حد در نظر بگیرند و واکنش بیشتر از حد نسبت به اخبار بد را نشان دهند. - وحید محمودی.. - 1390 تصمیم گیری های اقتصادی نیازمند اطلاعاتی است که بتوان با کمک آنها منابع موجود و در دسترس را به گونه ای مطلوب تخصیص داد .

یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری صحیح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است که اگر به درستی فراهم و پردازش نشود، تاثیرات منفی برای فرد تصمی مگیرنده در پی خواهد داشت .بهره گیری از اطلاعات افشا شده و به عبارتی تصمی مگیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر است که این اطلاعات، به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد .چنانچه اطلاعات فاش شده، این ویژگی ها یا بعضی از آنها را نداشته باشد، بدون تردید ساز و کار کشف قیمت در بازار به درستی عمل نخواهد کرد و قیمت گذاری اوراق به شیوه ای مطلوب انجام نخواهد شد .وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس به موقع و سریع اطلاعات در قیمت اوراق بهادار با کارایی بازار ارتباط تنگاتنگی دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید