بخشی از مقاله

چکيده
اين مقاله با هدف بررسي رابطه ي نوآورپذيري سرمايه گذاران بورس اوراق بهادار و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي در حوزه علم بازاريابي مالي صورت گرفته است . اين مطالعه از نوع پيمايشي و توصيفي است که به لحاظ هدف کاربردي بوده و جامعه ي آماري آن کل سرمايه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران است که به روش تصادفي ساده و بنا بر پيشنهاد مورگان ، بايد نمونه اي ٣٨٤ عضوي از ميان آنها برگزيده شود. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه بوده که پس از توزيع ٤٠٠ عدد در نهايت ٣٥٤ پرسشنامه صحيح دريافت شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها، از روش مدل سازي معادلات ساختاري و تحليل عاملي تأييدي استفاده شده و يافته ها مؤيد وجود ارتباط معنادار ميان نوآورپذيري و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي و نوآورپذيري اجتماعي و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي است و همچنين مويد عدم وجود ارتباط معنادار ميان نوآورپذيري فردي و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي است .
واژه هاي کليدي : ابزارهاي مالي اسلامي، رفتار مصرف کننده ، قصد خريد، نوآورپذيري.
مقدمه
در سالهاي اخير استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي که به "صکوک" شهرت يافته بسيار چشمگير بوده است تا شرکت ها به وسيله اين نوآوري مالي بتوانند خلاء حاصل از کمبود ابزارهاي مالي را پر کنند. انتشار اوراق مشارکت به عنوان نخستين ابزار مالي اسلامي را مي توان گامي مهم در راستاي توسعه نظام مالي اسلامي دانست .
با تصويب قانون بازار اوراق بهادار در سال ١٣٨٤، زمينه لازم براي طراحي و انتشار انواع مختلف ابزارهاي مالي اسلامي جديد در کشورمان فرآهم شده است . در اين ميان اوراق اجاره ، به عنوان نخستين ابزار جديد (پس از اوراق مشارکت ) مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت . با رفع شدن مشکل مالياتي موجود جهت انتشار اين ابزار در بهمن ماه ١٣٨٨، زمينه لازم براي استفاده از اين ابزار مالي جديد در بازار سرمايه کشور فرآهم شد. به نظر مي رسد توسعه و گسترش استفاده از اين ابزار مالي ، گامي مؤثر در راستاي توسعه بازار سرمايه کشور باشد.
نوآورپذيري را به عنوان يک مفهوم بازاريابي، حداقل ميتوان به صورت مفهومي غيردقيق و مبهم تعريف کرد. نوآورپذيري شرکت و يا "ايجاد تازگي''، توانايي يک شرکت براي توسعه و راه اندازي محصولات جديد با سرعت بالا را به تصوير ميکشد(هرلي و هالت ، ١٩٩٨). نوآورپذيري محصولات و يا "داشتن تازگي"، ميزان تازگي محصول را نشان ميدهد (دانيل و کلاين اسميت ، ٢٠٠١). نوآورپذيري مصرف کننده و يا ''مصرف تازگي"، تمايل به خريد محصولات جديد بيشتر و سريع تر را در مقايسه با افراد ديگر نشان ميدهد (ميگلي و داولينگ ، ١٩٧٨). در اين مقاله ، واژه ''نوآورپذيري" تنها با عطف به نوآورپذيري مصرف کننده مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
درباره معناي نوآورپذيري، اتفاق نظري واقعي وجود ندارد. نوآورپذيري ممکن است به عنوان خريد اوليه يک محصول جديد توصيف شود (سستره ٦، ١٩٩٦) و همچنين ميتواند تمايل جذب شدن به سمت محصولات جديد (استين کمپ ، هافستد، ودل ، ب٩ه ٩ ن٩ظ١ر) تملقيي رشسودد. بباستياورجيه باه ز ونوجيه ستنمدايگزن ايجناودآورشپدذه يربيين رناوآوويرژپگذييريدرعيننظير ومنيوآگويررپنذديرکيه ذامتايهيتت وس آط ن ميهگنلويز وحدات ولينبرگ رس(ي٧٨ا٩س١ت )،.
از سوي ديگر، امروزه روش تأمين مالي با نرخ بهره ثابت در نظام مالي سرمايه داري رايج است و در سطح بسيار گسترده اي از ابزارهاي بدهي تأمين مالي که مهمترين آن ، اوراق قرضه است ، استفاده مي شود. استفاده از اين ابزار در نظام مالي اسلامي ربوي بوده و مردود شمرده شده است (صالح آبادي، ١٣٨٤). قانون اسلام (شريعت )، مسلمانان را از دريافت و پرداخت ربا منع نموده است . بنابراين در کشورهايي که داراي جمعيت مسلمان زيادي هستند، استفاده از ابزارهاي مالي متعارف مانند انواع اوراق قرضه ، کارآيي و مقبوليتي ندارد. بر اين اساس سرمايه گذاراني که به دنبال تأمين مالي و مديريت بدهي خود هستند نيازمند يافتن جايگزين هايي مطابق با اصول اسلامي مي باشند. در سال هاي اخير رشد ابزارهاي مالي اسلامي که به صکوک شهرت يافته بسيار چشم گير بوده است تا جايي که بر اساس آمار، تا پايان سال ٢٠٠٦ ميلادي ارزش کل صکوک منتشر شده بالغ بر ٥٠ ميليارد دلار عنوان شده است . کشورهاي بحرين ، مالزي، قطر و آلمان به عنوان پيشگامان در اين زمينه شناخته شده اند. لذا بررسي ارتباط
امسياتن فادنه وآاوزراپبذزايررهيايسمرالمايه گسذلاارماين مدغرفواسل تمفاندده ه اازس ات بز.رازهاايين مراوياين استلاحمقييق تابه کندونن بال وپرودش غش لف ات ين قرخارلأ گمريبتاه شدو. نقش نوآورپذيري در هدف اصلي اين تحقيق بررسي و شناخت ارتباط بين وآورپذيري سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي است و در ادامه قصد بررسي و شناخت ارتباط بين نوآورپذيري فردي سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي و همچنين بررسي و شناخت ارتباط بين نوآورپذيري اجتماعي سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي را داريم . در ادامه به مباني نظري، پيشينه ، روش پژوهش و تجزيه و تحليل داده ها اشاره مي کنيم و در نهايت به بيان نتيجه گيري مي پردازيم .
مباني نظري پژوهش نوآورپذيري
نوآورپذيري ممکن است به عنوان خريد اوليه يک محصول جديد توصيف شود (سستره ، ١٩٩٦) و همچنين ميتواند تمايل جذب شدن به سمت محصولات جديد (استين کمپ و همکاران ، ١٩٩٩) تلقي شود.
نوآورپذيري فردي
منظور جاذبه و کشش به سمت تازگي براي مشتريان است (رواهريچ ٨، ٢٠٠٤).
نوآورپذيري اجتماعي
منظور سرعت پذيرش محصول يا خدمت نو توسط مشتري نسبت به سايرين است (رواهريچ ، ٢٠٠٤).
قصد استفاده
قصد، رفتاري بيانگر نيت و اراده ي فردي براي انجام رفتار هدف است . رابطه ي قصد رفتاري با رفتار نشان ميدهد افراد تمايل دارند در رفتارهايي درگير شوند که قصد انجام آن ها را دارند (يعقوبي و شاکري، ١٣٨٧).
صکوک يا ابزارهاي مالي اسلامي
در حالت کلي ميتوان صکوک را اوراق بهادار مبتني بر دارايي ، با درآمد ثابت يا متغير، قابل معامله در بازار ثانويه و مبتني بر اصول شريعت دانست (ارسلان ، ٢٠٠٤).
در انتخاب مدل نوآورپذيري، بنابر دلايل زير مدل رواهريچ (٢٠٠٤) در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است :
١- اين مدل نسبت به ساير مدل ها نوآورپذيري را بهتر نشان ميدهد.
٢- روايي و پايايي اين مدل توسط تحقيقات معتبر مورد تأييد قرار گرفته است .
٣- اين مدل در چندين تحقيق خارجي استفاده شده است .
همچنين فرآيند فوق الذکر در انتخاب مدل قصد خريد اگرت و اولاگا (٢٠٠٠) نيز لحاظ شده است و بنابر دلايل زير اين مدل انتخاب شده است :
١- اين مدل داراي پرسشنامه استاندارد است .
٢- اين مدل به خوبي مفهوم قصد خريد را مفهوم سازي ميکند.
٣- اين مدل در چندين مقاله استفاده و روايي و پايايي آن اثبات شده است .
براساس مستدلات فوق ، مدل تحليلي تحقيق حاضر به شکل زير خواهد بود:
نوآورپذيري نوآورپذيري فردي
قصد خريد
نوآورپذيري اجتماعي
شکل ١- مدل تحليلي تحقيق (محقق ساخته )
بنابر مطالب گفته شده فرضيات زير شکل ميگيرد:
فرضيه اصلي:
بين نوآورپذيري سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي ارتباط معناداري وجود دارد.
فرضيات فرعي:
فرضيه فرعي اول : بين نوآورپذيري فردي سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي ارتباط معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم : بين نوآورپذيري اجتماعي سرمايه گذاران و قصد استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي ارتباط معناداري وجود دارد.
پيشينه پژوهش پيشينه داخلي
گلستاني (١٣٨٩) در مطالعه اي با رويکرد ادبيات محور تحت عنوان اوراق (صکوک) اجاره ابزاري نوين براي تأمين مالي شرکت هاي ليزينگ ابتدا صکوک و ساختار مالي و حقوقي آن را معرفي و در ادامه ، مدل هاي عملياتي صکوک اجاره و نقش شرکت هاي ليزينگ را در اين راستا مورد بررسي قرار داده است . يافته هاي اين تحقيق نشان ميدهد که اوراق اجاره رهني که نوع سوم اوراق اجاره (صکوک) است مورد استفاده شرکت هاي لزيينگ ، بانک ها و مؤسسات اعتبار دهنده است که مکانيزم هاي خاصي دارند.
موسويان ، وثوق ، فرهاديان آراني(١٣٩٢) در مطالعه اي توصيفي ـ پيمايشي با عنوان شناخت و رتبه بندي ريسک هاي ابزارهاي مالي اسلامي (صکوک) با روش دلفي ، ريسک هاي مشترک و اختصاصي مهم ترين ابزارهاي مالي اسلامي را شناسايي و سپس ، با فرآيند تحليل سلسله مراتبي ريسک هاي مشترک شناخته شده را در ابزارها بر اساس مقدار ريسک ، رتبه بندي نموده اند. با توجه به آمارهاي دقيق به دست آمده مشخص شد اوراق مشارکت ، اجاره ، مضاربه ، استصناع ، مرابحه ، سلف و مشارکت کاهنده ، پرکاربردترين ابزارهاي تأمين مالي اسلامي در جهان است ؛ سپس ، طي سه دور روش دلفي ، ضمن تعيين ريسک هاي اختصاصي هر يک از اوراق ، مشخص شد که مهم ترين ريسک هاي مشترک اين اوراق مالي عبارت است از: ريسک هاي بازار، تورم ، نقد شوندگي ، عملياتي ، شريعت ، عدم جمع آوري وجوه به ميزان کافي و اعتباري. بعد از آن ، با روش تحليل سلسله مراتبي مشخص شد که به ترتيب ، بيشترين و کمترين مقدار ريسک اعتباري در اوراق سلف و مشارکت کاهنده ، ريسک بازار در اوراق مضاربه و مرابحه ، ريسک نقدشوندگي در اوراق سلف و مرابحه ، ريسک عدم جمع آوري وجوه در اوراق سلف و مشارکت ، ريسک تورم در اوراق مرابحه و مشارکت کاهنده ، ريسک عملياتي در اوراق مشارکت کاهنده و مرابحه و ريسک شريعت در اوراق سلف و اجاره اسسرت ما.يه گگفذتانريي، اوسدت وم ،يبن راينتاطيج راحبارن اياورداوق مگرخوصه وحصائزنظااهمباينکت داارسيت ، ؛هننگخام سطت ر،احبريا،يکه سرچمه اياه وراگقذيا،رامن نتمشالريک،ننهدنگام ا تخاب گز نه جباري، قره چه ، عزيزي(١٣٨٨) در تحقيقي توصيفي پيمايشي با عنوان بررسي تأثير نوجويي مصرف کننده ، دانش محصول و اعتماد به شناسه والد بر پذيرش توسعه شناسه به بررسي نقش نوآورپذيري بر توسعه ي شناسه پرداختند. اين تحقيق يک مطالعه ي کاربردي بوده است . جامعه ي آماري مصرف کنندگان محصولات رامک بوده است که نمونه اي به تعداد ٣٨٥ نفر از ميان آنها برگزيده شده است . ابزار گردآوري داده هاي اين مطالعه نيز پرسشنامه بوده است . يافته هاي اين تحقيق نشان ميدهد که نوجويي مصرف کننده بر پذيرش توسعۀ افقي و عمودي شناسه ، تأثير مثبتي دارد.
اميرشاهي، حيدرزاده ، دبستاني (١٣٩٠) در مطالعه اي توصيفي پيمايشي با عنوان تأثير نوگرايي مصرف کنندگان بر سبک هاي تصميم گيري خريد به بررسي ررسي تاثير نوگرايي مصرف کنندگان بر سبک هاي تصميم گيري خريد مشتريان با استفاده از مدل پارک و همکاران پرداختند. جامعه آماري اين تحقيق ، دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران بوده اند. ابزار گردآوري داده هاي اين تحقيق پرسشنامه بوده است . يافته هاي پژوهش نشان ميدهد نوگرايي شناختي با سبک تصميم گيري خريد «حساس به کيفيت عالي و کما لگرا» و نوگرايي احساسي با سبک تصميم گيري خريد «حساس به برند»، «نوجو و مدگرا» و
«در جست و جوي سرگرمي» رابطه مستقيمي دارند.
ناصحي فر و حقي (٢٠١٤) در مطالعه اي با عنوان عوامل مؤثر بر گرايش مشتري و تأثير آن بر قصد خريد لباس هاي چرمي به بررسي نقش نوآورپذيري مشتري در ايجاد قصد خريد پرداخته اند. اين تحقيق يک مطالعه ي کاربردي، توصيفي و پيمايشي است .
نمونه ي آماري اين تحقيق داراي ٣٩٨ عضو بوده است که داده ها با استفاده از پرسشنامه از ميان آنها گردآوري شده است .
همچنين جهت تحليل داده ها از روش معادلات ساختاري بهره گرفته شده . يافته حاکي از بيتأثير بودن نوآورپذيري مشتري بر قصد خريد آنها ميباشد.
11- AHP

پيشينه خارجي
مارتين و هررو١٢ (٢٠١٢) در مطالعه اي توصيفي پيمايشي با عنوان تأثير عوامل روانشناختي مصرف کننده بر قصد خريدگردشگران روستايي به بررسي تأثير نوآورپذيري گردشگران بر قصد خريد آنها پرداختند. نمونه ي آماري اين تحقيق داراي
٣خر٨ي٠د١آنعهاضتوأثيبوردمه عاناسدات يو دابازرادر. گردآوري آن پرسشنامه . يافته ه ي اين تحقيق ش ن يدهد که نوآورپذيري گردشگران ر قصد شو و بايارسيخان ١٣ (٢٠١٢) در مطالعه اي توصيفي پيمايشي با عنوان عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خريد آنلاين مشتريان مونگوليان در تايوان پرداختند. نمونه ي آماري اين تحقيق داراي ١٠٧ عضو بوده است که داده هاي مورد نياز با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شده است . براي تحليل داده هاي اين تحقيق از مدل رگرسيوني بهره گرفته شده است . يافته هاي اين تحقيق نشان ميدهد که نوآورپذيري مشتريان رابطه ي معناداري با قصد خريد آنها دارد.
کي يونگ ١٤ (٢٠١٢) در پايان نامه ي کارشناسيارشد خود با رويکرد پيمايشي تحت عنوان تأثير نوآورپذيري مشتري، نگرش و هنجارهاي ذهني بر رفتار خريد محصولات آرايشي به بررسي تأثير نوآورپذيري بر قصد خريد مشتريان پرداخته اند. ابزار گردآوري اين تحقيق پرسشنامه بوده است که در ميان ٢٣٠ دانشجوي ٣٠ـ١٨ ساله ي دانشگاه آسيا پاسفيک ژاپن توزيع شده است . شواهد حاکي از تأثير معنادار نوآورپذيري مشتريان بر قصد خريد آنان دارد.
فناورهويآنگ ٥ ا١ط(لا٣ع٠ا٠ت ٢) دره مطالعبراريسيبا رويکنرقدش پيمايشنويآورباپذنيارم ينوآورپذدريري مقشصتدري و خانرتيظدارات مشترياين براي پرمدحاخصتوه لات جادسيت د نمونه ي آماري اين تحقيق ٣٩١ نفر از مشتريان خدمات و محصولات فناوري اطلاعات و ارتباطات بوده اند که داده هاي مورد نياز از ميان آنها و با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوري شده است . يافته ها تحقيق گواه آن هستند که نوآورپذيري رابطه ي مثبت و معناداري با قصد خريد مشتريان دارد.
رست ١٦ (٢٠٠٥) در تحقيقي که با عنوان "اعتماد به شناسه و پذيرش توسعۀ شناسه " انجام داد، اعتماد به شناسه را در قالب دو بخش اعتبارپذيري و رضايت عملکردي مورد سنجش قرار داد و با استفاده از تجزيه و تحليل رگرسيون استاندارد، بدين نتيجه رسيد که در تصميمات مربوط به توسعۀ شناسه ، هردو بعد اعتماد به شناسه تاثير معنيداري بر پذيرش توسعه شناسه دارند.
اعتماد به شناسۀ والد ميتواند تأثير مثبت يا منفي بر نگرش نسبت به شناسه توسعه يافته داشته باشد. اگر مصرف کننده نسبت به شناسۀ قبلي نگرش مثبتي داشته باشد، در پذيرش شناسۀ توسعه يافته تأثير خواهد گذاشت و همين طور، بالعکس .
بث و ردي١٧ (٢٠٠١) در بررسيهايي که در مورد تأثير خصوصيات شناسۀ والد بر ارزيابي توسعه شناسه انجام دادند دريافتند که ويژگيهايي نظير کيفيت شناسه ، نزديکي شناسۀ توسعه يافته با شناسۀ والد و نگرش مصرف کننده نسبت به شناسه والد بر ارزيابي وي از توسعۀ شناسه تأثير مثبتي دارد. آنها همچنين دريافتند که تناسب بين تصور مصرف کننده از شناسۀ والد و شناسۀ توسعه يافته در پذيرش توسعه شناسه تأثيرگذار ميباشد.
ناتالي و پاتريک ١٨ (٢٠٠٩) بررسي را در رابطه با تبليغات براي محصولات توسعه يافته انجام دادند و به بررسي تأثير اهميت نگرش نسبت به تبليغات ، کيفيت شناسه والد و تناسب بين شناسه والد و شناسه توسعه يافته پرداختند. آنها دريافتند که تبليغات
12- Martín & Herrero
13- Hsu & Bayarsaikhan
14- Kyung
15- Huang
16- Reast
17- Bhat & Reddy
18- Nathalie & Patrick

براي محصولاتي که پيچيدگي و درگيري کمتري دارند از اهميت بيشتري برخوردار است و تناسب و کيفيت شناسۀ والد هم تأثير مثبتي بر نگرش مصرف کننده نسبت به شناسه توسعه يافته دارد.
لي و چانگ ١٩ (٢٠٠٩) تحقيقي را در مورد تأثير شباهت ادراک شده ٢٠ و دانش ذهني ٢١ بر ارزيابي توسعه شناسه انجام دادند.
آنها دانش مصرف کننده را در سه بعد دانش نسبت به شناسۀ والد، طبقه محصول اصلي و طبقۀ توسعه داده شده مورد توجه قرار دادند و نتايج نشان داد که اين ابعاد بر پذيرش توسعۀ شناسه تأثيرگذار ميباشد.
روش پژوهش
منظور از روش علمي يا روش تحقيق علمي، فرآيند جستجو منظم براي مشخص کردن يک موقعيت نامعين است . به عبارت ديگر روش علمي شکل خاص و نظامداري است که همواره به دنبال حقيقت است ، حقيقتي که از طريق ملاحظات منطقي معين مي شود (خاکي، ١٣٨٨).
اين تحقيق از جنبه هدف ، تحقيقي کاربردي است و از نظر ماهيت و روش از نوع پژوهشهاي توصيفي و از شـاخه پيمايشـي و همچنين از نظر زمان مقطعي است . قلمرو تحقيق از نظر موضوعي در حوزه علوم بازاريابي و مديريت مالي، از نظر مکـاني مربـوط به بورس اوراق بهادار تهران و از نظر زماني مربوط به سال ١٣٩٣ مي باشد. روش گردآوري داده ها در اين پژوهش از نوع ميـداني وشادبزه ارسگرت د.آوشرريح دسادؤه لاهات پرپرسسششنانماه ه م بيه بتافشکدک بديمتن غيمرنهظاودررازجپدروسل شنشاممارهه ا ييک اسارتاائنه دارشددنه واآوسرت پذ:يري و قصد خريد مش تريان اسـ فاده
جدول ١- سؤالات پرسشنامه تحقيق به تفکيک متغيرها
متغيرها تعداد سؤالات شماره سؤالات
قصد خريد 6 ١ تا ٦
نوآورپذيري 10 ٧ تا ١٦
نوآورپذيري فردي 5 ٧ تا ١١
نوآورپذيري اجتماعي 5 ١٢ تا ١٦

براي تعيين پايايي، محقق از ميان روش هاي تعيين پايايي روش همساني دروني و از روش هاي همساني دروني، روش آلفاي کرونباخ را برمي گزيند. براي آزمون پايايي هر دو پرسشنامه پيش آزموني شامل توزيع ٣٥ پرسشنامه صورت گرفت که همگي به صورت صحيح جمع آوري شد. بر اساس انجام آزمون آلفاي کرونباخ ، ضريب آلفاي ٠.٧٢٤ براي پرسشنامه نوآورپذيري و ٠.٨٠٢ براي پرسشنامه قصد خريد حاصل شد. گفته مي شود اگر ضريب آلفا بيشتر از ٠.٧ باشد، آزمون از پايايي قابل قبولي برخوردار است (مؤمني و فعال قيومي، ١٣٨٩). بنابراين آزمون فوق پايايي قابل قبولي دارد. همچنين براي بررسي روايي محتوايي پرسشنامه هايي در اختيار هفت تن از صاحبنظران قرار داده شد و بر اساس فرمول لاوشه ٢٢ شاخص روايي محتوي ٢٣ تعيين گشت . فرمول
محاسبه اين شاخص در زير آمده است :
19 -Lee & Chung
20- Perceived similarity
21- Subjective knowledge
22 -Lawshe
23 -Content Validity Ratio

N
ne (1)
CVRN2
2
N تعداد کل متخصصان پاسخ دهنده ، ne تعداد متخصصاني است که ماده را تأييد کرده اند. اگر CVR برابر با صفر باشد يعني
٥٠% متخصصان مورد پرسش قرار گرفته ماده مورد نظر را مناسب دانسته اند. بنابراين هرچه مقدار آن به يک نزديک تر باشد نشان دهنده اين است که تعداد بيشتري از پاسخ دهندگان ماده را مناسب تشخيص داده اند (مهرابيزاده هنرمند، داوودي، گشرکدريدش.کن ،بنناجبرااريين ان ، ٦م٣٨تو١ا)ن . ميانگگفيت ن اين ه آزموپن سبرشاينامپه رسشهنااميه نوآموزربپوذريرياز٧٨.ر٠وايويبرايمحپرتوسيشنام قايبل قصدبوخلرييد ٦ب٧ر.خ٠ورحداارصندل .
جامعه آماري اين تحقيق سرمايه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران و به تعداد نامحدود ميباشد. در اين تحقيق واحد پژوهش مشتريان و شيوه نمونه گيري به طور تصادفي ساده بوده و اعضا از ميان جامعه ي مورد اشاره انتخاب شده اند. بنابراين ، با توجه به حجم جامعه آماري نامحدود و پيشنهاد جدول مورگان ، حجم نمونه ي انتخابي برابر با ٣٨٤ عضو بوده است . جهت تجزيه و تحليل داده هاي اين بررسي، از روش مدل سازي معادلات ساختاري و تحليل عاملي تأييدي استفاده شده است .
تجزيه و تحليل داده ها
در اين پژوهش ، براي تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي بهره گرفته شده است .
در آمار توصيفي به منظور شناخت نمونه مورد مطالعه (آنچه که هست ) از شاخص هاي تمرکز (ميانگين ، مد، ميانه ) و شاخص هاي پراکندگي (واريانس ، انحراف معيار و ماکزيمم و مينيمم ) و در آمار استنباطي جهت آزمون فرضيات از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده شده است . در جداول شماره ٢، ٣، ٤ و ٥ اطلاعات مربوط به سن ، جنسيت ، تحصيلات و وضعيت تاهل
پاسخگويان ارائه شده است :
جدول ٢- آمار توصيفي سن
معيار ميانگين انحراف معيار واريانس ميانه مد کمترين بيشترين
سن 34.64 8.09 65.44 33 30 19 60

جدول ٣- آمار توصيفي جنسيت
جنسيت فراواني مطلق درصد فراواني درصد فراواني تجمعي
بدون پاسخ 11 3.1 3.1
مرد 249 70.3 0.73
زن 94 26.6 100.0
جمع 354 100.0

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید